Nya RS-regler
Förstår jag de nya RS-reglerna rätt i att hingst godkänd i annat ISPC-land för att få RS ska avelsvärderas i Sveriges och här godkännas veterinärt samt härstamningsverifieras mot far, mor och morfar - men behöver inte uppnå några exteriöra krav (40 poäng/avelsvärdeklass G krävs för svenskfödda/ej tidigare godkända importerade hingstar)?
http://www.hemsida.shetlandsponnyn.se/SSS-2013/Avel/pdf/Regler_for_erhallande_av_RS.pdf
Vad tycker ni isf om det?
Vilka länder är ISPC-länder? :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Jag har inte läst reglerna, men utifrån det du skriver är jag kluven.
Å ena sidan tycker jag att samma regler skall gälla för alla. Andra sidan tycker jag det är bättre att hingstarna kommer fram för bedömning så de får en svensk "varudeklaration" än att de inte visas alls. Vid det sistnämnda får de åtminstone en officiell bedömning så att man vet deras exteriöra för- och nackdelar vid val av hingst till sitt sto.

Detta har jag förespråkat i många år.
Det är absolut ett steg i rätt riktning. Så ett stort plus för SSS som nu har beslutat om det.
Fördelarna är att nu kan man utan problem skilja på godkända hingstar som är avelsvärderade (godkända i sitt hemland) och hingstar som inte visats på någon avelsvärdering alls.
Andra fördelar är som #2 skriver att man får en svensk varudeklaration på dom. Dock skall man komma ihåg att denna varudeklaration är precis vad som skrivs, alltså svensk. Vilket i praktiken kan innebära att en 1a premie hingst i Holland inte uppnår mer än 36 poäng i Sverige. Precis som en 42 poäng RS hingst från Sverige inte ens får en premie i Holland eller ännu värre kasseras. Så hur man ser på hingstarna och dess avelsvärde varierar från land till land.
Men med detta i minnet så tror jag det blir bra.
En annan fördel är att dessa kommer att bli kallade på mönstring vilket inte gjordes förut. Det i sin tur gör att kontrollen över ärftliga sjukdomar blir lättare att komma åt på dessa hingstar.
Allt detta innebär att det blir en bättre insyn på RS hingstarna och en naturlig delning på godkända eller icke godkända.
Nackdelar? Kan jag inte hitta några.
På bilden, en av våra EU hingstar som vi kommer visa fram. Han heter Gelder v Zuylichem och är far till 12 godkända hingstar, bland annat
O´Regan vd Kleine Tip svensk) samt 80 1a premieston.
I sitt hemland är han Preferent vilket kan jämföras med ELIT.
Denna gentleman är 22 år gammal
Förstår inte alls. Det går inte att sälja det svenska materialet och ändå ska man fortsätta med import och att nu även "ge" bort RS. Inte konstigt att fok väljer att sluta avla.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Du ger väl ändå inte bort RS? Det här är ju hingstar som redan är godkända, tvärtom så är det bättre och man får lättare stopp på buskaveln eftersom deras avkommor nu inte kan få RS längre och inte heller deras avkommor.
Det måste väl ändå vara bättre att aveln är organiserad och då på kontrollerade föräldrar, än helt fri som den är nu.
Det är väl också jättebra att vi kan använda en så stor mångfald av stammar på både standard och mini? Detta från alla möjliga länder inom ISCP. Titta bara på minisidan hur inavlad den är idag.
Frågan om att inte kunna sälja "det svenska materialet" tror jag inte har med detta att göra. Bra shetland går alltid att sälja och få betalt för, även utomlands. Det gäller både hingstar och ston, bruks eller avel och oavsett var den är född.

Men nog är det väl mycket av det vi redan har som importeras. Jag avser standardsidan eftersom jag inte är insatt i miniaveln.
#5 Då tackar jag för den kommentaren. För jag antar att du menar att min godkända hingst då inte är bra. Eftersom han inte går att sälja.

Det är väl en bra grej, speciellt om man köper in en äldre hingst som kanske inte kan få 40 p exteriört men har förärvt sig bra.
på shetland finns det ju avel i så många länder och det är väl bra med enkla regler så även goda förärvare kan få verka i det här landet.
#7 Jag tror inte du är ensam om att kunna sälja hingst, den marknaden verkar i stort sett död idag, om inte den som söker är ute efter något särskilt. Vet flera russhingstar som kastrerats av den anledningen, och det är inte bra med det lilla avelsmaterialet som finns.

#7 Anna ta inte det personligt, för det var det inte menat som.
Det är diskussionen som sådan. Du skriver att det inte går att sälja och jag vill hävda motsatsen. Vi säljer och jag tycker vi kan hålla skapliga priser som regel. Din hingst är jättefin och vore jag dig så skulle jag använda honom mer istället så folk får upp ögonen för honom.
Är han en bra förärvare så visar det sig ganska snabbt.
Återigen, det är ingert påhopp på din hingst
#9 han kommer att kastreras. Jag har inga ston åt honom och ingen vill ens låna honom gratis så… Jag tycker bara att det är märkligt att folk väljer att importera en hingst som kanske inte ens når klassI i sverige istället för att kanske titta efter en "svensk" som är till salu som har mkt bra stam och redan lämnat mkt bra på bara tre avkommor. Mkt av de importerade känner jag också "åker" runt bland olika uppfödare och man kan ju fråga sig varför det är så. Tycker man ska fundera över varför det skiljer så mkt poängmässigt mellan de olika länderna. Måste ju vara nåt tokigt. En I-premie hingst i Holland som kommer hit och får 36p känns ju inte riktigt okej tycker jag

#8.på shetland finns det ju avel i så många länder och det är väl bra med enkla regler så även goda förärvare kan få verka i det här landet.
Kontentan av det blir väl att lovande svenska hingstar går samma öde till mötes som Russen - de blir kastrerade.
Jag har inget emot importer. Men på något vis tycker jag att vi måste börja värna vårat eget, det som svenska uppfödare under många år byggt upp. Många svenska hingstar skulle säkert visa sig vara utmärkta förärvare om de bara fick chansen. Hollands Shetlandsavel är många gånger större än Sveriges så det klart att hingstarna kan avkommebedömas på ett helt annat sätt än de som verkar i Sverige.

#11 "Många svenska hingstar skulle säkert visa sig vara utmärkta förärvare om de bara fick chansen."
Men varför ger ingen dom chansen då?? Det står ju var och en fritt.
Varför skulle dom gå en säker död tillmötes som hingstar o bli kastrerade? Har man en svensk hingst och man tycker stammen och förärvningen är bra så tycker åtminstone jag att man ska se till och avla med honom. Låta honom få ordentligt med ston så man kan bevisa hur bra han är.
Att vi tar in importhingstar är mest för vår egen avel. Någon egenskap vi söker hos just den hingsten eller en blodslinje vi vill åt.
I Holland prövas i stort sett alla hingstarna, alla avkommor visas. redan efter första årgången ser man hur det lutar, bra/dåligt.

Jag är kluven till det hela ska erkänns , men bättre att de visas fram och kontrolleras ordentligt än inte kollas alls ;)
Sen kan jag väl också hålla med lite om importerna som kommer hit, varför inte ta tillvara på de fina materialet som vi har här i stället.
Förstår att man importerar om man behöver bredda aveln (blodet) men när de är samma blod som kommer hit, har ja lite svårt att förstå det , sen när man även ser vissa importer slumpas bort ja då är de inga bra importer.
Jag kan förstå att de kastreras bra hingstar då man inte får ut vad de är värda och betäcker man inte själv så ja då har man kanske inget val.
Jag är själv lite i de tankarna på att kastrera godkänd/kända hingstar , för att jag kan nog få ut mer för dem som valacker än hingstar , skrämmande men sant.
Nu är de så att jag inte har någon panik över att sälja och de jag har sålt har jag fått BRA betalt för och precis de jag har velat , men de gäller att ha tålamod och inte pruta med sig själv ;)
Anne att du har lätt att få sålt kan ju också ha att göra med dina kontakter överallt :)
#12 Anne: Alla har inte samma möjligheter att avla i den storleken. Jag har bara ett sto, de andra är efter min hingst. Har varken ekonomi, ork, plats eller tid att ha 5-10 ston och även om jag inte haft problem med att sälja mina hästar så känns det inte heller bra att ta en massa föl man inte har plats att spara på. Det är jättelätt att säga att man ska betäcka mera och verkligen visa fram vad det kan bli men det fungerar inte så för mig i praktiken. Tyvärr. Inte just nu iaf.
Sitter ju i samma sits som du Anna med en egenuppfödd hingst som jag inte kan avla på i dagsläget då jag varken har ytan att ta in andras ston på sommaren (är inte säker att jag vill ha det ansvaret heller egentligen) samt att de ston jag har är syster och mor.
Men:
Som jag sagt tidigare, man kan inte räkna med att andra ska göra jobbet åt en. Man kan inte räkna med att stoägarna slänger sig på telefonen för att boka en betäckning bara för att man har en bra hingst. Man måste jobba aktivt för det och då menar jag inte genom att enbart annonsera om att han finns.
Man måste helt enkelt vara beredd på att själv bevisa hans duglighet i aveln genom att ta fram många egna avkommor. Tror inte när ex.vis stuterierna Almnäs och Furunäs, började, satt och väntade på att utomstående ston skulle komma, eller?
Så har man inte möjligheten att avla själv, ja då sitter man ju där man sitter.
Från min horisont tänker jag att min hingst har det bra i hagen med kompisen. Han körs regelbundet och tränas som vilken storhäst som helst. Jag vill använda honom och ha kul med honom.
Vi letar större gård, så förhoppningsvis kan jag någon gång i framtiden köpa in ston som passar honom och därigenom visa duglighet även i aveln.
TS: Tycker det känns som om det äntligen har kommit lite likriktning i den här frågan.
Veterinärt godkänd och poäng enligt det svenska systemet gör att i alla fall jag känner mig säkrare eftersom mina ston är bedömda enligt det och därigenom blir det ju lättare att hitta lämpliga hingstar som kompletterar mina ston.
Som det har varit förut har jag helt enkelt inte *vågat* använda de som varit internationellt godkända, men är det så här så har ännu en dörr öppnats.
Sedan frågan om vi behöver importera hingstar för att få in mer material i landet lämnar jag obesvarad…
På tal om RS, om man har en nygodkänd hingst och ska söka RS-nummer så läste jag på SSS hemsida att hingsten måste DNA testas mot modern och morfar samt far. Då undrar jag hur man ska lyckas få tag på DNA från en häst som jag inte äger och inte har någon aning om vem som äger? Det känns rätt konstigt att ringa runt till förra ägaren och fråga var hästen är nu och sedan ringa dit och be dem skicka in blod och tagel (?) för att min hingst ska få ett RS-nummer. Någon som vet ett enklare sätt, eller har jag fått allt om bakfoten?
// Love,
Mathilda
#16 Om far och morfar har RS finns DNA:t hos SLU, det går även att ta in från exempelvis Holland genom labben. Vad gäller modern får du helt enkelt ringa uppfödaren och be dem skicka tagel (blod används inte längre) på stoet om hon inte redan är DNA-testad.
#16 Fast i alla fall jag skulle inte ha något emot om någon för mig okänd person med en avkomma till mitt sto ringde upp mig för att få tagelprov då hennes sån blivit godkänd. Vore ju jättekul!