Fångar in hästarna
Hur gör ni när ni ska fånga in era hästar? Vad använder ni för hjälpmedel?
Va då fånga in? Menar du svårfångade hästar, eller vad menar du? 
Jag öppnar stalldörren och då står de på led och väntar på att få komma in. Och tar man bara in en, får man fan för det sedan, för då står någon eller några av dem och bankar på lösdriftsdörren. 

Det jag menar med denna frågan är … Hur gör ni när ni ska fånga in hästarna när dem är på rymmen?.. det är så jag menar… hihi
Ja ha, okej. Ja faktiskt så rymde mina pållar härom dagen. Jag hade inte fått igen lösdriftsdörren ordentligt och någon av mina kära pållar hade då öppnat den och sen var det full rulle. Men, det är bara att ropa på dem, så kommer de (oftast) lydigt tillbaka.
Ibland är de lite mer svårfångade och då brukar jag använda en bytta havre. Fungerar alldeles utmärkt. Alltid hungriga!
Har aldrig några problem med att fånga mina hästar. Oftast, om de över huvud taget rymmer, som i det här fallet att någon fick upp dörren, så är det inte meningen. De tar du bara en liten promenix och kommer sedan lydigt tillbaka.

Vi hade 4 hästar på rymmen idag . Halvägs till motorvägen..
Kul!
Kanske dag för elhalsband och gunnebostängsel… ?! 

Ta i trä så är det mest storgrabbarna som varit på rymmen och de hittar man oftast i plansilon för hp massa eller i krossrummet för spannmålen så det är bara att traska in och hämta dem. Harkel kan iof hittas vid lastmaskinen för han gillar att meka lite eller så traskar han efter någon av de anställda och skrämmer dem lite
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det beror på vilken häst och hur uppspelta de är. Jag har ett sto. Hon se det som en lek att finta hon står stilla ända tills man är två meter ifrån och då vänder hon… Det hjälper inte med havre heller… Men det var över två år sedan som hon var på vift…

Ha det gäller att få tag på rätt häst av dem som rymmer för får man det så följer de andra med självmant , men vill de inte komma så är en spann med lite gott i inte fel..
Har aldrig haft hästar som rymt ur hagen.

#9 Tur du har *ler* har du trästaket runt dina hagar ;-) …
#10 Nej faktiskt inte. Bara i en hage som är ca 20 x 60 meter som bara används vid sjukdom eller så.
Har fyra eltrådar eftersom vi har små shettisar och stora, hoppglada halvblod i våra hagar 
Nu har vi satt upp ny tråd och nytt agregat med MYCKET ström, samt gjort i ordning grinden så nu vore det väl 17 om dom inte ska hålla sig på rätt sida
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det bästa sättet att fånga lösa hästar det är med en hink med mat i (som skramlar) sen får man vara försiktig så man inte driver hästarna mot vägen. Det bästa är att om möjligt komma före hästarna och driva dom hemåt. Genom att jag hat hingst så har jag dubbla staket så rymmer dom så finns en hage till att rymma igenom, visserligen där vi tar hö men dom kommer inte till vägen direkt.
#12 Jag är också klar med ny hage till rymlingen, fyra trådar och mycket ström. Nu blir hingsten att se på och inte röra.
Inga sköldpaddor då? 

Jag hade mitt varmblod på rymmen en kväll när jag kom upp till stallet. Men hon kom hem igen när jag visslat några gånger. Gjorde så ofta med henne i sommarhagen nämligen visslade så när hon kom fick hon en morot, så nu kommer hon när man visslar, ja lite som en något förvuxen hund. ;-)
Korsningsponnyn rymde massor i somras bara för att en av grannarna hade godare gräs. Men hon stod snällt och lät en annan granne fånga henne och ledan henne tillbaka in i hagen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi har så pass bra ström i staketet att dom inte vill gå nära. Jag har bara tre trådar och den översta var egentligen då jag hade större ponny. Dom små klarar sej på två trådar. Enda gången jag egentligen haft rymmare är om man råkat släppa igenom någon när man tagit ut en annan häst eller om det varit nyinsläppta hästar som blivit trängda. Vi bor så nära vägen att jag hoppas man slipper ha lösa hästar.

Kanske ska skvallra om att jag glömt att slå på elen när mina rymde
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller med Åsa F här - att ha nån form av "ritual" när man hämtar dom i hagen, tex med belöning i form av morot etc är en bra grej. Då vet hästarna att det är nåt trevligt som väntar… 
Har faktiskt inte haft hästar på rymmen på säkert 10 år… har elstaket kombinerat med trä - helt suveränt, syns bra (även för vilt, som rådjur/älg tex, så inte dom sabbar stängningen) och elen gör att hästarna inte gnager på träet + att dom inte törs krypa under eller hoppa över. Tilläggas kan att vi har både shetland o större häst i samma hage, så det är 3 trådar + 2 träribbor…
Med vänliga hälsningar / Ingela
nu har jag varit super taskig mot mina hästar, köpte nytt agregat och ny tråd och satte upp, sen tog jag en krubba med mat och satte precis utanför staketet så dom var tvungna att gå emot trådarna för att nå maten och då small det till sen har dom inte försökt sig på att testa mer
Ja visst är jag elak, men bilar är dock elakare, så nä det blir inga sköldpaddor i allafall inte just nu
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se