ID-kolla egen uppfödning?
Hörde någon gång för länge sedan att man inte fick ID-kolla sin egna hästar. Varför var det så? För det är väl inte så nu längre? Blev aktuellt nu när fölis passansökan skall skickas in….
Man FÅR kolla sina egna, hos shetland har vi alltid fått det.
Finns det inte risk för "jäv"?
Inte för att jag vet vad man skulle "hitta på", men ID är väl en typ av kontroll? Är det bra att kontrollera sig själv?
OBS!!!! Säger inte att någon gör något fel - nyfiken bara på hur tankarna går!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
När du gör en Id kontroll så tar man väl även DNA från hästen som ska matchas mot föräldrarna? Så då kan man väl knappast fuska?
Jag har inte hundra koll på detta så rätta mig gärna om jag har fel.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Tas alltid DNA? Vem gör ID kontroll/DNA på föräldrarna?
Återigen, bara nyfiken…
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#3 Inte på shetland. Det är bara vid chipmärkning man tar hårprover. Men även chipmärka får man göra på sina egna.
Jag fattar inte vad man skulle kunna fuska sig till för att man id-kollar sina egna uppfödningar. Om jag skriver fel färg på mina uppfödningar för att få dem mer "värda" (om jag ex skriver att de är silver) så kommer jag stå som ett fån inför alla andra så snart hästen lämnar min stallplan.
#4 Alla hingstar har lämnat DNA och finns i registret hos SLU. Detta kan man inte fuska med. Hårprover från modern kan man ta själv och skicka in för DNA-koll, och hon kollas då mot sin pappa. Alltså, väldigt svårt att fuska.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Halvbloden får man inte göra det på
#3 Nej inte vid ID-kontroll, det är i samband med Chipmärkning DNA tas.
Det är långt ifrån alla raser man får göra ID-kontroll på själv som uppfödare. Lyckligtvis får vi det ännu på shetland.
Kolla med SH eller rasföreningen vad som gäller för just "din" ras om osäkerhet föreligger.
Aha, ja men vi chippar och gör kontrollen sammtidigt, så då är det nog därför som jag blandat i hop dem.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#6 Jo NU är skrivningen borttagen att man inte får IDbeskriva sina egna halvblod, kanske för att de också MÅSTE chippas och DNAtypas mot pappan innan de registreras.