Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 308 ggr
[Rebecka]
0

Vad vill han mig??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan föl dia när mamman har täcke??? Mitt kan de iallafall. Ha nämligen en gubbe som har islandshästar ute där jag har hästarna, han bor ju några hus ifrån, men han har verkligen börjat att klaga på mig.  Vad vill han mig?? Jag e så trött och ledsen på detta. Vet inte hur jag ska göra. Nån kompis tyckte att jag skulle anmäla honom. Men jag vet inte. Nån hjälp måste jag ha i af. Han har stenkoll på mig. Hna hälsar aldrig, men säger jag HEJ först ja då kommer d ut ett hej. Tycker d e så tråkit, vi har ändå hästarna som samma intresse, varför kan vi inte då hjälpa varandra. Men med honom skulle d alrig gå. Han har verkligen problem. Han e en pensionär men han beter sig som en barnunge. Om vintrarna klagar han på att min 24 åriga connemara valack e mager. Ja d vet jag att han e, men han e 24 år gammal o jag kan inte göra mer än det jag gör. Kan man begära att ahn ska va tjock när han e 24 år? Viktigast e att han e pigg o glad iaf tycker ju jag. Han sj släpper ju in 4 islänningar i en hage där de  knappt kan röra sig o så gå d bara där, mina få gå i stora hagar, blir borstade dagligen, motion jag allt som en häst SKA och vill ha. På vintararna säger han att mina ponny går ute dygnet runt.. D går ute mkt men står inne på nätterna när d e som sämst o kallast ute sen börjar d gå på lösdrift.. De kommer ut tidigt på morgonen när jag (jobbar e d ute vid 05;30) o sen kommer d in så sent som möjligt på kvällen.. 

Jag mår så himla dåligt av detta jag vet ju att mina hästar mår super men har man en gubbe över sig e d inte så lätt. Verkar som ahn e avundsjuk på att jag har fina hästar. Eller kanske d e hagarna han vill åt så han kan släppa sina där eftersom han har så liten sj.  MÅR GRYMT DÅLIGT, BEHÖVER HA HJÄLP innan d gå för långt.

Se knappt fram emot utställningen i bjärsjölagård. Men hoppas jag bli på bättre tankar o mår lite bättre. Skolan börjar på måndag, vet kanppt om jag orkar gå, men måste försöka.

Kratern
0

Det finns dom som har till sport att bara klaga på andra hela tiden.

Finns det den minsta anledning för honom att ha "stenkoll" på dig?Glad

[Rebecka]
0

Jo d e ju rätt, han har väl antagligen inget att hitta på om dagarna än att bara kolla på mig o mina ponny.. Men kul e d då inte. Jag blir så ledsen av d. Jag vet att jag klara av mina ponny utan att han ska ha koll.. Egentligen så vet jag att jag helt enkelt bara ska nonchalera han men d e inte så lätt. Har d lite jobbit o strulit just nu..

[jenny-]
0

Jag vet att det är svårt, men skit i honom! Han förtjänar inte din uppmärksamhet om han ska bära sig åt på det viset. Lägg din energi på hästarna som gör dej glad istället. Vet att det är jättesvårt att ignorera såna människor, men försök. Hästar mår bra av att gå ute, även på vintern, så länge dom har skydd och vatten, det borde han veta om han kan något om hästar. Sen får man ha lite överseende med vissa pensionärer, han har antagligen inte allt för mycket att göra på dagarna och låter sin energi gå ut över dig på ett negativt sätt. Man kan inte må så bra om man går omkring och hackar på andra hela tiden.

Madelene_Udd
0

#2 Har du inte haft djuskyddsinspektören ute på kontroll??? Dom skall ju komma var 3de år eller så. Har du ett protokoll där det står att din hästhållning är bra, så kan du sticka det under näsan på honom och visa att du inte gör fel och så är det slutdisskuterat. Dessutom kan jag tänka mig att det känns lugnare för dig att veta att du gör allt rätt.

Jag har dock lite svårt att förstå ditt resonemang angående din 24-år gammla häst. Jag begär inte att någon häst skall vara tjock, men givetvis skall han vara normalhull. Annars är det ju problem med energiförsörjningen någonstans. Jag har själv haft en gammal häst, tog bort honom när han var 27 så jag vet att dom är svåra att hålla i hull. Du skriver att du inte kan göra mer än det du gör….. Vad är det du gör och varför funkar det inte då hästen blir mager? Du behöver alltså göra mer än det du gör för att hästen inte skall tappa för mycket under vintern. Går det inte att göra mer? Då skulle jag låta honom somna in om han var min häst……Äldre hästar kan behöva tillskottsfoder nästan hela året.

Häls Madde

PS Äldre människor har ofta svårt att ta till sig yngre personers kunskaper och erfarenheter. Har han hållt på med hästar hela livet och du går i skolan (vet ej hur gammal du är) så kanske han känner ett ansvar för dina hästar att dom skall ha det bra, även om det hela blir helt snett. Tycker han då att din valack är mager så är det kankse för honom ytterligare en anledning att hålla extra koll på dig….. DS

[Rebecka]
0

Jag skulle aldrig ta bort min d-ponny, han e så pigg o tränas ännu ibåde hopp o dressyr. Sen att han ha svårare att hålla hull på vintern e en annan sak, han e lika pigg o glad för d. Han för mer än vad han behöver, äter ändå inte upp allt han får. Tänder har han, kollade dom när jag va inne i helsingborg när han va skadad för ett årsedan. Han e en kämpe te ponny, trodde aldrig han skulle komma tebax som ridponny mera, eftersom han fick hovledinflammation o fick åka in te helsingborg 3 ggr sen tiog jag ba ut distriktsveterinären här i älmhult 2 ggr för att kolla om skadan gett med sig o nu i våras sattes han igång o han e ännu bättre nu, han e som en ny ponny, tro han behövde ha den vilan på ett halvår att vila upp sig.. Tävlade honom på en klubbtävling i våras, bara 50 cm , o d tyckte han va jättekul. Så i höst kommer han med att tävla klubbtävling.. Sen jag började med olja så ha han ökat i viktSkrattande

Kummin
0

Hej  , sånt där är inget att bry dej i . jag tror , som du säger, att det är ren avundsjuka.   Jag har oxå en gammal häst , som oxå är mager. och vi försöker verkligen få upp han i vikt. men det är väldigt väldigt svårt. men när folk säger att hellre för magra ponnyer än för tjocka. då kan jag inte annat än bli arg. för visst, jag tycker självklart oxå att det är jätte tråkigt/jobbigt när dem blir för tjocka. men jag har nu en gammal ganska mager häst. och en liten , och lite för tjock häst. Och jag tycker verkligen att det är GRYMT MYCKET ENKLARE att få ner en häst i vikt än att få upp dem. [ iaf dem gamla. ]   Men som sagt, smaken är som baken och jag respekterar er som inte tycker som jag.

/ Kummin<3

MrsM
0

Hej

Kollade lite på din connemara… hans mormor var född 1966 och det var full fart på henne när hon premierades med Elit i Tvååker 1996 - som 30-åring!!! Sen vet jag faktiskt inte hur gammal hon blev till slut. Men din valack är ju bara en bit över medelålders i den släkten..

Gamla hästar kan vara svåra att hålla i hull, och dom gör av med en hel del energi när dom går ute. Det kan vara så att han helt enkelt inte orkar äta all energi han behöver nu för att gå ute när det är kallt - om han inte får ett väldigt koncentrerat energi- och proteinrikt tillskottsfoder.

[Rebecka]
0

Bellis mormor, Moy Nancy blev 35 år gammal, och hon kom år 1969 fr Irland te sverige. Jo min valack tränas fortfarande i både dresyr och hoppning. Har börjat träna nu igen på måndagar för intruktör, o då hade jag min 24 åring. Han gick kanon bra o instruktören tyckte han gick bra.. Tänkte nog försöka ha honom inne nu när d e som kallast i viinter och så får han gå på slemlösande medicin den tiden, de slemlösande verkade va jättebra förra året. Då han ha bronkit så måste han ju egentligen vara ute, men d tar ju så mkt energi o kraft för att hålla värmen, han har ju täcke på sig och ibland om d e för kallt ha han flera..

Han e en riktig kämpe te ponny.. För ett årsedan började en jobbig tid för både mig o Belli. Under ett träningspass blev han halt. Jag fick tid i helsingborg, jag trodde ju att d inte ville göra nåt med en äldre ponny, men veterinären jga hade där nere ville göra nåt, försöka få honom så frisk som möjligt. D visade sig att han hade hovledinflammation, så han va halt vänsterfram o höger bak. Hna genomgick enhel del undersökningar. Hans röntgenbilder visade att för att vara en sån äldre ponny hade han jättefina bilder.. Vi åkte in 3 ggr te helsingborg med han, d tog ju heldagar där inne. Ístället för att åka in igen se tog jag bara ut distriktsveterinären 2 ggr och sen va han bra igen för igångsättning nu i våras.. Jag trodde ju inte att han skulle komma tebax så bra som han gjort. Hna hade ju tappat en del muskler. Jag va glad om jag kunne ha han te bara en kompis att rida ut i skogen med ett par ggr i veckan men han satte muskler snabbt o kom tebax snabbt igen o nu hoppas han o ja han rids som en vanlig ridponny. Hoppas fortfarande över en meter..  Den dagen d tar stopp fr allt detta med ridning då gör d  det, o när den dagen komer ska han bara få ett gott liv som pensionär. Det e hos mig med han alltid kommer att finnas, han e hos mig för att stanna.. Han e mitt allt 

Madelene_Udd
0

# 8 Naturligtvis skall du inte ta bort honom om hasn mår bra. Jag skulle rekommendera dig att se överfoderstaten ännu en gång dock. Eftersom du i inlägget # 5 skriver att han inte orkar äta upp den mat han får så tror jag att han behöver mer koncentrerat foder så att han orkar äta upp och får i sig den energi han behöver. Olja är äskert bra, det innehåller ju mycket energi. Kankse skall du börja tillskottsfodra honom redan nu? Betet minskar ju i värde nu och är man tidig med tillskottsfodret så kan det hjälpa till att hålla honom i hull bättre.

Sedan tycker jag faktiskt att kan du inte få i honom så mycket foder på vintern att han inte blir mager så skall han inte ridas. När du motionerar honom så tar du ju av den energi han behöver för att hålla hullet ju!! Gott hull först och sedan ridning anser jag! Men som sagt se över foderstaten och givetvis är han avmaskad osv antar jag….

Häls Madde

Trav_
0

#9 håller med !

I stallet jag har mina hästar, hon har 2 ponnyer som är 29-30 dom blir oxå lite tunn på vintern, men redan nu har hon börjat tillskottsfodra dom, då håller dom ett fint hull på vintern!

JennyR
0

Min D-ponny som är 34 (snart 35…) år får Eggersmann vital/senior på vintern + betfor och det håller han hullet jättebra på. Sedan har han fri tillgång på hö/hösilage. Han står på stall över vintern men går ute hela sommaren med ungstona.

Under dom snart 20 år som jag ägt honom så har hans tänder aldrig behövts raspats, kollade honom senast i början av sommaren och vet. hittade inget att anmärka på förutom att dom är nötta. Han har heller aldrig varit sjuk eller halt, det kallar jag järnponny!!!  Han är av okänd härstamning men ska enligt uppgift vara hälften connemara.