Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 341 ggr
AnnaLundin
0

delade klasser på utställning

För något år sedan lades det väl till i reglerna för utställning att arrangören skulle kunna välja att dela stora klasser efter storlek i stället för efter färg eller ålder.

Man kan ju undra varför INGEN arrangör har nappat på detta ännu, när det var så angeläget att anta denna regel?

Är det, för övrigt, NÅGON arrangör som inte har färgklassindelning numera?

Therese_Melberg
0

problemet med det är väl att inte alla ponnier är slutmätta, lr mätta överhuvudtaget (heter det mätta förresten?)

Kratern
0

#1 Men…man ska ju på anmälningsblanketten ange mankhöjd. Kan man inte gå efter det då?

Annette
0

Det kanske inte är så lätt att genomföra, trots allt. Många ponnyer är ju bara mätta hemma, kanske med vanlig tumstock, och hur säkert är det? Då blir det ju ändå en godtycklig uppdelning och inte som det är tänkt.

Kratern
0

#3 Kanske man får börja begära mätintyg? Skrattande Det gör man ju i alla andra "ponnysporter"

Cattis
0

Det skulle troligen bli en himla jobbig grej m att mäta alla gränsfall. Tjafs o gud vet vad. Jag föredrar färgklasser o tycker dessutom det är mer rättvist.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#5 Se #4

Pheobe
0

Tycker också det är rätt okej med en mini och en standard klass. Men givetvis tycker jag hänsyn ska tas till hur stor hästen är i resp klass. Kan ju finnas 87cm mot 107cm i samma klass men då ska hänsyn tas till varje enskild häst

AnnaLundin
0

#5 Mer ÄR det mer rättvist när vi bevisligen har en massa ponnyre som är reggade med fel färg?

VAD är skillnaden egentligen?

Det funkar ju med SSS mätintyg för mini, kan man inte införa det för midi också?

Annette
0

Jag uppfattar det inte som en massa ponnyer med fel färg. Åtminstone inte i Väst och Öst.

Sedan tror inte jag storleken har någon betydelse. En bra ponny är en bra ponny oavsett om den är 91 cm eller 106 cm.

AnnaLundin
0

#9 Nej, jag tror inte heller att storleken har någon betydelse. Inte heller färgen egentligen! Men alla envisas med att dela klasser efter färg i stället för efter storlek, ELLER efter ålder - som var det gängse sättet att dela klasser innan man för några år sedan införde färgindelningen…

Men grejen är ju att "rätt ska vara rätt" oavsett om man delar efter färg, storlek eller ålder. Det ska inte finnas möjlighet att "välja" genom att regga ponnyn som mörkbrun i stället för svart eller genom att ljuga ihop ponnyns mankhöjd.

SKA man dela på dessa sätt så måste det ju bli rätt! Annars försvinner liksom vitsen med indelningen!

Annette
0

Klart man inte skall kunna välja färg. Då har ju ID-kontrollanten gjort fel. Dessutom förstår jag inte problemet, är en eventuell klassvinst så viktig att man hellre skulle tävla med sin svarta ponny bland de bruna för att ha större chans Fundersam? Då tycker jag man skall skaffa sig en riktigt bra brun ponny istället. I slutändan är det ju ändå den bästa ponnyn som vinner, oavsett färg.

AnnaLundin
0

Med tanke på hur mycket vissa skryter om att alla deras avelsston är klassvinnare så har ju bevisligen inte alla den uppfattningen.

Och med tanke på att jag själv har sett att skillnaden mellan guld eller inte kan bero på konkurrensen i den klass man går i, så kan även detta spela roll. Det ÄR svårare att få guld på en gränsfallsponny i en ring med 10 högklassiga konkurrenter än i en ring med 8 halvbra. Och med tanke på hur konkurrensen i "andra färger"-ringen brukar se ut så är även DET en aspekt. Det handlar inte enbart om att vinna klassen, championatet eller hela utställningen!

Annette
0

Det där med klassvinster tycker jag är lite blandat. Inte sjutton var jag stoltare när min valack fick en klassvinnarrosett som ende deltagare en gång som unghingst. Jag gladde mig mer över att kritiken var bra, att bli klassvinnare i konkurrens med sig själv är väl inte mycket att skryta över.

Men stoklasserna brukar ju vara välfyllda och av bra kvalitet, så har man gått först där har man rätt att skryta lite, tycker jag ;) Jag tror aldrig jag sett någon klassvinnare som haft fel färg. Kanske är detta problem större i Syd än på de utställningar jag brukar besöka?

Pheobe
0

fast jag visade ett sto för två år sedan som var minst 10 cm mindre än de andra. domaren tittade inte ens på henne. Jag blev väldigt besviken den gången måste jag säga. Inte en enda blick fick hon. Förstår inte hur man kan dömma då

zettan
0

#14 har ju svårt att tro att domaren inte kollade på din häst när den dömdes. men ja var inte där så ja kan inte utala mig. Men ja tror nog att domaren kollade på din häst.

Pheobe
0

#15 NEJ, det gjorde han inte och det var fler än jag som reagerade på det.

zettan
0

#16 okej de var tråkigt att höra att en domare kan göra så

Pheobe
0

#17 ja det är trist. Ska ta mej i kragen och visa för honom igen dock inte samma häst för hon lever inte men en annan. Hoppas få bättre uppfattning då

Annette
0

#16. Hur kan domaren sätta poäng och kritik om han inte tittar på hästen?

VeronicaP
0

#18 Ibland kan man uppfatta det som om domaren inte tittar på hästen även om de gör det , för annars kan de ju inte sätta några poäng , men det kan ju även vara så att din var lite sämre än de andra i ringen och det berodde inte på storleken.

Jag vet flera som visat shettisar av mindre modell men som gått segrande ur sin klass även om de varit många och de andra varit större.

Houdini
0

Det kan bli rejält många klasser om man tillämpar storleksindelning. Typ 17x3…

Är väl sällan det blir så många när man tillämpar färgklasser tror jag.

AnnaLundin
0

#21 Det är bara de vuxna ponnyerna som storleks indelas, om jag minns rätt.

Och även där lär det ju krävas minsta antal för att dela upp, gissar jag.

Houdini
0

Jaha, miniföl går då själva i alla fall det går under föräldrarnas storlek. Skulle det vara annorlunda med stoleksindelning?

Låter rätt märkligt i sådana fall.

Jag kan dick inte hitta någon närmare info om detta, någon som vet?