Hästslakt
Inom kort kommer alla landets slakterier sluta att ta emot hästar till slakt, om det blir som omtalat. Flera slakterier har redan sagt upp hästslakten. Vad anser ni om detta? Hur kommer det bli för ER som skickar flertalet unghingstar till slakt? Var ska ni göra av era ponnyer? Själv tycker jag det är vansinne att allt hästkött ska gå till destruktion men jag ser en positiv aspekt i att shetlandsfolket nu får sluta massuppföda ponnyer för det kommer bli dyrt göra sig av med de som inte skall sparas. Eller sätter ni dem på en bil till tyskland då kanske?!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag hoppas innerligt att folk INTE skickar sina ponnysar med slaktbil ner i Europa. Men det är tyvärr precis detta som jag tror kommer att hända.
Jag hoppas, precis som du, att man istället avlar lite mindre.
Varför skickar folk friska unghingstar till slakt?
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
#2 För att de "råkat" bli hingstar… =(

Skövde slakteri överväger att börja ta emot hästar igen.
Varför ska slakterier sluta ta emot hästar?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3 Men va? Då ska man inte få föda upp hästar. Det är levande varelser vars existens är värdefull på fler sätt än ekonomiska! USCH!
#5 För att det är för mycket för dem med alla skandaler och för tuffa regler.
#6 Jag tycker det är okej att skicka hästar till slakt men inte att föda upp dem och sedan skicka dem dit för att man inte kan behålla alla.
#4 vore ju bra, men alla andra slutar så frågan är om dom då kommer ta upp det igen. Hoppas att knorrevången här nere kommer fortsätta ta emot, då skulle man kunna köra dit och slippa tyskland. Tror det kommer vara massor av hästar som utsätts för tysklandstransporter
#7 Att skicka en sjuk eller skadad häst såklart. Men bara för att den är hingst…
Kan ingen öppna ett särskilt hästslakteri då? Hästar ska ju inte behöva transporteras till Tyskland för att slaktas, och allt kött som bara slängs är ju ett fruktansvärt slöseri.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#0 Du tar för givet att alla som föder upp shetland i större skala slaktar sina unghästar. Jag kan inte svara för hur ni andra gör men vi skickar då inga friska djur till slakt. Jag hittar köpare till dom unghästar jag vill sälja. Vi får mellan 40 - 50 föl per år och vartenda ett av dom är både planerat och önskvärt vare sig det är sto eller hingstföl.
Vad har du för bevis för påståendet: " Hur kommer det bli för ER som skickar flertalet unghingstar till slakt? Var ska ni göra av era ponnyer?"
Och om det nu är så att det faktiskt sker - tror du verkligen att någon kommer att besvara frågan öppet och ärligt på detta forum? Jag är tveksam, men blir gärna överbevisad…
#10 Det gör jag inte alls. Men det skickas mycket shetlandsponnyer till slakt, det vet både du och jag. Och de som gör det i system kanske borde fundera på att betäcka mindre istället. Ännu mer nu.
#11 Vadå bevis? Ja jag hoppas att folk ska ta till sig faktiskt, att inte sätta hästarna på långa transporter och förstå att man måste dra ner på antalet betäckningar.
De som säljer sina hästar och finner hem åt dem är ju inte de som ska ta åt sig av långa slakttransporter. Känns så trist att det varje år ska slaktas hästar som inte når upp till kraven för avel/uställning eller vad det nu är. Även om ingen vill svara på var de kommer att göra av sina hästar så hoppas jag ändå att en viss tankeställare fås.
Själv vill jag ha möjligheten att kunna lämna hästar till slakt och tycker det är synd att det kommer att försvinna, så jag är inte alls emot slakt. Men att föda upp och inte ens försöka sälja utan bara skicka dem raka vägen tycker jag är ganska dumt.
(Det går ju i viss mån utläsa under döda i webbstamboken vilka som skickar till slakt, men inte nödvändigtvis unghästar. Jag lägger ingen värdering i det, bara ett litet konstaterande.)
Veritas odium paretFörvånad
#9 det är nog "fritt fram" för det men jag tror inte att någon vågar göra det. Det är för mycket propaganda. Det är ju därför slakterierna inte vill ta emot hästar.
#13 Vet ju, då jag har fakta från slakteri, att det även skickas föl. En hel del russ också. Tycker dock det är väldigt märkligt att man vill lägga pengar på att ta fram ett föl, göra pass och allt vad det innebär och sedan slakta dem. Så undrar man om de blir slkatade för att det är fel på dem? Eller kanske för att de som slaktar dem inte tycker att någon annan kan ge dem ett bra hem? Vore intressant att veta varför. Jag skulle nog kunna slakta en frisk häst, om jag måste. Men då skulle jag inte betäcka om och göra nya hästar. Om jag anser att det inte går att sälja och om man inte kan ha den kvar.
#13 av någon anledning står inte alla med heller, som gått till slakt. Den jag skickat står det passet ej makulerat på, och hon gick till slakt. Så det hänger nog inte med på alla heller
#13 Jag har ju inte hängt med i svängarna så väl på senare år. Men har för mig att om man lämnar hästen på slakteriet med passet ska väl slakteriet skicka passet till avelsorganisationen eller i alla fall makulera det och rapportera till avelsorganisationen. Då är det ju konstigt om du eller de skickat in passet och de står ej makulerat. Det ska det väl endast göra om man rapporterat och ej skickat in passet för makulering?
Som sagt jag har inte fördjupat mig i vad som gäller vid slakt och glömt hur det var.
I passförordningen finns att läsa vad som gäller
Info jag hittade i webbstamboken var;
"När en ponny har dött (gäller ponnyer som har pass)
Enligt passförordningen skall passet skickas till utfärdaren (stamboken) för att göras obrukbart.
Det går att få passet tillbaka i makulerat skick om det tydligt anges. Kostnaden är för närvarande 100:- + postförskott om ni vill ha tillbaka passet.
Vi vill ni inte lämna ifrån er passet med en gång, kan vi ta en anmälan per e-post och göra en notering i stamboken så länge. "
Orsaken till att många slakterier slutat ta emot hästar det senaste året är att köttköparna ställer krav på att häst och nöt inte hanteras på samma anläggningar, efter förra årets hästköttskandal. Men det finns fortfarande några som tar emot, bland annat Lammhult.
Sen, jag är kluven till det faktum att det finns några uppfödare som skickar hingstföl till slakt. För visst är det tråkigt att föl skickas till slakt, men samtidigt kan jag se det lite som ett sätt att ta sitt ansvar. Vi vet nog alla att det finns ett överskott på shettisar idag och att priserna är väldigt låga. Efterfrågan på hingstföl är nära noll och kostnaden för att föda upp den till en riden, körd och användbar valack - som det finns efterfrågan på - överstiger vida dess marknadsvärde.
Och egentligen, varför är det värre att skicka unga hästar till slakt än att skicka lamm, kalvar, kycklingar eller unga grisar?
Och för övrigt skulle jag önska att OM vi nu inte vill låta hästarna bli till humanföda, så skulle jag önska att det fanns bättre möjligheter att lämna hästar till foderslakt, för användning på djurparker. Det finns ett foderslakteri i Bollnäs och några få djurparker som tar emot (Skånes djurpark, Orsa björnpark och kanske någon mer?) men det är inte så många djur som går åt på det viset.
#17 När jag lämnade min ponny på slakteri så klippte dom hål i passet och stämplade det. Sen sa dom att en annan lapp skickades till jordbruksverket. #19 märkligt att man tycker att det är att ta ansvar genom att skicka hästar till slakt men inte att rapportera in defekter eller liknande… Skånes djurpark tar inte heller emot hästar längre
Tycker att det är vansinne att skicka friska hästar/ponnyer till slakt för de är oönskade/inte går att sälja på något vis. Avla/importera mindre så det egentligen blir brist på hästar. Bara det inte blir som utomlands när folk helt sonika släpper ut sina hästar vind för våg. Fast det är nog inte troligt här då ponnyer och hästar skall vara chipmärkta
#20 - beskyller du mig för att inte rapportera in defekter, eller vad menade du med den kommentaren? VARFÖR ens dra in den frågan i detta ämne? De behöver ju inte alls stå i motsats till varandra.
Och jodå, Skånes djurpark tar visst emot hästar. Det har jag förstahandsuppgifter på eftersom jag har frågat dem…
#23 Suck! Jag hänvisade till de som tycker att de gör rätt för sig genom att slakta sina föl/unghästar, att det skulle vara mer logist att göra rätt för sig på den fronten än på defektfronten. Jag menade att jag tror inte ett dyft på att man slaktar för den saken, då hade man gjort rätt för sig på alla plan. Märkligt för jag har en bekant som brukar lämna hästar där och de sa att de slutat ta emot.
Vad heter det i Bollnäs ? Nyfiken eftersom jag bor i närheten och inte hört talas om det.. Kan behövas i framtiden , om det skulle bli nåt.

Tycker det är jättesynd om möjligheten att lämna sin ponny/häst till slakteri upphör av olika anledningar. Jag har lämnat flera gånger och varit väldigt nöjd med bemötandet. Och ärligt så lämnar man ju inte en shetlandsponny till slakt för pengarna för min toppnotering har nog varit lite drygt 200 kr för en fullvuxen shetlandsponny. Annars är jag mest nöjd över att inte behöva betala 5000 kr för att kroppen ska gå på kadaverbil och brännas upp. För mig som är uppvuxen i en köttproducentfamilj känns det bättre att låta köttet komma till nytta än att det bränns upp! Men försvinner möjligheten så är det bara bita i det sura äpplet och ta kadaverbil. Är ju inte shetlandsuppfödare för den ekonomiska vinningen så att säga :-/ För transport utomlands kommer aldrig på fråga!!!
Det är ju aldrig roligt att ta bort en ponny, men hemskt om man inte tar tillvara på köttet tycker jag!
#24 - vet du, jag är tyvärr en väldigt dålig tankeläsare så det var oerhört svårt att förstå hur du tänkte med det snabba ämnesbytet…
#25 - Jag vet inte vad det heter, fick veta att det fanns då jag sökte efter foderslakterier men minns inte hur…
Kan det vara Bollnäs Djurservice AB?
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

De hästar jag tagit bort har varit sjuka/behandlade så slakt till humanföda har inte varit något alternativ. Men jag tycker att det är väldigt synd om möjligheten försvinner för kontentan blir nog tyvärr att fler hästar rullar iväg över landets gränser alternativt skjuts och grävs ner utan tillstånd. Sedan kan jag inte förstå synen på hingstföl. Det är ju ett tämligen enkelt ingrepp att förpassa dem till kategorin valacker. Jag tror att shetlandsponnyn som ras skulle ha mycket att vinna på att fler unga handjur kastrerades innan de släpptes ut på marknaden. Förmodligen kan de då bli lättare att sälja.. Om inte så har man i alla fall begränsat utbudet för oseriösa ponnyfölstillverkare ute i busken som letar billig parter till sitt söta papperslösa sto….
#30 I teorin låter det bra… Problemet är att en kastrationen kostar runt 4000:-. Rent rimligt sett så borde detta höja värdet på hästen, men det gör det inte på den övermättade shettismarknaden. Istället får du fortfarande ett underpris på, låt säga, 6000:- och så ska hästen vara kastrerad, inriden, inkörd och helst ska all utrustning mdd i priset också..! Nej, de som söker ridponnyer letar "exklusivare" raser och rasfantasterna finns inte heller i oändlig mängd. Därför är det bättre att vi börjar i rätt ända: Höj kraven på aveln och höj rasens efterfrågan genom att påvisa brukbarhet!

En kkastrering behöver inte kosta 4000:-. 2012 betalade jag 1500:-, det lönar sig att kolla runt.
#31 Kostar under 2000 här att kastrera men det är ändå mycket om man inte kan få sålt. Bättre att strunta i att betäcka om man ska skicka dem till slakt Tycker inte man kan jämföra att slakta häst med ev gris eller nöt. Då har man nog inget större hum om hur mkt gris och nöt det faktiskt slaktas. Och äts!
#32, 33 Det skiljer förstås mellan ras, ålder, hemma eller klinik… I vilket fall tror jag att alla är överens om att du inte kan kastrera ens för runt 2000:- och sedan förväntas i princip skänka bort ponnyn! Utbudet är för stort och jag håller med tidigare talare om att aveln bör begränsas, som första åtgärd.
#33 "Tycker inte man kan jämföra att slakta häst med ev gris eller nöt. Då har man nog inget större hum om hur mkt gris och nöt det faktiskt slaktas. Och äts!"
Vad spelar antalet för roll? Givetvis kan all djurslakt jämföras och det äts mycket hästkött också, en av mina favoriter faktiskt. Jag skulle mycket hellre äta en ponny som haft ett bra liv fram till slakt än en gris från Danmark.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#34. Hur menar du att aveln skall kunna begränsas utan att strida mot EU-regler och annat?
För övrigt är det väldigt dåligt betalt för många avelshingstar också, om de ens går att sälja. Kostnaden för att matcha fram och visa en hingst, bekosta DNA och RS-nummer överstiger nog i många fall kastreringskostnaden gissar jag.
#25 Jag fick nr av Agria när vi var tvungna att ta bort vår ponny. Jag tror inte att man fick några pengar för det av dom, men hörde att dom var duktiga, kom hem och gjorde det som skulle göras på gården och tog sedan med sig ponnyn. När vi kastrerade kostade det runt 2000kr
#36 Det kan jag inte svara till 100% för, då jag själv inte är insatt i avel på det viset. Däremot står jag fast vid att varje sto inte måste avlas på och att ta föl på "Berta, för hon är så söt" borde tabubeläggas mer..!
Jag har på fullaste allvar stött på folk som tycker att jag borde ta föl på min märr, trots att jag säger att jag inte vill, då hon brister både exteriört (luftsugare, lite sned i benen) och veterinär har sagt att hennes livmoder ser lite udda ut (p.g.a. luftsugning)… Det om något tyder på en konstig syn på vad som är BRA avelsmaterial bland shettisar! Det skulle ju aldrig någonsin komma på tal att ta föl på märrar av andra raser med sådana brister..!

Fast hade alla haft vett att ta betalt för sina hästar och inte rea ut dem så hade man ju sluppit problemen ;)
Jag kan helt ärligt säga att v har fått bra betalt för våra shetlandsponnyer.
Men man får ju se till att man har plats och tid att vänta på rätt köpare bara ;)
Jag hade inte heller kunnat köra en frisk häst till slakt , men hade hellre gjort det än att sänka ner priserna som jag ser många säljer sina för idag.
#39 Att rea ut dem är helt klart en del i problemet..! Men det kommer sig ju tyvärr direkt ur att det finns för många, så man måste jaga priserna i botten för att sälja sin ponny såvida den inte har meriter inom något. Vanliga "lovande" ponnyer säljs mer eller mindre alltid under 10 000:-… Jämför det med ridponnyer så ser vi genast en markant skillnad! Shettisfantaster är ju duktiga på att skylta med hur mångsidig rasen är, så egentligen borde den kunna konkurrera med Welshar och andra ponnyraser som säljs dubbelt så dyrt!
Jag hade hellre slaktat en unghingst än att sälja honom för 2000-2500 kr som man tyvärr ser i annonser. Jag vägrar dumpa priset på mina hästar så lågt, dom är värda mer! Nu föder jag inte upp fler än att jag kan spara dom tills dom är 3-4 år och därmed behöver jag inte slakta, men jag tycker inte det är fel!!

#40 men man får ju planera sina försäljningar , dumpar man priset så förlorar alla på det och jag skulle aldrig jaga priset i botten för att få sålt någon av mina hästar.
#42 Ja, men problemet är att värdet på rasen (i dagsläget, på den markmad vi har) inte är särskilt högt! Både p.g.a. lågkonjukturen och att utbudet är större än efterfrågan. Problemet ligger inte enbart i att priserna droppas (anledning till det finns)! Bevisligen har folk inte begrepp att förstå att omeriterade jästar (stam eller meriter) bara blir utfyllnad som ser till att priserna droppas ännu mer. Sedan kommer vi inte ifrån att den allmäna synen på shettisar är: 1. Lata 2. Envisa 3. Barnponnys… Det värsta är att de två första punkterna gör att de inte är optimala som den tredje punkten. Då finns det istället "bättre" ponnys… Jag tror att statusen behöver höjas dom sportponny för vuxna eller som den perfekta hobbyhästen..!

Betäck mindre, avla mer.
#44 Klokt sagt..!
Problemet är att alla som betäcker sina ston tror eller tycker att dom avlar.

#44har jag sagt länge

Kan man inte sätta riktpriser på hästarna som man gör på hundar och katter? Naturligtvis kommer det finnas de "uppfödare" som går under i vilket fall, men det får man acceptera.
Jag tycker det är sjukt att en ponny ska kosta mindre än en hund. Själv skulle jag inte ta föl om jag inte hade möjlighet att behålla den om inte en tillräckligt bra köpare dök upp med rätt pengar, men det finns ju definitivt de som tar föl år efter år för att de är gulliga och dumpar priset för de kan inte med att ha kvar den eller ta bort den.
Jag är inte så insatt i just shettlandsvärlden, men jag har samma problem i min ras med dumpade priser och överproduktion, och jag tror att vägen till ökad prismedvetenhet och rasvärde ligger i att sätta ett skäligt pris och kunna motivera det för de seriösa köparna. Utställnings- och bruksmeriter på fölets föräldrar samt en ansvarsfull och genomtänkt avel ska motivera ett högre pris. Oseriösa köpare kommer alltid jämföra pris i första hand, men dem vill jag inte sälja till i vilket fall.

#48. Det har funnits riktpriser föl föl, det kanske finns fortfarande men frågan är om någon bryr sig om dem.

#49 Seriösa uppfödare borde börja bry sig om den. För jag kan tänka att när det blir viktigare att bli av med fölet än att hitta en köpare som är beredd att betala så borde man kanske inte ha tagit fölet till att börja med. Men jag förstår precis, är samma för oss tyvärr. Det räcker ju inte att EN gör det.
#50 problemet är att en del stora uppfödare, och däribland föreningens fd ordförande under många år, tog underpriser vilket gör att "folk" kanske inte får förtroende då?! Om de största och drivande stuterierna nästan ger bort sina hästar, hur ska vi andra gå göra?? Jag har alltid fått bra betalt för mina hästar, annars säljer jag dem inte och får sluta ta föl för jag kommer inte skänka bort dem men jag skulle helt klart vilja ha ännu mer betalt. Däremot håller jag inte med ovan… jag tar hellre 2500 kr för ett hingstföl än att slakta den. Kör hellre med attityden att jag behåller om jag inte får vad jag vill för mina ponnyer. Slakt känns ganska avlägset gentemot priser.
#48 Jag tror iofs inte att "de som tar föl år efter år" tar fram föl just för att de är gulliga utan man säljer för att de inte håller den kvalitet man önskade alternativt man ändrar avelsinriktning med jämna mellanrum och därför vill "göra plats" åt andra bättre ponnyer. Tyvärr.
Visste inte att folk skickade unga friska hästar på slakt på löpande band. Det låter helt sinnes.
Men slutar slakterierna ta emot hästar så kan jag inte se några nackdelar med det. Hästar är inte kött, dom är hästar. Det samma gäller givetvis för kor, grisar och andra djur folk äter.
Djur är helt enkelt inte mat. Mina hästar har livstids karens inskrivet i sina pass och det är jag väldigt glad för.
Kan inte förstå hur man som hyfsat normalfuntad människa kan välja att hellre skicka sitt djur på slakt än att låta det leva vidare. Det vidrigt att människor har så mycket makt över andra djur att man kan välja att ta deras liv som man själv tagit fram - om könet inte passar.

Detta är ett forum och saker ska diskuteras, visst!
Men, måste man dömma andra som inte tycker som en själv?
Låt var och en ha sina hästar (och slakta, äta, rida, köra avla) på det viset dom tycker fungerar bra.
Så länge Inga djur far illa så ser jag inget problem.
Varför ska vi människor alltid lägga oss I hur andra gör och har det.
Tycker absolut man kan jämföra nöt och häst.
Större djur som vi människor äter.
Jag har slaktat både häst och får, dock ej nöt
Visst att skicka en gammal vän på slakt är tungt. man gör det ju inte för nöjes skull. men ibland kanske man måste ta sitt ansvar
Men jag anser att en död individ inte lider och har den haft ett bra liv innan så vad spelar det för roll.
Tror inte det finns någon I Sverige som föder upp häst för kött produktion.
Men OM så är fallet så måste väl det vara deras ensak!?
Så länge djuren inte far illa.
Värre är då tycker jag när man ibland ser djur som är gamla och sjuka men där ägaren inte kan ta sitt ansvar av känslomässiga skäl.
Det kan få mig att må illa.
/Susanne
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag vet inte om du syftade på mitt svar i tråden men..
Jag tycker inte att "slakt" och "inte far illa" klingar väldigt dåligt tillsammans. Att bli slaktad är ju i allra högsta grad att fara illa..
Om jag skulle bli bultad och slaktad och mina anhöriga sa "hon for iallafall inte illa" så skulle ju det låta helt galet och vara något man fick läsa om i media.
Alla ser inte på ickemänskliga djur som mat. Jag är en av dom. :)

#56. Hur menar du att man skall göra med djur som av någon anledning inte kan leva vidare?
#56 I många fall vore det nog bättre att slakta en shettis än låta den flytta runt som en vandringspokal som så många shettisar blir. Jag blir ledsen när jag läser i webstamboken och ser en ung ponny som haft 5-10 hem under bara ett par levnadsår.
Undrar också vad du anser att man ska göra av kropparna. Är det inte bättre att de tas om hand istället för grävs ner?
Som man gör om man har en hund som är gammal och väldigt sjuk alt endast sjuk och behöver hjälp att dö. Tror inte så många här inne äter döda hundar och katter?
Jag tror inte att det främjar djuren på något endaste vis att vi människor ser dom som mat och att deras syfte är att ätas upp. Att mäniskan tjänar på att föda upp och slakta djur som inom köttindustrin (nu menar jag generellt inte häst) Är inte positivt.
Jag förstår vad ni menar och tänker när ni ser det som slös att inte äta döda djur - eftersom ni äter djur. :)
Men jag kommer in från en annan vinkel här där jag inte ser djur som mat. För mig är det lika lite slös att låta ett dött djurs kropp (oavsett art) vara i jorden som det är slös att låta snön smälta ner som vatten i marken.
Problemet från mitt håll är alltså att människor ser det som en rättighet att äta andras kroppar.
Folk får ju (tyvärr) äta djur om dom vill :) Och vill någon skjuta sin häst och grilla den i trädgården så kan ju ingen (tyvärr, igen) säga något om det! Men när människor gör affär på låta djur bli mat, då blir det illa. Läs på om nackdelarna med köttindustrin så ser ni..
Att avliva friska djur ( hästar, sälar, människor, delfiner, apor…) kan aldrig vara rätt.
#57 och #58
Var det såklart till :)

#59 du får gärna vara vegan för mig , men klandra inte på oss som vill äta kött ,häst , gris, får, ko mm .
Jag tycker det är bättre att det återvinns än att de bara grävs ner , sen tror jag inte heller på att låta djuren sjävdö, är djuren sjuka så självklart avlivar jag dem och en bultpistol är oftast ett bättre sätt att avliva på än sprutor.

#56 det var inte riktat till dig utan bara min allmänna fundering :)
www.gullsmyrastuteri.se
#60 För mig är skillnaden på häst eller ko och hund eller katt så enkel som att det ena är bytesdjur, det andra är ett rovdjur. Jag har inga problem att äta bytesdjur, men däremot är det något som säger stopp när det gäller rovdjur. Grisar är lite av ett gränsfall för mig.
När är det okej att "lägga sig i" livslängden på ett djur? När en människa berättar att den inte längre vill ha livsuppehållande vård? När en häst har så ont av fång att den inte kan stå upp? När en ko har skurit upp ett djupt och stort sår mitt i rötmånaden?
Min kropp får gärna komma till användning efter att jag är död, istället för att bara eldas upp eller grävas ner. Faktiskt så är det så att jag har bestämt att den ska användas, genom att anmäla mig till donationsregistret.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag har inte klandrat någon- Dock bör var och en ta ansvar för sina handlingar och veta varför man gör som man gör.
Jag har inte sagt att man inte ska hjälpa djur att dö - djur som är sjuka, lider och inte har någon väg tillbaka till livet.
Däremot kritiserar jag att döda djur bara för dödandets skull, om det så är för att det råkar bestå av muskler som går att ätas eller för att det råkar födas som hingst.
Tyvärr kan jag inte stämplas som vegan. Använder lite mjölkprodukter men är medveten om att det jag gör är dumt. Har inget emot om veganer "klandrar" mig för det. Någon får gärna banka vett i mig och andra gällande det.
Egna hönor har jag också men har inget dåligt samvete över äggen vi använder då äggen är som restprodukter för dom. Har ätit (lakto-ovo) vegetariskt i 14 år och lever än.
Får jag fråga av nyfikenhet om du äter fisk? Torsk, sill mfl äter ju andra fiskar. Och höns, dom äter ju i stort sett allt dom ser, bland annat insekter..ja om dom inte lever sitt liv instängda i en bur dvs.. äter du kyckling? :)

¤64 varför får inte folk som vill äta kött och som tycker det är ok att slakta sin häst få göra det? utan att få stå tillsvars.?
Människan har ätit tex, hönsdjur fågel, fisk kött I alla tider.
I andra länder äter man marsvin katt och hund mm också.
-är dom sämre människor för det?
Så länge djuren behandlas väl när dom lever, vilket tyvärr inte alltid är fallet, så spelar det väl ingen roll…
Vi människor räknas ju inte till gräsätarna précis. Även om jag personligen aldrig skulle dömma ngn för att Inte äta kött.
Nu var det ju inte du som skapade den här tråden men frågar ändå.
www.gullsmyrastuteri.se
#64 Var gör du av tupparna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Folk får ju tyvärr göra det. Precis som jag får använda mig av mjölkprodukter. Det betyder ju inte att det är det bästa alternativet.
Argument som "folk har i alla tider…." Funkar tyvärr inte.. Det finns bra mycket saker människor gjort i alla tider som inte går att rättfärdiga. Våldtäkt, barnaga. Mordbränder. Dessutom utvecklar sig livet. Människan lärde sig att äta det som fanns, men vi kan nu med vårt sunda förnuft och medkänsla välja vad som är mest sjysst mot oss och andra. Vi har den förmånen att inte behöva döda för att leva :)
Precis som man anser sig ha rätt att äta vad man vill borde man ju anse att även dom ickemänskliga djuren har rätt att leva om dom vill. Sitt eget liv är ju något alla borde ha rätt att leva utan att bli dödade ifrån.
Jag kan inte se att det är ok att döda någon bara för att den levt ett bra liv. Min katt som ligger här bredvid han har levt och lever ett fantastiskt liv. Det vore rent vansinne och jag hämtade en kniv och dödade honom för att ursäkta mig med "han har levt ett bra liv"
Det är väl om möjligt ännu värre att döda någon som har det bra?
Vi har ingen tupp och får då heller inga tuppar. :)
#68 Och uppfödaren du köper dina äggläggande höns ifrån, vad gör denne med tuppkycklingarna? För hälften blir ju pojkar.
Du har nog "blod" på dina händer du med, även om det är jag eller någon annan uppfödare som vi skitgörat som medföljer hönshållning åt dig. 😉
Ja, jag har blod på mina händer. Som jag skrivit så använder jag mjölkprodukter. Har aldrig påstått något annat.
Om folk inte får fram mer kycklingar än vad dom kan hålla hus för så behövs inget "skitgöra" Och om folk inte föder upp mer hästar än vad det finns hem till så behövs inte heller där något skitgöra.
Jag tänker inte stå till svars för vad andra människor gör. Jag kan bara se till att leva så pass att mitt samvete är rent. Och du vet inget om den "uppfödaren" jag köpte höns av.
Så om ett djur, ex en gris eller ko skulle bryta ett ben, ska man då bara avliva den och kasta köttet?
susanne… Dömmer gör man i alla väder, även du själv. Acceptans är ett annat sätt att utrycka sig på. Man kan döma och tycka och känna saker och uttrycka det men samtidigt acceptera. Kan inte hindra någon att sätta sina hästar på en slaktbil till tyskland, accepterar de som gör det men tycker fortfarande inte det är rätt.
Accepterar de som inte äter kött men tycker att många är dåligt pålästa. Godis äter många, innehållande gelantin, dvs djurdelar.
När jag skrev att man inte kan jämföra hästar med ex gris och nät så menade jag kvantiteten. Fast det har gått upp för mig dessa dagarna att folk vet mkt lite om hur mkt djur som faktiskt slaktas. När man säger det är tusentals om dagen så häpnar folk…
#70 Så man ska låta tupparna slå ihjäl varandra då eller? Är det ett mer djurvänligt alternativ? Eller låta tupparna stå på rad och våldta hönsen?
Hm, gick inte benet att laga? Men nä, inte skulle jag äta kadavret iallafall. :) Det är ju frågor som inte är svartvita alltid..För just mig känns det ju vidrigt och osmakligt att äta kroppar. Men om andra anser det att det mest värdiga för djuret är att bli uppätet efter att det blivit avlivat pga sjukdom/skada så…ja..då tycker man ju det. I vår kultur anser man ju att det mest värdiga slutet för en människa är i en begravningsceremoni i en kyrka, i andra kulturer går det till på andra sätt, inget är mer rätt.
Förutsatt att vi nu talar om djur som redan är döda, inte djur som fötts upp för att ätas.
Jag äter godis men inte godis innehållande djur. Det finns massor av godis som är vegetariskt och veganskt, man lär sig E-nummer och sånt. Och sedan vet man utantill vilket lösgodis som innehåller tex gelatin. Det är mycket som inte gör det lyckligtvis :) Många frågar ofta om man kan äta godis som vegetarian och det går alldeles utmärkt och smärtfritt att hitta massa smaskens som är djurfritt.
Folk vill gärna blunda för hur köttindustrin, det är därför folk gärna hånar såna som mig, lite som för att försvara sig själva. Trots att det jag gör inte skadar någon….
Nä, nu ska jag gå och äta en morot, kanske lite bark och gräs också ;)
Jag ser vad du skriver men tänker inte ge dig ett ordentligt svar då jag inte tycker din fråga förtjänar det. Hänvisar istället till det jag skrev tidigare.
#64 Nej, jag äter inte fisk annat än i undantagsfall. Ja, jag äter kyckling och har inga problem med att dom äter mask och så vidare, för mig är det faktiskt annorlunda mot ett jagande rovdjur som till exempel tiger.
Du svarade inte på en enda av mina frågor.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Uppfattade inte att frågan var ställd till mig mer som att du filosoferade runt det ämnet :)
Gällande djur som människor har ansvar för så får det väl lov att vara när djuret inte kan tillfriskna, när det bara går utför, när det inte finns några glädjeämnen kvar i djurets liv, när det bara är smärta och elände kvar då är det snällast att låta djuret dö. Det är nog så dom flesta resonerar runt sina djurs avlivning.
Vad gäller människor så hoppas jag att var och en och dess anhöriga psykologer och andra inblandade vet vad som blir bäst. Kan inte ta ställning till aktivt dödshjälp eller inte så länge jag inte varit i situationen själv. Så tänker jag här och nu iallafall :)
#75 Alltså finns det en gräns där det blir okej att döda sina djur? Gäller det psykiskt lidande också. Säg en häst som inte mår bra av att flytta, den vänjer sig inte med tiden och av någon anledning finns det inte möjlighet för hästen att bo kvar (säg till exempel att ägaren dött). Är en sådan häst okej att avliva?
Sedan tvivlar jag på att jag kan få en fullgod kost utan att äta kött, det verkar allt som oftast ersättas med soja och det tål jag inte, men jag måste inte ha kött på tallriken varje dag, utan varierar mig gärna med vegetariska rätter också.

#51 För att det ska fungera måste det vara allmänt vedertagna riktlinjer bland uppfödarna. Kanske ett krav för att få vara med i avelsföreningen? Eller det kanske är väl hårt. Man måste ju få välja själv. Men om föreningen har tydliga riktpriser på tex sin hemsida så kan köparna få fundera över varför de billiga fölingarna kostar som de gör och vad de vill betala för.
Jag har aldrig varit med om ett sånt fall och vill inte yttra mig om det som något definitivt vad man ska och inte ska göra. :) Jag går inte runt och tänker på avlivningar och slakt hela dagarna så jag kan inte säga "såhär är det, såhär ska alla göra i alla lägen, alltid"
Det är ju jättebra att du äter vegetarisk mat ibland. Det finns säkert massor att läsa om hur man kan äta mer vegetariskt som sojaallergiker. utan att lida brist på något.
#79 Det gör inte jag heller, men jag kan ändå utifrån mina värderingar säga att jag tycker att en sådan häst lider minst av att avlivas. Men så är jag också för slakt och äter kött.
Jag får känslan av att du tycker att jag är lite mindre djurälskare, som inte ser något fel i att hästar och andra djur tas till vara på genom att skickas till slakt. Rätta mig gärna om jag läser in för mycket i det du skriver.

Nu tycker jag att tråden glidit alltför långt ifrån ursprungsämnet som handlade om att de flesta slakterier kommer sluta att ta emot hästar.
Fortsätt gärna vegan/vegetariandiskussionerna på för dessa ämnen avsedda sajter.

Anna! Självklart dömmer jag också, människan en väldigt dömmande art, det vet ju du du :P
Men poängen I det jag skrev var att alla borde acceptera att vi alla är olika och tänker olika. Känns det bekant?
Sedan Anna är det inte bara du som kan ha insikt I hur det fungerar på slakterier men alla ska inte hävda sin rätt och sin röst (text) hela tiden heller
Vissa går igång på trådar som denna medans andra tycker att det är fånigt…
Nu lämnar jag detta. Jag har uttryckt vad jag känner UTAN att dömma någon för att inte tycka som jag.
www.gullsmyrastuteri.se
#78 Jag tror du är inne på rätt linje. Tydliga riktlinjer vad gäller prissättning, hjälp med marknadsföring (även internationellt) och tydlig reklam om varför man ska köpa en Shetland till vettigt pris till potentiella köpare (man får vad man betalar för). SWB kör en liknande kampanj, ska bli intressant att se resultatet!
#82 Du har väl dömt mig om något… Poängen med tråden var att uppmana folk att slakterierna kommer att sluta ta emot hästar… Synd tycker jag!
#84 Diskussionen är visserligen intressant men åter till ämnet, jag tycker det är jättesynd om slakterierna slutar ta emot häst. Jag har lämnat en häst till slakt (lokalt gårdsslakteri) och har bara positivt att säga om det även om det såklart alltid är tragiskt att behöva förlora en vän, jag ser dock hellre att mina hästar äts upp när den dagen kommer än grävs ner till ingen nytta.
#85 Jag håller med dig! Man gör vad man kan för sin vän och när det inte längre går ser jag inget hinder att äta pålle. Är mer slöseri att kasta fullt dugligt kött, om det nu är dugligt dvs. Frågan återstår. Är det okej att hästar ska åka till tyskland eller andra länder för slakt? Jag tycker själv inte det är okej för något djur att åka så långt för att invänta döden.
Jag skulle aldrig skicka iväg min häst ensam och på en lång sista resa.. Aldrig! Sen tror jag inte att det är bra att gräva ner för mycket i jorden heller, om man tänker på grundvatten osv. Det är mycket häst i Sverige. Vi har en hästgrav på gården, men mer blir det nog inte. Bränna upp, till vilken nytta? Om inte annat så vill våra katter och hundar ha mat också, djurparker osv. Man ska ju tänka på miljön sägs det ju, och vad är det här för miljötänk egentligen? Man ska ta reda på det som finns, blir mera utsläpp osv för det är som sagt mycket häst i lilla Sverige.. Jag har lite svårt att tro att det här skulle kunna gå igenom och jag hoppas att det inte gör det!

Vad skall vi göra med alla hästar som inte kan gå till slakt pga medicinering?
Vi har grävt ner flera hästar här hemma. Jag är inte rädd för det eftersom det finns kyrkogårdar mitt i samhällen och där ligger betydligt fler lik än vad några hästkroppar blir.
Men i förlängningen går det inte att gräva ner alla hemma, det får vara de väldigt gamla främst förunnat. Vi har flera som uppnått 30 års ålder och dem kan jag inte tänka mig att köra iväg till ett slakteri när de inte varit från gården på många år.
Skulle jag däremot ha någon yngre häst kan jag däremot tänka mig att köra till slakteri bara jag vet att avlivningen sker på ett lugnt och bra sätt.
Slakttransporter utomlands är för mig helt uteslutet.
Att befria en gammal eller sjuk häst ser man väl inget fel i. Ser heller inget fel i att äta hästkött för dom som vill det..
MEN att ta fram föl år ut och år in och slakta de som inte blir till belåtenhet har jag ingen förståelse för. Hur kan man ta en frisk levnads glad fölunge och avliva den bara för den inte blev som man tänkt, eller har fel kön ?
#74 Jag tar ditt svar som att du saknar argument.
#88 De skall gå till destruktion. skulle ni kunna tänka er att köra pålle till privatperson som kan hjälpa till med slakt? Att ta hem hästen själv när den är styckad och klar och själv äta den?
Bra att man lyfter upp frågan betr slakterierna som numera bara har sitt eget vinstintresse för ögonen. Problemet har även övriga lantbrukare som ska skicka gris/nöt på långa transporter för att slakterierna lägger ner. Själv har jag gått och funderat nu i flera dagar på detta att skicka sina unghingstar på slakt och måste säga att jag aldrig ens skulle kunna komma på iden att slakta en unghäst/föl bara för att det har fel kön. Att jag avlar på ett djur ger mig också ett ansvar att ta hand om avkomman på bästa sätt. Det är på tok för låga priser på shettisarna nu och det är bra att man diskuterar hur man ska få upp värdet på dessa små fina ponnies. Det är inte tillåtet att gräva ner sina djur. Däremot kan man kontakta Svensk lantbrukstjänst. De kan avliva djuret om det är sjukt och tar med sig djurkroppen för destruktion mot en avgift.

Jag tycker det är vansinne att Coop och ICA drivit på att hästkött inte får hanteras i samma lokaler som det kött de köper in! Kan bara hoppas att hästnäringen gör gemensam sak och går ut med information, för den här rädslan för hästkött är ju helt makaber. Läste ett uttalande från chefen för det brittiska livsmedelsverket, som menade att för att en människa ska få allvarliga biverkningar av "butta" (biverkningar som i sej är ovanliga), måste man äta 500-600 hamburgare av rent hästkött om dagen från hästar som nyligen behandlats med butta! Det faller givetvis på sin egen orimlighet.
De stackars hästar från Rumänien det talades om fanns i färdigrätterna, kan man ju undra om de ens medicinerades vid behov..? I Sverige ska det öht inte slaktas hästar som behandlats med "butta" eftersom preparatet är belagt med livstidskarens. Livstidskarens i sej, har visat sej leda till svartslakt och export, för det säger sej självt att när det nu kostar över 5 000 kr att avliva och destruera en häst (Svensk Lantbrukstjänst), framstår slakt som ett bättre alternativ för många. För hästarnas skull, skulle hästnäringen därför även behöva gå ihop och kräva en tidsbegränsad karens för slakt vid medicinsk behandling.
Jag är medveten om att det föreligger ett visst kulturellt motstånd hos svensken att äta häst, och jag förstår själva grejen med att det känns otrevligt att inte kunna lita på en innehållsförteckning, men jag kan inte köpa att det skulle vara en så stor katastrof att hästar måste bannlysas från köttproduktionen. Särskilt om det sätts i proportion till hur mycket kött som återkallas varje år pga exempelvis salmonellasmitta - som alltså når köttdiskarna fastän Sverige har kanske de högsta kontrollkraven av alla.

#92. Man kan ansöka hos Länsstyrelsen om tillstånd att gräva ner sina hästar.
#93 Det är hos livsmedelskedjorna man ska börja… helt klart.. även när det gäller importen av kött som är helt onödig när vi i sverige kan vara självförsörjande
Jag har grävt ner två hästar sista året, den ena fick benet avsparkat och den sista p.g.a ålder, självklart med tillstånd av kommun och länsstyrelse. Kostar 500 kr per häst och gång.
#97 dels det men också mkt fler som säljer sina gamla hästar
Hoppas verkligen att slakterierna fortsätter ta emot hästar!!! Jag skulle inte komma på tanken att avliva & "kasta bort" väldigt fint kött (förutsatt att det är användbart då)… Hästkött ÄR ett otroligt fint & mört kött - vare sig man själv är köttätare eller inte! Tar vi inte tillvara det användbara köttet i Sverige så IMPORTERAS det kött från andra länder där hästarna kanske har fått lida hela livet, eller kanske har de till & med åkt i en av de omtalade Slakttransporterna härifrån… Att sälja hästar för billigt (eller skänka bort dem) ger ju större risk för att de kan hamna på Slakttransport utomlands… JAG skulle ALDRIG skicka iväg en häst utomlands med slakttransport - när de av ngn anledning måste sluta sina dagar så lastas de i den välkända transporten med MIG som sällskap ända in i det sista! (Skickar alltså inte ens med Djurbil inom Sverige.) Häst som är för dålig för transport avlivas givetvis hemma!! OBS! Det ligger inga värderingar i detta gentemot ngn annans sätt att tänka, utan detta är hur JAG tänker & ser på det hela!!!
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Personligen tycker jag det är makabert att gräva ner hästar. I alla fall på en stor hästgård… Skulle kunna bli rena massgravarna efter några år och ytterst tveksamt om det är bra för miljön och ens tillåtet. Stackars den som skulle köpa gården och vilja bygga nytt just där begravningsplatsen råkade ligga.
Blir lite fundersam när många skriver att det är onödigt slöseri att kropparna bara bränns upp. Kropparna bränns i Karlstad och blir till energi i värmeverk. Jag tycker inte det är slöseri utan ett bra sätt att ta tillvara på kroppen både för hästägaren och miljön. Då kommer hästen till användning ända in i slutet och ingen behöver vara orolig att någon mumsade i sig deras ponny på lunchrestaurangen.
Jag har kört häst till slakteri vid två tillfällen och jag gör inte om det. Döden är den samma i själva dödsögonblicket. Egentligen har jag inget emot att min häst blir styckad och äts. Men jag har ändå svårt för det. Jag vill inte äta häst, fast jag har inget realistiskt svar på varför. Men lite av en känsla som att äta sin familj. Önskar att jag kände annorlunda.
Ang avel och för mycket föl och att folk avlar på sina gulliga "hemmahästar". Jag har varit aktiv inom hundavel. Det är bara lägga ner de där storebror ser dig fasonerna och ha massa åsikter och klanka ner på vad andra gör. Man kommer ändå aldrig åt att det föds upp icke renrasigt, utan "riktigt" pass, på "fel" individ osv. Var och en gör precis hur de vill ändå. Huvudsaken är väl att man kan stå för det man själv gör. Alla har olika mål och syn och det är var och ens rättighet.
Däremot saknar jag verkligen hunduppfödningens och rasklubbarnas aktiva program för att undvika defekter och rassjukdomar. Tänk om shetlandsklubben kunde börja se allvaret och djurlidandet med tracheal kollaps, patella luxation/upphakning, mm
Däremot hoppas jag innerligt att inga shetlandsponnyer (eller andra hästar men nu var det shettisar vi diskuterade) åker i lastbilar till Europa! Kan se framför mig små unghästar och minisar blir nedtrampade :( Det är helt ovärdigt och fruktansvärt ansvarslöst!

Missade lite i mitt förra inlägg.
Som uppfödare får man faktiskt ta ansvar för det man skapat. Jag kan inte förstå resonemanget att betäcka och bli besviken över att "aj då ett hingstföl nu igen…" Och sen skicka det till slakt bara pga sitt kön! Det är att jämföra med en hunduppfödare som i en kull råkar få nio hanvalpar och åker och avlivar dessa för att de är svårare att bli av med. Sen skyller man på att det blir så dyrt om man inte blir av med dem utan måste behålla dem med allt det innebär. Det blir det alla gånger, men varför vill man hålla på och föda upp då?
Jag förstår heller inte resonemanget över att försöka avla fram bara gk hingstar och under vägen till målet ta sig friheten att exekutera massa hingstföl pga deras kön. Är det så att äran och prestigen över att ha lyckats avla fram en gk hingst i ens stuterinamn så mycket högre än kärleken till individerna man sett till att de, genom planering, kommit till världen?
På Island slaktas det mycket häst. De har ett selektivt system (åtminstone haft, nu vet jag inte hur det ser ut) där dåliga individer som har fel kroppsbyggnad för hållbar användning, dåligt temperament, defekter slaktas ut. Det tycker jag är sunt. Men ännu bättre vore det som jag var inne på i inlägget ovan om det fanns ett riktigt seriöst förhållningssätt och tester mot dessa allvarliga defekter som drabbar våra små hästar. Jag vet det krävs nästan alltid en forskargrupp för att dra igång något. Men tyvärr blir jag inte imponerad när jag får tidningen Shetlandsponnyn i min hand och det bara är massa bilder på vackra hästar med höga poäng. Det är inget klander mot den som gillar att ställa ut och har det som hobby. Det är bara så att det syns så väl vad klubben tycker är viktigast.
Jag som jag sa varit aktiv hunduppfödare och har ett intresse för att föda upp, följa och se vad det blev. Mitt mål är inte i första hand snyggaste hästarna utan ett bra temperament och frisk hållbar individ. Jag blev helt ställd när jag ville börja med shettis för allt är så rörigt! Svårt med saklig information och mest bara en massa regler och meritstegar för olika nr och titlar. Det tog mig sjukt länge att förstå allt! Vet inte om jag gör det än…. Eftersom det inte på SSS sida om hästinfo finns något endaste om sjukdomar och så är det enligt mig stört omöjligt att veta något om hur man avlar. Därför kan man lika gärna använda grannens icke gk hingst. Jag anser att vill man va en seriös klubb får man också sätta upp seriösa lättbegripliga mål som avlare (el vad man väljer kalla det) kan följa. För om man tycker man har världens gulligaste häst och vill ta ett eller flera föl på den behöver det inte betyda att man kommer vara "oseriös" om det bara gick att ens försöka vara seriös och veta hur man avlar. Gå in på vilken rasklubb som helst inom hund och det står tydligt vilka åtgärder och rekommendationer de har samt info om defekten/sjukdomen och på SKK rasdata står det tydligt om hundens samtliga meriter och resultat för t.ex HD/AD ögonlysning mm. Jag saknar det i hästaveln!
Ber om ursäkt att jag trådkapat på vissa ställen. Men för mig hänger detta ihop. Vill också tydligt tala om att jag inte vill hänga ut någon eller att någon som skrivit tidigare inlägg ska känna sig utpekad även omjag tagit exempel ur somliga texter. Jag ville bara försöka vara tydlig.
Jag har inte läst hela tråden men i början var folk upprörda för att vissa avlar och om det blir en hingst så skickas den på slakt med jag ser inget fel med det folk avlar på kor,grisar,hönor och andra djur bara för att dom ska bli mat så om hästen har det bra den korta liv den lever så tycker inte jag det är något fel med det.
#102 Det som "avlas" på gris slaktas i första hand inte utan de går faktiskt vidare till just avel.. De som "föds" upp till slakt, de slaktas. Ganska stor skillnad för jag hoppas att de som avlar på shetlandsponnyer har haft en tanke bakom betäckningen och inte att avkomman ska slaktas.

Jag förstår inte ens tankegången att man skulle skicka sina små shetland på transport genom Europa för slakt. Varför?
Varför skulle man utsätta sin ponny för detta lidande? Jag finner det svårt att tro att någon skulle göra det.
Jag kan förstå (dock inte tycka det är ok) att en del skulle göra det om priset var högt, typ 5-7000:- per häst/föl. Men så är det ju inte och det ska vi nog vara tacksamma för. Skulle det bli sådana priser så skulle det säkerligen hamna en hel del på sådana transporter av mindre nogräknade personer.
Jag tycker att avlar man så har man en tanke och en linje, en plan som man följer och den planen har inget att göra med slakt för individer som inte blir det man tänkt.
#104 Finns ju tyvärr uppköpare (som tar hand om BORTSKÄNKES-hästar/-ponnier eller köper de riktigt BILLIGA) som skickar med slaktbilarna utomlands för pengarnas skull… Sen är ju det värsta att Sverige IMPORTERAR hästkött - kanske rent av från Svenska hästar som åkt härifrån med de beryktade slakttransporterna… Jag skulle inte våga skänka bort eller sälja en ponny/häst för ett par tusen, just för risken att köparen kanske inte är helt ärlig med vad den ska användas till. De ska ju ha talets gåva sägs det, så det låter säkert som att ponnyn/hästen kommer att få ett toppen-hem…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#105 Att sälja för ett par tusen är nog inga problem. Man får nästan ingenting för en shetlandsponny. Skulle man få ett par tusen skulle nog ännu fler slaktas
#106 Det går nog en del småttingar oxå utomlands - sist jag hörde talas om ngr summor (kan ju inte vara säker på att de stämmer, men ändå) så pratades det om ganska stora pengar för en stor ponny/liten häst, men jag skriver inte ut ngr här. Det "försvinner" ju mängder med hästar/ponnier i Sverige varje år - att alla skulle grävas ner är ju bara önsketänkande… Kunde slakterierna betala vettigt för hästar här så skulle ju problemet minska drastiskt! Skulle jag vara i sitsen att man AKUT måste bli av med så skulle iallafall JAG hellre lämna på ett slakteri som inte batalar alls än sälja för billigt & öka risken att de hamnar i ngn slakttransport sen… Inte för alla pengar i världen att jag skulle skicka ngn häst med slakttransport utomlands (eller ens inom Sverige - då jag vill att hästen ska få känna sig trygg in i det sista & jag ska veta att den avlivats).
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Skulle vara väldigt intressant OM de som har tagit fram föl kunde redogöra för varje föl. Är ju massor som bara försvinner.
På hund sidan ser man upp till de uppfödare som har en öppen redovisning. På häst verkar det vara helt tabu, till stort minus för rasen.
#107 De betalar inte mer utomlands för hästkött än i sverige. Mycket av det du hört är säkerligen myt
# 109 Fick höra summan av en som blivit tillfrågad om att skicka med ngr hästar, men som sagt - jag kan inte vara säker på att det stämmer. Dessvärre tror jag faktiskt på personen ifråga…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
I lokaltidningen idag fanns två olika slakterier som annonserade att man tog emot hästar så här verkar det inte finnas några planer på att sluta med hästslakt.
# 108 Hur menar du att massor av föl försvinner? Om du menar att det inte blir så många föl som blir registrerade jämfört med hur många ston hingsten betäckt så kan det bero på många orsaker. För att nämna några, fölet dödfödd, stoet ej dräktig, stoet exporterad, fölet avlidet under första månaderna, ägare som inte bryr sig om att skaffa pass/registrera. Om du menar att det försvinner massor efter att dom fått pass, så vet jag inte…… Mer än att unghingstar är mer olycksdrabbade och det är inte helt ovanligt att dom får nervskador i hals och nacke av att dom står på bakbenen och fajtas, tappar balansen och dunsar i backen…. Generellt sett: Jag tror inte att det är "många" shetlandsuppfödare som slaktar sina hingstföl. Jag vet om ett ställe där det gallras hårt på hingstföl, och där det nog slaktas en del ettåringar. Jag ser dock inget fel i det, och personen X gör allt "rätt" dvs fölet registreras och får sitt pass, och sedan kan man se i webstamboken att dom är döda före 2 års ålder. Hingstämnen behåller man, resten slaktas/avlivas. Ettårshingstar är otroligt svåra att sälja om man inte vill skänka bort dom, och att fodra dom i ett eller två år, lägga massa arbete på dom och sedan ändå inte få mer än ca 6000 kr för dom? Och då ska dom helst vara valacker också…! Driver man företag och ser ekonomiskt på det så är det helt klart fördelaktigt att ta bort de unghingstar som inte är hingstämnen……. När nu marknaden är som den är, varför gnäller man då på den uppfödare som tar sitt ansvar och INTE säljer till underpris??? Sen måste jag säga att jag tycker det blir lite hyckleri här….. Kalvar, grisar och kycklingar slaktas alla innan dom är 7-8 månader, varför kan man inte slakta en fölunge då? Djur som djur….. för alla djur är väl lika mycket värda???;-) Låt folk göra som dom vill och känner är bäst för dom själva!!!! Det som är intressant för mig är att hästarna har det bra när dom lever och att dom inte hamnar på slakttransport utomlands, i övrigt tycker jag inte man har rätt att lägga sig i vad andra väljer att göra med sina hästar!
#112 Man kan ju undra hur måmga hingstämnen som slaktats också… Den som tycker att den är duktig nog att bedöma om hästen är ett hingstämne eller ej när den är 1-2 år kanske ska tänka om. Mycket kan hända på några år, det vet vi alla tror jag.
Säger inte att folk inte får göra vad dom vill… men poängen var att det kommer att bli slakttransporter, långa sådana, vilket inte jag finner okej oavsett om det är gris eller häst som ska åka.
Själv tycker jag det är lustigt att jämföra hästslakt med övriga lantbruksdjur som föds upp för ändamålet slakt. Då skulle man kunna säga att de som slaktar sina hästar på rutin inte avlar utan de föder upp hästar till slakt.
Jag säljer gärna en valack för 6000. Tycker det är ett okej pris i dagsläget faktiskt. Finns ju de som säljs för betydligt mindre än så. Och kanske skulle vi få lite mer betalt för våra ponnyer om folk slutade föda upp mer föl än de kan ta rätt på. ??
#101 Ja det vore jättebra med en sådan defektlista MEN det krävs ju att de som avlar är ärliga och meddelar alla defekter. Eftersom detta inte görs är det ju bättre att skyffla undan defekterna genom att hålla tyst, slakta ponnyerna och låtsas som det regnar. Så har ingen nytta av vetandet. För de stackare som visar upp defekterna bryter helvetet lös. Då är allt fel och man har gjort tusen fel med sin avel.
Jag tycker att det är otroligt onödigt att sluta slakta hästar. Vad ska vi hästägare göra med en död häst? Men samtidigt så förstår jag att slakterier inte vill slakta hästar eftersom dom är pumpade men en massa läkemedel som faktiskt kan vara skadligt, och alla hästägare är inte helt säkra eller helt ärliga så de slaktar hästar med förgiftat kött.
Tycker det är sjukt FEL att slakta unga, friska hästar. Att slakta unga hästar för att man föder upp på tok för mycket hästar men inte får dom sålda. Nu är det VISSA som gör så, inte ALLA. Tänk er själva att skicka unga barn på slakt för att de har fel kön eller för att ni inte har råd att ha kvar det.
Jag tycker slakten borde begränsas, men inte förbjudas.
Skulle aldrig komma på att slakta en häst som man planerat och väntat på i 11 månader bara för att den inte infriat de förväntningar man haft på den. Sen att det händer saker med unghingstar i flock är ju oundvikligt. Men lite märkligt att det händer så ofta på en del ställen.
Betäcker man mer än man kan ta hand om ? Om jag nu hade en avels hingst skulle jag inte upplåta den till ett sto med ägare som det finns risk att fölungen blir bort tagen, hur mycket den än reg, osv.
Sen att alla gör som dom vill naturligt vis. Likväl som alla får ha sina åsikter.
#115 Ibland är det så svårt det där med att acceptera åsikter… Speciellt sådana här. Eller hur?! Men man gör som man vill.. En del tycks kunna leva med vad som helst. Tur man är olika. =)
Skulle aldrig komma på att slakta en häst som man planerat och väntat på i 11 månader bara för att den inte infriat de förväntningar man haft på den. Sen att det händer saker med unghingstar i flock är ju oundvikligt. Men lite märkligt att det händer så ofta på en del ställen.
Betäcker man mer än man kan ta hand om ? Om jag nu hade en avels hingst skulle jag inte upplåta den till ett sto med ägare som det finns risk att fölungen blir bort tagen, hur mycket den än reg, osv.
Sen att alla gör som dom vill naturligt vis. Likväl som alla får ha sina åsikter.

Vilken prisnivå skulle för er vara optimal?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus