Åldersgräns för första föl?
Finns det någon (vetenskapligt belagd) övre gräns för när sto kan betäckas för sitt första föl? Förutsatt att hon är frisk så klart.
Finns motsvarande (eller annan) gräns för sto som tidigare fått föl?
På hundar t.ex. får inte uppfödare (som följer SSKs direktiv) para tik över ett visst antal år om inte vet. gett sitt OK.
Vad säger all den samlade erfarenheten här på forumet?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Vad jag förstår så hårdnar inte bäckenet på häst som på hund så det finns ingen övregräns på ett friskt sto
Man brukar ju säga att ett sto bör få föl innan den är 10-11 år men det är väl för fruktsamheten. Jag vet hästar som blivit betäckta första gången vid 20 års ålder och inga som helst problem med det
Tackar för svaren!!
# 1 Tänkte inte på det… vad bra att du tog upp det.
# 2 Ja fertiliteten sjunker säkert med åldern, vilket man måste vara införstådd med, men det känns bra att veta att det finns äldre ston som klarat detta utan problem. Bra att ha något att gå på när det gäller gamla damer som vill träffa vår hingst. Tack.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Finns ju ingen övre ålder ,men det är klart mycket jobbigare att få ett sto som är äldre att bli dräktig, Son ska helst fått ett föl vid 4el 5 års ålder tycker jag , för de som är några år äldre är de stona som oftast krånglar vid betäckningar.
Jag betäcker mitt sto för första gången. Hon är 8 år i år (-99) och innan vi skickade i väg henne så kollades hon upp. Hon kollades så att hon inte var infekterad och så att allt såg okej ut. Det enda som vetten hade att anmärka på var att hon kändes ngt trång… Om hon är det eller om det beror på att hon aldrig haft föl vet jag inte.
Delad glädje är dubbel glädje :)

# 5 Jag är lite inna på det att man skulle be ägarna till ädlre ston att de kollar upp dem innan de kommer så slipper man ju en massa problem (förhoppningsvis)
Det är ju inte särskilt ovanligt med t.ex halvblod, att man tävlar dem till runt 15 års ålder och sen ställer dem i avelsboxen. Och att de då oftast inte har fått något föl som ung. Ibland har dessa ston passerat bäst före-datum för dräktighet, men i många fall hinner de få flera avkommor också efter avslutad tävlingskarriär.

#7 Det gäller väl travar också
och att ta föl efter ett tävlingshäst med bra placeringar och som visar sig hållbar för ridning först, det höjer ju aveln.
#8 Fast travarstona (vbl) får inte tävla lika länge som ridhästarna får, de sätts oftast i avel senast vid 10 års ålder - även om de får tävla något år till.