Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 994 ggr
Asagard
0

Svartbrun eller svart?

Behöver lite hjälp från er som är duktiga på färger och genetik!

Min fölunge e: Kölnäs Camillo RS 301 u: Bluemull Pearl (står som Bluemull Perl i webstamboken). Finns det en genetisk möjlighet att han skulle kunna vara svartbrun?! Att jag fråga är för att han är helt brun runt ögonen och mulen.

AnnaLundin
0

eftersom Camillo (väl?) är fux så är det ingen genetisk omöjlighet. Men oftast är det bara solblekt på en svart häst.

Mitt tips är att du ska studera hur han ser ut i ljumsken, för är han svartbrun så borde han vara tydligt brun DÄR också.

Pheobe
0

Har du bild på fölis?

Jag tror inte Camillo kan lämna brunt men det är min uppfattning. Han har lämnat någon brun men det kan vara en fel ID kontroll. förvisso är flera av mödrarna till avkommorna fuxar men hans fader Charlie har inte lämnat brunt om inte mödrarna är bruna. Inget anlag därifrån dvs. Pearl ska man inte ta hänsyn till för hon kan inte lämna bruna föl om inte fadern bär på anlaget då hon är svart.

Men visa gärna en bild =)

AnnaLundin
0

#2 Camillo har lämnat en brun avkomma u ett svart sto, Kock Julia, enligt webstamboken…

Och även om den skulle vara felreggad så är det ett för litet avkommeunderlag (de som inte är fuxar) för att kunna dra den slutsatsen bergsäkert.

Malu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir helt snurrig på det här med svartbrun o mörkbrun! Hade ett russ som var svartbrun (f.1975),men numera så får man inte skriva svartbrun fick jag veta av ID-kontrollanten som granskade min shetlandshingst för 2 år när han var nyfödd  så han fick heta mörkbrun även att han har exakt samma färg som russet hade.
Eller hur ligger det till??
Bilden är på russet taget 2002.

AnnaLundin
0

Man FÅR VISST skriva svartbrun.

Men jag skulle säja att det där är en solblekt svarting och inget annat! Och förmodligen är din shettis också en sådan…

Cattis
0

För att en shettis skall kunna kallas svartbrun skall den vara röd runt mulen, vid öronen o i ljumskarna. Ungefär som en Dobberman, Rottweiler etc. Så skarpa färgskillnader skall det vara. Se lite bilder här: Färger - Svartbrun

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Malu
0

Shettishingsten är inte svartbrun enl. Cattis beskrivning!Eller hur?

Asagard
0

Ja, Camillo är fux e: Charley (fux) u: Goldan Tammy (fux)

"Pärlan" är e: Felldale Cragsman (svart) u: Polly of Ravenside (svart). Pollys helsyster är fux m. ljus man och svans, båda föräldrarna är svarta. :-D

Okej, men jag borde med andra ord kunna utesluta svartbrun då med andra ord och inte oroa mig för att jag gjorde fel vid id-kollen?! :-)

Malu
0

Russet såg ut så här 1979 :).

Cattis
0

#7 Nej inte alls, "bara" alldeles vanlig svart.

/Cattis

Asagard
0

#9 Tycker hon ser väldigt svart ut. :-) MEN, då var definitionen svart något helt annat. Eller, jag fick lära mig som liten att en svart häst kallades rapp och var HELT svart. Det fanns nästan inga svarta hästar. Men så är det inte idag. :-)

Cattis
0

#11 Förr hette det rapp om en kolsvart häst. Alla andra varsvarta, men de riktigt, riktigt svarta kallades rapp. Riktigt så svarta är inte lika vanligt som de svarta vi har. Men, genetiskt är de inget annat än svarta och det är det som räknas.

/Cattis

Asagard
0

#12 Okej, men i så fall lärde jag mig fel, för svart "fanns inte", utan det var rapp som gällde och annars var de svartbruna. Men det var vad de sa på ridskolan och vad visste de?! :-D

AnnaLundin
0

#13 Eftersom vi idag, sedan ett antal år tillbaka, har gått över till att benämna hästarna efter vad de har för färggener i stället för hur de ser ut, så är det viss gammal kunskap som behöver revideras…

Asagard
0

#14 Jo då, jag är fullt medveten om hur det är idag. :-)

Malu
0

Jag fick också lära mig som Asagård säger!
Jaha,då har min ID-kontrollant fel igen då…

Pheobe
0

#8 Uteslut det inte helt för man vet inte om Camillo lämnar brunt säkert men jag personligen skulle inte skriva svartbrun om jag inte var säker. Svart är den säkert. Hade du bild?

Asagard
0

#17 Nej tyvärr jag har ingen bild, men fodervärden har lovat att skicka över en. Får hoppas att den kommer snart.