Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3822 ggr
Lillabullen
1

Isabellblack?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Har under en ganska lång tid nu haft funderingar på om min treåriga mini-hingst skulle kunna vara isabellblack. Hans pappa är brunblack och mamma isabell. Själv är han registrerad som isabell, men jag har på senare tid fått kommentar om att han inte har den typiska isabellfärgen utan är mer åt de sandfärgade hållet. Han har en ål längs med ryggen, syns lite grann på vintern men är som tydligast under sommaren.

Är osäker på om han har "zebraränder" på frambenen, kan skymta på vissa bilder men inget som framträder lika tydligt som hos en musblack till exempel. 

Bifogar ett par bilder, vore jätteroligt om en eller flera färgkunniga kunde hjälpa mig!

Lillabullen
1

Här är en bild där de eventuella "zebraränderna" i så fall syns lite grann, åtminstone i den bakre delen på det inre frambenet.

AnnaFagerell
1

Ja, din ponny är isabellblack. zebraränderna bleks av det gula anlaget

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
0

Om man tar ett gäng hårstrån och tittar på dem så är de ofärgade på undersidan på en black, kanske är litet svårt på en så ljus häst, men nu med vinterpäls borde det räcka att vända pälsen för att se hur det ser ut. Då ska hela undersidan vara ljusare än översidan.

Jag tycker dock det ser ut som om han är black på bilderna, men kollar man håren är man säker.

MadeleneJansson
1

Isabellblack, helt klart!

Linnah
2

Jag tycker också att det är en rätt tydlig black. Utöver zebratecken och ål kan du också se de mörkare "fläckarna" på ganaschen som är ett blacktecken som inte är riktigt lika uppenbart som zebraränder och ål. Dessutom får färgen en lite annan nyans än en vanlig isabell, lite twist på det hela liksom.

Fin färg hur som!

[[AcsJulia]]
1

Helt klart black! Ser ut precis som min färg/teckningsmässigt, fast blekare. Min är rödblack. :)

Lillabullen
1

Tusen tack för alla bra svar! Verkligen jättesnällt :)