Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 1370 ggr
stallostby
0

Vad innebär välstammad?

Har funderat lite kring vad välstammad eg innebär. Vad definierar en "bra stam"?

Är det att stamtavlan innehåller välmeriterade hästar? och isåfall vad är välmeriterat? var går gränsen? Antar att det beror på vilka krav man själv sätter..

Kratern
0

Jag tycker att det är upp till var och en vad som är välstammat. Men välmeriterade ponnyer (på sitt område) är väl välstammat?

Vill man föda upp till trav kanske en viss stam är förvärvningssäker.

Och vill man föda upp t.ex svarta utställningsponnyer kanske en annan stam är förvärvningssäker.

AnnaLundin
0

Ibland läser man om välstammade ponnyer i annonser och när man kollar stammen så håller man inte alls med…

Jag tycker att välstammade ponnyer kommer ur sto- och hingstlinjer som visat sig vara förärvningssäkra. Dvs inte bara varit bra själva utan lämnat flera generationer med bra avkommor. Och som Inger T skrev, att man får ju titta på vad man själv har för inriktning.

Houdini
0

Välstammad för mig är framförallt ett bra möderne, tycker jag är A & O.

Alltså bra mödrar (som har lämnat bra avkommor)  flera generationer bakåt, en slumpvis guldbelönad häst ur en hel linje av dåliga är för mig en ICKE välstammad ponny.

AnnaLundin
0

#3 Men skulle du kalla det för välstammat om mamman från den framgångsrika stolinjen är kombinerad med en pappa som själv är medioker, stammen är tja medioker och avkommeresultaten är knappt medel?

Houdini
0

Nej, men jag skulle absolut inte heller kalla en häst välstammad om det var en superb pappa på en dålig stolinje.

Jag menade att jag tycker stolinjen är viktigast. En "medioker" hingst kan ju själv vara välstammad (komma ur bra hingst och stolinjer) och ändå bara lämna medelavkommor. Dessa i sin tur kan ju vara intressanta att följa i avel.

Jag försöker i mesta möjliga mån hitta bra hingstar som framförallt tilltalar mig och viktigast är att de har lämnat bra avkommor (förutsatt att de är prövade i avel annars är det ju svårt att veta vad de lämnar, då försöker jag titta på linjerna). 

Tyvärr tycker jag alltför ofta stona glöms bort och alla fel och brister hos avkommorna läggs på hingstarna.

Pheobe
0

Jag håller med #5 där. Många anser ett sto vara bra bara för att den har en bra pappa, att sedan modern är visad med 36p och klass II avkomor efter sej det räknas liksom inte.

Sen tycker jag att en välstammad ponny kan komma även från en udda stam. Man behöver inte ha chapionatvinnare och ELIT i stammen enbart. Bara det lilla som är visat är av bra kvalité och att stoet sedan lämnar bra själv.

Lite mode i vissa stammar vilket är synd. Givetvis ska man avla vidare på kanonstammar men man ska inte glömma bort de stammarna som kanske är uppavlat av den lite mindre uppfödaren som kanske inte haft samma chans som den store uppfödaren haft. Jag menar alla är ju nya i början och storleken på aveln har ju stor betydelse. Har man inte så många ston tar det ju längre tid att uppnå bra resultat. Jag kan aldrig tro att inte ens den stora uppfödaren får lite sämre avkommer som sållas ur.

Tycker det är ganska spännande för jag har två ston man kan jämföra med varandra. Den ena är efter kalas stam både på mödernet och fädernet med flertalet godkända hingstar på båda sidorna och det andra stoet har sämre stam på båda försäldrarnas sidor skulle nog många påstå. Eller jag vet att flera har egna tankar om henne men hon har fått bättre poäng än det stoet som har kalasstam. Det är jättespännande nu och se vem av stona som lämnar de bästa avkomorna. stoet med bra stam men som inte uppfyller guldpoäng i ringen eller stoet med guldpoäng och sämre stam. Vet att många satsar på stammen i det läget men då jag själv fött upp den med den sämre stammen är jag opartisk. Den som lever får se =)

Kratern
0

#6 Den ena är efter kalas stam både på mödernet och fädernet med flertalet godkända hingstar på båda sidorna

Jag tar för givet att även det andra stoet har godkända hingstar  på båda sidor. Flört

Pheobe
0

#7 Den har lämnat flera godkända hingstar menar jag ju… lite klantigt skrivet kanske =)

stallostby
0

Intressant att höra hur ni tänker!  fortsätt gärna kommentera, för det är ganska lärorikt för en novis….

Houdini
0

#6  Absolut, jag tycker klass 1 hästar är bra. Guld superb.

Inga krav på massor av ELIT premierade har jag men det är ju alltid skoj.

Angående de stammar (dock begränsade hingst-stammar på minisidan) som är populära….

Jag försöker att hålla mig lite på sidan av dessa och ändå hitta bra avelsindivider.

Som en erfaren uppfödare i Sverige brukar säga, "det är lätt att avla in sig i ett hörn".

Nästan alla ministon är redan rejält besläktade med de populäraste hingst-linjerna på gott och ont.

Pheobe
0

#10 Fast jag tycker det känns lite så på de stora hingstarna också. Många bra hingstar kommer igen i stammarna och visst är det då lätt att knyssla in sej. Jag har ett sto linjeavlat på Rockall och henne kommer jag vara väldigt nogrann med vad jag lägger för hingst på. själv har jag ett superbra fuxsto helt utan Rockall och det är ju kalas tycker jag. Ska försöka inte avla på Rockall alls på henne, en fixidé jag har =)