Vilken vagn ska vi köpa???
Sitter och jämför bilder på roslagsvagnar, rockarder, giggar och globus…. VAD SKA VI SATSA PÅ?
Är i första hand tänkt som vagn för "hemmabruk" mestadels grusvägar… men sedan ska ju vagnen passa för att "visa upp" på bruksprov etc. Ja så kanske tävlingstarmen suger och då gäller det ju att stå där med vagn som går att använda till "allt".
Att priserna skiljer sig rejält har jag förstått… men var ligger de ungefär?
Roslagsvagnen verkar gå att plocka isär lätt - men är den då hållbar?
Vill att vagnen ska ha plats för två, så jag kan ta lilltjejjen med ut i skogen. Ska passa mini.
Vad är för övrigt skillnaden mellan gigg och rockard? Trodde gigg hade mycket större hjul, men har nu sett bilder där jag inte ser skillnad mellan rockarden och giggen???!!
Hur bred/smal ska vagnen vara för att var OK att tävla med? Finns andra krav på mått eller liknande för tävling?
Tacksam för alla tips jag kan få!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Hjulbredden ska minst vara 115 cm för att få tävla med den,helst 125 cm.En gigg har en högre fäste på skakeln så den passar en giggsele (sitter lika högt som en travsele nästan).Oftast har giggar högre hjul ja!
Jag rekommenderar egentligen inte roslagsvagnen för tycker den är för klen,men är det till en minishettis o mindre personer ska köra så är det nog ok.
Vagnen ska passa en minishettis men man kan inte med bästa vilja i världen kalla mig "mindre person" ;-))))))
Så vad ska jag satsa på då??? Med tanke på liten häst + stor människa :-) Har idag bara ett vanligt sele (brösta), ingen giggsele….
Globus??
Må väl,
Maria

Nya Globus är omgjord större hjul större korg och passar mini perfekt vi är helnöjda med vår ,framför allt priset 3200kr.
http://home.swipnet.se/westerdal/nhs_sulkyn.htm Härifrån köpte jag min rockard och jag är jättenöjd. Hade innan en Roslagsrockard och tyckte mycket om den med. Globusvagnen upplever jag för klen samt att den inte håller tävlingsmåttet 115 cm.
Vi har en Roslagsvagn som går att plocka i sär. Och den har vi haft sedan 2001 och aldrig haft några problem med och den har varit i särplockad X antl ggr av div anledningar. Enl mitt tycke är den absolut inte för klen och jag kör både mini och standard, ston, hingstar och valacker. Jag kör även in med vagnen. Den äldsta av våra Roslagsvagnar har fått stått ut med en hel del och är min inkörningsvagn och har fått stått ut med både de ena och det andra, och den har varit super. Man får plats två i den då jag har tävlat med den och måste då ha en groom. Har även haft med den på ponnykörining på olika evenemang, och alldrig några problem.
Jag gillar den för att man sitter högt och tyngden ändå inte hamnar på ponnyns rygg. Jag tycker att den är bekväm, de enda vi fått bytt är nya stöddämpare då jag slitit ut de första.
Så jag har bara bra saker att säga om den vagnen =)
Delad glädje är dubbel glädje :)
4-hjulsvagnar då??? Funkar de med mini???
Må väl,
Maria
# 4 Tidaholmsvagnar har bra fyrhjulsvagnar, dessa dras bäst i par med stång. Eller fyrspann ;-) Jag kan ställa upp med två inkörda ministon om vi någon gång kan hjälpas åt att sätta ihop ett fyrspann. (detta har varit en dröm för mig länge) Hälsar Ulrika.
Har du tänkt tävla med minishetland så tyker jag nog du ska överlåta det till mindre person.Ekipage ska se proportionerligt ut i tävlingssammanhang.
NHS-giggen rekommenderar jag också!
# 8 Vad är proportionerligt? För jag kan tänka att med mini skulle detta innebära min dotter på 4 år :-)))) och hon får ju inte tävla….
Skämt å sido - är väl kanske inte så troligt att jag tävlar med mini, är väl kanske mer lämpligt (om man vill få rosetter i alla fall) att tävla med standard. För inte har väl en mini på 80-85 cm så mycket att säga till om mot en maxad shettis????
Sen är jag inte "mindre person"… men ingen jätte heller ;-) 165 cm över havet men med lite väl mycket muskler och fett. Är i "gott hull" :-))))))))
Någon som kan måtten på nya globusen?
Må väl,
Maria

Gå in på www.glubussport.se
Min Benny bula är mycket körd och skulle gärna också vilja vara med i ett fyrspann.
# 8,9. Jag tävlade mini i körning, både precision och dressyr. Var var då typ 15 år kanske och 173 lång (är 176) nu. Man var tvungen att ha groom med (min mamma 178 cm). Jag och Touch of Gold 83 cm har många klassvinster i båda grenarna. Han var supersmidig och supersnabb. Jag har aldrig fått någon kritik av dommare eller publik att vi sett oproportionerliga ut.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag har 4 hjulsvagn till salu som är riktigt bra. Passar både till mini och standard. Mycket lätta. Pris 8000:-
Säljer också rockard med broms, finns i två storlekar. Ser ut som den sk Globusvagnen, fast denna är mer förstärkt och har grövre däck. Pris 4800:-
Säljer också en mer vanlig rockard med bilreserv däck. Pris 3000:-

Gud vad jag blir sugen på att köpa en mini till och investera i en fyrhjuling.
Vi har en Roslagsvagn och kan bara hålla med i allt Thiffanny skrivit - den är kanonbra! Vi skruvar isär den när vi ska på träning/tävling/bruksprov och då går den in i en kombi.
Jag förstår inte hur man kan tycka att den är klen och att nya Globus skulle vara rejäl??
Har också en Roslagsvagn och jag tycker inte alls att den är klen! Har tränat en hel del maraton med den, och den håller för hårda tag :-)
M.a.o. är "forumet" överens om att roslagsvagnen (10-11000kr) är att föredra framfor en rockard (3-4000kr)? Då får vi väl satsa på en rosöagsvagn…. varför heter den vagn förresten, den har ju inte 4 hjul?
Hur fungerar fjädringen, kan inte se denna på bilderna?
Ska vi satsa på lufthjul (komfort men sämre hållbarhet) eller wire (stötigare??? men håller bättre).
" 12 Vad är det för vikt och bredd på fyrhjulsvagnarna?
Synda att globuslikanande vagnen (vad heter den?) inte är 125 bred… skulle nog bli en hit!!!
NÅGON SOM VILL SÄLJA EN BEG ROSLAGSVAGN?? :-))
Må väl,
Maria

#16 Håll lite koll på Bukefalos.com, jag har sett 2 beg. där de senaste månaderna. Vet dock inte om någon är kvar nu..

#16 Vikten på 4 hjulsvagnarna är 75 - 85 kg. bredden är 95 cm.
Kan tillägga att jag ska göra bruksprovet i Värnamo med denna vagnen.
Enligt de som sitter o bestämmer i TR så ser de helst att hästarna inte ska vara under 120 cm i mkh, vilket många protesterar emot.I högre klasser blir det tuffare tempo o sträcka, så TR tycker det blir för jobbigt för de små hästarna.
Själv kör jag standard shettis men har inte kört maraton än med henne men mkt precision med framgång!Är man lite större kusk så får man jaga mindre groom kanske (men ej under 15 år).
Men det är ju helt upp till var och en vad man anser sig vara normalt, domarna vill nog inte se två personer på 90-100 kg/vardera i vagnen till en liten shettis…
Globus -vagnen tycker jag är alldeles för liten, iaf. den jag hade för ett par år sen..den till shettis passade mer till mini o den till russ kanske var mer i typ till shettis,men alldeles för klena hjul då.
# 19 Hur får du med vagnen, kör du lastbil eller kan man plocka isär den något?
Vi kör stor combi med boggiesläp (endast en häst i, så 50% ledigt i vagnen)…. och ska väl också till bruksprov ;-))
Må väl,
Maria
#20 "Enligt de som sitter o bestämmer i TR så ser de helst att hästarna inte ska vara under 120 cm i mkh,"
Vad har du fått det här ifrån? I Sverige har vi ingen nedre gräns för ponnyernas mankhöjd i körklasser. Det är i funktionskontrollen på själva tävlingen som ekipagets proportion och lämplighet avgörs. I Europa däremot finns det inte enbets klasser för ponnyer under 120 cm. "TR" betyder Tävlings Reglemente och det är TR5 som handlar om körning. "De som bestämmer" vad som står i TR5 är Svenska Ridsportförbundets körkommité. Nu känner jag inte till alla individers åsikter i körkommitén, men aldrig har de framfört att körponnyer helst inte ska vara under 120 cm. Tvärt om märker jag att körsporten uppmuntras till bredd och mångfald. Vi har många framgångsrika shetlandsponnyekipage på körtävlingarna i Sverige, både par och enbet.

På KörVM i Danmark tog ett shettisfyrspann silver totalt och ett 4 spann mediumshettisar kom 4:a i precisionen. Så det där med min.120cm låter väldigt konstigt….
2005 fördes en ganska het debatt om att ponnyer under 120 inte skulle få starta i enbetsklass på SM. En ändring i TR gjordes. Ledande personer däribland körkommitténs ordförande ondgjorde sig över små ponnyer, dessa orkade inte och att dessa var bra att lära sig på men att man inte kunde komma långt med dem, ett rent föraktfullt sätt att se på dem tycker jag.
Har även bekanta som slutat köra pga denna mans förakt, och hans utlovande att "dig ska vi aldrig släppa fram hur duktig du än är".
Huruvida TR mom 505 ändringen gällande ponnyer under 1.20 genomfördes eller ej har jag inte koll på längre.
Veritas odium paretFörvånad
#24 mom 505 handlar om kvalpoäng enligt http://www2.ridsport.se/files/{F2E455A4-0679-4170-8EB2-1F2A1A8CF759}.pdf punkt 6. Mycket tråkigt att personen du beskriver framförde sådana åsikter. Jag kan berätta att tongångarna var annorlunda under körsymposiumet i Sthlm, och det känns skönt tycker jag.
Det är som #24 skrivit som jag menade, vet att vi skickade in protestlistor o tog upp det på körmöten.
Shetlandsponnyer är starkare än många tror!
Flerfaldiga vinnare av SM-guld o silver i ponnypar-klass flera år är ju shetlandsponnyer!!
#25 Den TR ändring som förelåg 2005 var TR mom 505 gällde ponnyns mankhöjd för start i SM, antar att 505 avser bestämmelser för deltagande i SM. Äger inget kör TR så jag
grundar detta på det som står i Ridsport NR21/2005. Jag har även återgett artikeln i sin helhet i Shetlandsponnyn (tror det var) nr 4/2005, hittar inte just den så jag kan kontrollera
Se under 8:
http://www2.ridsport.se/files/%7B54E5EB8A-8FBA-42FC-AF23-1007ED608A6F%7D.pdf
Veritas odium paretFörvånad

#21 Det är inga problem att ha den med i en transport. Den är så lätthanterlig. Jag ställer den på högkant framför hästarna.
# 28 Kan EN mini dra vagnen, eller måste de gå i par?
Om så, kan den anpassas till par?
Må väl,
Maria