Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1573 ggr
Krullsvans
0

Proteintillskott??

Svårt det här… Är nybörjare som försöker bättra på proteinhalten i i tre shettisar och en tinkers diet. Höet ligger på 32 smp. Tre är väl runda, en är en äldre med svårighet att hålla hull. Gamlingen bla har fånghovar, har dock varit friska de senaste fem åren. Vill ju dock inte ställa till med något… De fick först Krafts lucern hackat strå. Det var mums det..förstod att det var melass i och blev nervös för fång. Rejält dyrt blev det med. Kanske överdrivet försiktig då de åt ex äpplen i enorma mängder i somras utan problem? Köpte nu linfrökaka, utan melass och mycket billigare. Men de ser djupt besvikna ut och ratar det. Vad ska jag göra?

AnnaFagerell
0

Det finns hackad strå utan melass. Kolla med välsorterad foderbutik

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
0

När du skriver att tre är väl runda - menar du överviktiga eller har de kulmage och fattig överlinje?

Är de överviktiga, skulle jag inte fodra extra. Shetland är lite gjorda så att de anpassar sej efter tillgången på näring, dvs äter upp sej på sommaren och går ner på senvintern/våren innan ny betessäsong.

Har de verkligen proteinbrist, är det förstås en annan sak.

Krullsvans
0

De är överviktiga i första hand. Men om de har kulmage under fettet kan jag inte bedöma. Hoppades att en del av rondören kunde förklaras av det? Den gamle har dock fattig överlinje och kulmage. Enligt höanalysen så behöver alla mer protein. Använde jag ex lucernet behövde de mellan 0,5 och 0,8 kg lucern per dag för att få ihop det. ( räknade nu bara med de små: en tjock mini, tjock standard och mager gammal standard) Men jag är ny på detta så rätta mig gärna om jag tänker fel….

Krullsvans
1

#1 Det gick åt så gräsligt mycket för fyra hästar. Hoppades det skulle finnas något billigare, utan melass och annat fångfarligt…som de tycke om ändå.

AnnaFagerell
3

#3 du ska inte ge feta hästar en massa protein. De blir bara ännu fetare och kan få fång och andra problem. Man ska inte stirra sig blind på protein. Vad låg MJ på ? Om du har feta hästar på det proteinet tippar jag på att du har en MJ som väger upp proteinet. Analys i all ära men men måste titta på hästarna. skulle jag ge mina hästar det som står i en foderstatsberäkning skulle de snart inte kunna gå. Mina hästar får bara hö. Inget annat. Morötter och lite betfor bara. Ger hellre mer hö och slopar kraftfoder om det går.

Krullsvans
0

usch, vad jag blir förvirrad… alla säger olika… MJ ligger på 7,8. Dom har bara fått detta hö innan, förutom en säck lucern då som de mumsade i sig på en vecka. Har ju förstått att höet har sämre värden vad gäller protein. De kan inte äta mer hö, tjockisarna, för då blir de ännu tjockare. Den gamle får dock så mycket han kan äta. Ändå ligger hans proteinvärden för lågt enligt beräkningen.

AnnaFagerell
0

#6 Bry dig inte om sådana där räkneprogram, det blir sällan bra för shetlandsponnyer. Kvoten blir 4 på ditt foder vilket är ngt lågt men helt okej om det är hästar som lägger på hull. Jag skulle inte gett dem något tillskott om du anser att hästen är fet. Men du måste veta vad fet är. Är den smal över rygg och revben(även om man ej ser revbenen kan den vara smal) men ser ut ha en tjock mage behövs protein, är den tjock jämt över, även på kors och hals behöver den inte mer, snarare mindre. Ingen bild?

AnnaFagerell
0

Om den äldre ponnyn har fått tänderna kollade och det var bra skulle jag ge den ett seniorfoder. Bara den pållen

Soltrollet
1

Välj soja eller potatisprotein så kan du få upp smrp lite utan att öka mj. Dessutom mycket billigare än färdigfoder. Proteinfoder (foder med högt protein) är dock dyrt och därför hade det bästa varit att byta till ett hö med bättre kvot om du vill komma billigare undan. Vad gäller gamlingen är det bra att ha koll på tänderna och försöka få i honom så mycket mat som möjligt. Undvik foder och tillskott med melass och järn. Ge gärna lusern och olja och kanske extra potatisprotein eller soja (vilket du väljer för de andra) för att få upp kvoten. Han behöver en högre kvot, dvs över 6 för att må bra. Smart är även att testa honom för ppid (cushing) då de ofta blir svåra att hålla i vikt av den sjukdomen och den ger ofta fång. Detta kan du medicinera mot, och på shettis är det inte ens särskilt dyrt då de behöver så lite av medicinen. Läste ny forskning om att 90% av fånghästarna hade antingen IR eller PPID, dvs något som går att medicinera. Att räkna foderstat är så mycket mer än att hålla hästen i bra hull. Ingen häst kan gå efter en tabell, men det är en bra början att räkna efter. Jag har en ponny som precis får det han behöver för att hålla hull utan träning enligt tabell, men som till det tränas hårt och hålls då i fint hull. En annan ponny som äter 50% mer än han borde och är i jättefint hull. Oavsett ponny vill jag att de får i sig minst underhåll för protein och helst att de håller en bra kvot mellan mj och protein för att undvika brist. Mj går inte att omvandla till protein. Alltså räknar jag inte foderstat för att hålla dem i bra hull, det kan jag ju se på dem, om än lite för sent. Jag räknar foderstat för att veta vilka mineraler jag ska ge, för när brister av dem väl syns har det gått illa. Det bästa för de överviktiga är att träna dem. För gamlingen är det viktigt att tillgodose näringsbehov, hålla tänderna fina och sjukdomar borta. Lycka till!

vikkypedro
0

Min ena har EMS och haft fång pga det. Hon har en tendens att bli lite "bukig med synliga revben", och i år har vi dåligt med protein så hon får soja. Riskfritt för fångisar och dylikt! Tycker även att unghästen (frisk förövrigt) börjar tunna ur lite, så även hon har jag börjat ge soja. Ger 1/2 dl per dygn, och lika mycket original mineral pellets, och en skvätt linfröolja emellanåt. Jag har ju "turen" (?) att ha inte bara en, utan TVÅ (!!!!) shettisar som faktiskt är petiga med kraftfodret (hur nu det kan vara möjligt), och de smaskar i sig detta utan problem, och tycker de börjar se finare ut!

StuteriSolo
0

Det är ju bara de som behöver hålla jullet som behöver extra protein, de som har bra hull eller överhull behöver man inte ge extra förrän de är nere i lagom hull.

Jag har använt lucernpellets som proteinkälla till de som behöver, eller krafft protein, det har bar med protein och inte så mycket energi så det fungerar också bra om man vill ha upp proteinvärdet. 

Vi tar vårat hö sent och får ofta litet udda värden, bra energi och lite protein, men det fungerar bra eftersom de flesta är vuxna, övriga får proteintillskott.