Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3098 ggr
stallostby
0

Höhäck för häst

Är det någon som har en höhäck med tak och bogskydd för rundbal i Skaraborg? Sådan man kan köpa på Kellfri och lyfter med pallgafflar? (försökte bifoga fil gick ej) Önskar också synpunkter på sådan, bra eller dålig? Skaderisk? (kommentarer om huruvida fri tillgång till hö är bra eller dåligt hänvisas till annan tråd..) Tack på förhand! /Renée

hippoteket
1

om det är bara till shetlandsponnyer så skulle jag välja en annan variant, för de kommer äta 100% av sitt grovfoder med huvudet för högt upp för att det ska vara idealiskt - hästar är ju skapta för att äta från marken och det man riskerar med för hög ätställning är problem med tänder och även risk för problem med rygg och nacke… Jag har hemmabyggda foderhäckar utan tak, det fungerar utmärkt för oss.

stallostby
0

Tack för synpunkten, men utan tak så blir ju balen snabbt förstörd. Dåligt hösilage är ju inte att rekommendera. Men jag tar till mig synpunkten om att den kan bli för hög för shetlandsponnyer. Kan tänka mig "fixa" en egen variant i mån av tid..

stallostby
0

ps, har två shettisar och två medelstora hästar

Hanna-D
0

En enkel variant är en lastpall (med en fastskruvad skiva i botten så hösilaget inte ramlar ner i springorna) och pallkrage. Enkelt att bygga tak över och låg ätställning för ponnyerna.

susanne-s
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har byggt egna, är eg. för rundbal, men det har inte fungerat iår pga den varma vintern. Fungerar toppen. Balen körs in med traktor.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se