Dräktigt sto-kraftfoder?
Hej på er alla!!
Nu är det så att jag la vingarna över ett misskött litet sto som till på allt elände är mager, dräktig & jag vill inte få henne att gå upp i vikt hon får mineraler & hö (mycket hö).
Jag känner att jag vill ge henne något mera men frågan är vad? Jag vet att hon är dräktig & att det inte är långt kvar då jag klart & tydligt känner sparkar dock ingen förändring i juvret än. Har pratat med veterinär & dom skall komma att titta på henne men det känns som att jag nog kan få mera svar på foderfrågan här av er =)

Fri tillgång till hö är väl steg ett, därefter lusern! 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

analyserat grovfoder och räkna ut en bra foderstat för dräktigt sto i lågt hull.
Rent generellt är det selenbrist i svenska marker så det kan vara bra att komplettera med det.

Nu handlar detta om finsk mark =) men har hört samma här.
Till saken hör att denna tjej har varit hos mig ca två månader var i väldigt dåligt skick när hon kom men börjar sakteligen bli bättre. Dock är det ju som veterinären säger att en redan för mager dräkitgt sto så går ju mycket till fölet & svårare att få upp i hull.
Tror inte heller hon har så långt kvar. Vet inget om när hon blitt dräktig har däremot fått höra att hon vart i Sverige & blitt betäckt med en lika dan som henne en spotted alltså.
Så nu tänker ju jag på vad jag kan ge henne för kraftfoder som extra hjälp?
Kan nog vara bra att börja försiktigt om hon inte är van vid ordentlig mat. Ett bra grovfoder och lusern skulle jag börja med. Mineraler, salt och ev. tillskott beroende på vad grovfodret innehåller.

Ett magert dräktigt sto behöver protein. Det finns rismjöl att köpa som är väldigt bra både för hull och magen.
Sen skulle jag prova antingen Spillers Conditioner mix eller cubes
Som just nämnt ovan, rismjöl/riskli, det kan jag varmt rekommendera! Fick hem min ena hingst för snart två år sedan i hull "skinn och ben" (ej shettis). Jag tycker vi testade allt. Lusern/alfalfa bla. Och ingen liten mängd om man säger så. Ingen anmärkningsvärd skillnad på nästan ett år. Jag hade nästan gett upp men så började vi med riskli och Saracen Show Improver och på knappa två månader såg han ut som en riktig häst och revbenen var inte synliga! Och det trots halverad mängd! Hö av bra kvalitet hade han i stort sett fri tillgång till under hela tiden (och fortfarande). Idag äter alla foder från Pavo.

Riskli…
Det var vad Granngården hade i sitt mineralfoder och som de fick byta ut förra året:
"Jordbruksverket rekommenderar att kunder som har köpt svensktillverkat mineralfoder som innehåller riskli ska få det utbytt i butik.
Detta då det kan innehålla för höga halter av mögelgiftet Aflatoxin."
Fast vi har då aldrig gått till den grad att köpa Granngårdens foder… + det var inte svensktillverkat. Oavsett så var det en mirakelkur för den hingst jag gav det till i alla fall.