undra lite...
över det här med "felreggade" hästar. Säg att jag kommer till en utställning med en häst som är klart svart, men som står skriven som mörkbrun. Om arrangören då vill flytta hästen till de svarta, men jag håller fast vid att hästen är mörkbrun. Får arrangören flytta hästen iaf då? Tekniskt sett har väl jag rätt, dvs det står ju mbrn i passet. Jag kan ju tycka att hästen har t ex. större chans bland övriga färger…
Funderade bara, jag tror inte det är så många som skulle bråka över det, men om…
#0 Jag kan ju tycka att hästen har t ex. större chans bland övriga färger…
Ja, så kan det ju kännas, men man kan inte sätta en färg på ponnyn för att ha större chans.
Huruvida domaren kan flytta den vet jag inte, men kanske kan han/hon begära att den reggas om till nästa gång?

Ja, men som jag som har en häst som jag vet borde stå som svart, men som id-kontrollanten har skrivit mbrn på, så borde hon ju gå med de svarta hästarna egentligen, men jag kan ju hålla fast vid att hon FAKTISKT står som mbrn, om utställningsansvariga vill flytta henne. Jag vet ju att det brukar vara fler hästar bland de svarta än i övriga färger.
Men som Cattis skrev i tråden, brunt anlag: "Då måste du ju ta det med de utställningsansvariga som ju skall flytta hästarna då de ser på plats att de är "fel" färg för sin klass."
Om jag inte vill flytta på min häst då? Kan ansvariga flytta på den ändå, fast "jag" faktiskt har rätt att hästen står som mbrn, inte svart?
Undrade lika, om jag vet att min häst är svart, fast den står som mbrn, kan jag skriva det i anmälan då? Så den hamnar i rätt klass? Eller är det det som står i passet som gäller, tills jag hunnit id-kolla hästen igen?
detta är helt enkelt färgklassindelningens baksida….

Baksida? Vi som arrangörer upplever det inte som ett vidare stort problem.
Vi kan flvtta en häst som är uppenbart i fel klass. Ser man att hästen är svart, men reggad som mbr så ska den gå som svart.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#4 men om ägaren då vill ha den som mbrn? Och arrangören vill flytta den. Man kan väl ändå inte flytta en häst utan ägarens tillåtelse om den är skriven som mbrn av godkänd id-kontrollant och reggad som det….

man kanske kunde dela mera efter ålder? typ 5-8 år i en grupp, 9-13 i en osv… de flesta är ju ganska säkra på hur gammal hästen är iaf
#5 Nej, jag tror inte att alla arrangörer är ID-kontrollanter och har rätt att göra en sådan bedömning. Står det mörkbrun ska den gå som mörkbrun den dagen.
#6 Tycker inte man ska sätta sej så på tvären. Domaren ser nog vilken färg ponnyn har och den får inte fler poäng och är bättre för att den ändrar färg på plats… Domaren tar också hänsyn till hästens ålder i de olika klasserna
#7 Om domaren gör den bedömningen då?
#9 Ja, om domaren är ID-kontrollant kan jag inte svara på vilken rätt han/hon har att flytta en anmäld häst som är införd i katalogen. Den är ju trots allt registrerad med en godkänd ID-kontrollant (förutsätter jag)
#4 inom ÖST kanske det inte är något problem, men det finns ju fler…
Jag har MÅNGA gånger varit med om att svarta ponnyer gått som mörkbruna bland "övriga färger". Värst var den gången då övriga färger var en egen klass med 3 ponnyer, varav två var svarta och en skäck… Och då hade alltså en klass för svarta precis bedömts!
Så för MIG är det ett problem…
#4 Jamen Cattis, bara för att det inte är något problem på ERA utställningar så innebär det inte att det fungerar bra på andra ställen!
Om man nu ska dela upp klasserna efter ponnyernas färger så SKA det väl ändå vara korrekt uppdelat! Och det ÄR ju inte det, i alldeles för många fall!

På de utställningar jag varit på är det inte särskilt många som har gått i fel klass pga fel färg.
En häst som är reggad som "mini" men mäts till "standard" blir ju flyttad, ÄVEN om den var mini vid ex. stambokföringen. Ser inget konstigt i att en felreggad häst flyttas?!
#15 Jag har ingen mini så det skulle vara intressant att få veta var i passet det står att den är mini?
Om det är mankhöjden du menar så är det ju ett mätintyg som avgör det. Om domaren tycker att "din" mini är för stor så smäller mätintyget högre. D.v.s det är alltid mätintyget som gäller vad än domaren tycker.
Därför borde det vara så med en felreggad färg att den ska gå i "sin" klass (som den är reggad som) DEN dagen, men domaren kan tycka att den ska reggas om.
Nu är det så att det är arrangörens tillställning och deras regelverk som gäller. Passar inte detta så får man låta bli att ställa ut sin häst. Som deltagare så får man anpassa sig efter de regler som gäller för just den/de utställningar.
Står det bara tydligt att Domare /Arrg. äger rätt att flytta på hästar mellan klasser. Så har man inget att säga till om som deltagar.
#17 Tyvärr…har du ett mätintyg på din häst kan inte arrrangör/domare avgöra att hästen har en annan mankhöjd. Sorry.
#18 på den punkten har du rätt. men på färgpunkten.

#19 varför skulle det vara annorlunda med färgen, hästen har ju ett intyg från godkänd kontrollant att den har den färgen den är reggad med, det borde ju inte domaren/arrg kunna ändra på efter eget tycke…
#20 Nejhe som o jag kommer med en svart häst som är reggad som fux ska då den gå i fuxklassen?
Självklart ska den flytta till rätt klass.
Min fråga är också. Varför skulle inte arrg få flytta på hästen?
Om nu hästen är felreggad är det så att det är hugget i sten? Då kan man ju aldrig ändra på felaktigheter.
Eget tycke är ju en sak. Men fel färg kan ju beror på ett misstag, Ska vi inte rätta till detta.
Jag kan ju regga min egna hästar som vilken färg som helst då. Kan ju regga mina svarta som rödskäckar.Och gå i övriga färger. Blir ju jättebra. För då slipper jag gå mot andra svarta.
Ta nu inte illa upp. Drar bara saken till sin spets.
mvh
Fredrik

#21 ja, jag skulle säga att kommer du med en svart häst som står som fux så får den gå med fuxarna den dagen, men sen ska den självklart ändras till svart och reggas om. Nu tror jag faktiskt inte att så många hästägare skulle säga emot om arrg vill flytta en felreggad häst.
Men det jag funerade över var OM hästägaren verkligen vägrar flytta sin häst, kan då arrg/domare säga att de flyttar hästen annars får man åka hem? Jag menar man har ju betalt för att få vara med, OCH teoretiskt sätt har ägaren väl rätt? Hästen står ju för tillfället som fux ,fast den "ser svart ut", och borde då gå med fuxarna oavsett vad domaren tycker om det.
#22 Om det står i Proppen att arrangören har rätt att flytta på hästen så har ägaren inget att säga till om. Om det inte gör det så är det en annan sak.
Även om man skulle vägra så tjänar man nog inga pluspoäng på att säga emot domaren.
Man har alltså förtroende för domare att bedöma hästen, men inte att avgöra vilken färg den har?
#22 Jag kan nog säga direkt att hade man en fux som ägaren satt som svart hade den INTE gått med de svarta oavsett vad det stårr i proppen eller ej
Ang. mätintyg..
En häst med ett slutmätningsintyg kan kontrollmätas, och visar det sig att den är för stor (det finns en felmarginal, hästar kan ju vara större på tävlingsplats) så får den inte delta. Bla så var det ett himla rabalder på ponny-EM för ett par år sedan, där det visade sig att flera av ponnyerna var på tok för stora. Trots att de hade intyg….

Skulle det vara en fördel för ägare/ponny att ställa upp i en klass för övriga färger än att gå i klassen för svarta? Det är väl inte ponnyns färg som är avgörande i bedömningen, eller? Och står det då i proppen att domaren äger rätten att flytta ponnyn så ser jag inte varför man som ägare motsätter sig det. Är det så att ponnyn är svart, men registrerad som mörkbrun så ser väl ägaren likaväl som domaren att den är svart. Då föreligger väl inget problem såvida inte någon av dem är färgblind. Undrar bara…..
Det finns ju än ganska utbredd uppfattning (som jag inte tar ställning till här) om att svarta ponnyär är typstarkare än övriga färger, tron att man hävdar sig bättre i en klass med övriga färgade en en med bara svarta kan ju vara en orsak till att inte vilja gå i en klass med bara svarta.
Var och en kan ju studera resultat listor för att bilda sig en egen uppfattning.
Veritas odium paretFörvånad
#16 MEN en arrangör har ALLTID rätt att kräva att ponnyn mäts om! Kommer du med en häst på en hopptävling som blivit nermätt (och kom inte och påstå att sådant inte förekommer!!), så har den inte rätt att starta om det visar sig att den är över ponnymått! I alla fall var det så på "min tid", men det kan ju hända att det också blivit ändrat som allt annat?!
Vad jag vet så står det ingenstans i passet att ponnyn är mini, men du kan ju ha ett mätintyg som styrker det.
Dessutom vet jag att det förekommit att minisar blivit "uppflyttade" till standardklass, trots att ägaren kunnat uppvisa mätintyg.
Hm, såg nu att Jenny redan tagit upp detta om förstora ponnyer i inlägg #26. :-)

Ville bara fylla i det där med id-kontrollanter och färg. Jag hade ute en vet. för att idkontrollera ett eng.fullblod och frågade vad hon skulle skriva mina svarta ponnyer som. "Mörkbruna, hela bunten, utom en. Den är svart." Men alla står som svarta i passet.
Funderar på om det kan ha att göra med "shetlandskunnig" eller ej. Låter knepigt, men hoppas ni förstår. För många svarta shetlands skiftar ju faktiskt i brunt.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#31. Jag tror det har med "shetlandskunnig" att göra. Mitt föl blev ju ID-kontrollerad av en ej shettismänniska som skrev mörkbrun. Vi hade en lång diskussion och jag gav med mig eftersom det var hon som var ID-kontrollant. Men det är fel färg, så jag skall byta till svart.
Jag har ett New Forest sto som ser svart ut. Hon står också som mörkbrun i passet. Där har det så gott som varit förbjudet att skriva svart. Hur det är nu vet jag inte.

Är det bara inom shetlandsrasen som man beskriver den "genetiska" färgen snarare än vad man ser för "ögat" eller är det så även inom andra raser?
Man kan ju undra då det finns en hel del felreggade shettisar, framför allt svarta som reggas som bruna/mörkt bruna.

#31 men våran Virvla id-kontrollerades ju av en som ÄR shettiskunnig och hon skrevs iallafall som mörkbrun…

#34 Upplärd av en "icke shetlandskunnig"?? 
/Therese.

Inte vet jag, men hon har ju shettisstuteri, så jag hoppas att hon kan shettisar :P

Jo, det tror jag också. Men vad är hennes egna då reggade som? Har hon svarta? Eller är de mörkbruna?
/Therese.

#37 de är svarta
#26 och #29 Hur många har en veterinär på plats vid en utställning? (För mätningen)
Du kan inte "skicka ut" en ponny utan en regelmässig mätning. Sorry igen.
Om årsintyget/slutmätningen på en mini säger MINI så är den mini. Blir svårt för domare/arrangör att göra något åt det. Dessutom kan ommätning bara begäras av en mätman.
#39 Eftersom de mätintyg (för mini) som används för utställningar oftast inte är identiska med de mätintyg du tänker på, de som är för trav, ridsport och avel, utfärdade av gdk mätmän tillsammans med veteronär, så är jag int elika övertygad som du om att man inte kan mäta om. SSS utfärdar ju egna förenklade mätintyg till utställningar, till mini. Där är det nog bara en utsedd mät-snubbe ensam som utfärdar det.
#40 Jaha, så'na mätintyg visste jag inte ens att det fanns. Vad är de bra för? Jag menar… de är ju inte giltiga.
Jag menar ju naturligtvis RIKTIGA mätintyg. 
#41 Anade det… 
De är för att man ska slippa kontrollmäta ALLA mini vid VARJE utställning… Gäller endast på SSS och lokalföreningars utställningar.

#21- Tycker den som du använt som färg/ID kontrollant ska gå till optikern och det genast
, och du med om du inte ser skillnad på en fux och en svart…
.//Erica
#43. Nu var det inte min eller någon annans syn det handlade utan om felraggade hästar. I min ögon så är en felreggad mörkbrun eller en felreggad fux lika illa.

Jag hade ingen aning att man måste ha mätintyg för mini. Jag har inget och har aldrig visat något. Han mättes som 83 cm på hingstpremieringen men något intyg har jag inte sett. Var får man det? Hur funkar det?
#45 Du måste inte, men om du inte vill/orkar mäta din häst varje utställning, så kan du be om ett skriftligt intyg som du då kan visa upp på utställningarna istället för att mäta. Men då gäller intyget bara på SSS:s utställningar.

Jag har aldrig mätt på utställning heller.
angående mätning av mini. så här står det i proppen : "
Mätning
Mätning av miniatyrer utan mätintyg och samtliga 3-åriga ston skall ske på utställningsplatsen innan ponnyn ställs ut i utställningsringen. För att få delta i miniklasserna 1M och 2M gäller att föl ska vara fallna efter miniföräldrar med en mankhöjd av max 86 cm. För miniklasserna 3M - 15M gäller mankhöjdsgränsen max 86 cm. 3-åriga ponnyer av standardstorlek får vara max 105 cm. Övriga ponnyer kan kontrollmätas på domarens begäran."
#48 Föreslår att du själv läser mätreglementet. Du kan inte gå fram till en ponnys ägare och begära att han flyttar till en annan klass eller mäter om sin ponny. Du måste gå genom GMK d.v.s genom en mätman. Jag kan mätreglementet, du behöver inte oroa dig.
#49 Japp, om du inte har ett giltigt mätintyg. Precis som jag sagt hela tiden.
#50 Du skrev att ommätning bara kan begäras av en mätman. Vem som helst kan vända sig till gmk och begära. Jag är inte orolig.