Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1080 ggr
Jeanette Gavazzeni
0

Treårstest

Halloj!!

Tänkte höra om det finns någon med erfarenhet av treårstest som kan berätta lite mer om vad som ingår och hur ni förberett era ponnyer.

Visst finns det väl möjlighet att göra detta test med en 4-åring oxå??Det vore toppen att få lite mer info Flört

Rissla
0

Fast som fyraåring heter det väl kvalitetstävlan? Fundersam

Har tyvär ingen erfarenhet av det, men en av mina uppfödningar ska på 3-års test i höst. Ska bli så spännande! Kul när köparna engagerar sig å gör sådant som höjer värdet på både avkommorna och föräldrarna!

Annette
0

Jag har en 3-årig valack som skall gå 3-årstest i höst. Det som ingår är exteriörbedömning där även galoppen bedöms samt löshoppning. Min valack är van att resa och ställas ut, så det som är nytt för honom är löshoppningen. Vi har hoppat honom två ggr hittills, han tycker det är jättekul. I påsk skall vi åka igen. Vi har hjälp av en instruktör som är löshoppningsdomare.

En 4-åring kan du starta i kvalitetsedömning med. Det är en lite mer omfattande bedömning. Där ingår förutom ovanstående även 2 veterinärstationer samt gångarter där ponnyn skall ridas eller köras.

nallebjörn
0

Jag har ett sto som är tre år och om tre veckor ska hon gå treårstest. Jag började hoppa henne som tvååring och i vår har hon hoppat två gånger. Det som jag tycker man bör träna är att ponnyn ska ha träns vid detta tillfälle. På själva testen måste dom ha det så det kan vara bra att ha tränat även hoppningen i träns så den inte håller på att tugga och så när det gäller.

Sista gången jag hoppade henne nu tränade jag avstånd. Dom ska kunna hoppa med ett insprångshinder vilket på shetland är 5.10m framför själva hindret. Det kan vara svårt för dom. Själva höjden har jag inte tränat så mycket utan mer tekniken.

Har för mej det är 60-70cm för A ponny. Min treåring har hoppat 80 som mest.