Nya RS regler (Ston)
Ni som avlar på ston som tilldelats RS efter tidigare RS regler (RS som merit) och har ston vars far är godkänd i annat land men verkar i svensk avel utan att själva ha avelsvärderats här och uppnått kriterierna för RS.
Hur tänker ni nu gällande dessa ston då deras avkommor enligt de nya RS reglerna (140206) inte kan tilldelas RS (pga sin morfar)?
"Stoets moder skall vara efter hingst, som är avelsgodkänd i annat ISPC-land eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G och tilldelats RS. Om hingsten är avelsgodkänd i annat ISPC-land, men verkar i svensk avel skall denna ha visats på frivillig avelsvärdering i Sverige och där genomgått godkänd veterinärbesiktning. Hingsten poängbedöms och erhåller RS. Modern skall vara införd i av ISPC godkänd stambok eller om hon är svenskfödd efter 1 januari 2006 ha tilldelats RS om hon verkar i svensk avel."
Det är ju en del ston detta berör. Kommer ni sluta avla på dem eller struntar ni i ett ev RS?
(Dispensförfarande finns. Ska det ges dispens för detta blir det många dispenser…..)
Veritas odium paretFörvånad

RS är för mej helt ointressant numera!
Stona ska ha tilldelats avelsvärdeklass, hingstarna behöver det inte om de är godkända i annat land. Jag förstår helt enkelt meningen med att betala för något som bara visar att ponnyn är avelsvärderad - det har man ju ändå ett avelsvärderingsbevis på…
Men om man fortfarande vill kunna få ett RS finns det ju krav som ser olika ut för olika individer beroende på bakgrund.
Jag vill av olika anledningar att mina uppfödningar ska kunna få RS. Stod nyligen i begrepp att ev köpa ett sto avlad i Sverige som var efter en hingst godkänd i NL(med bevisat god förärvning, flera godkända söner mm) men inte här. Hade jag köpt stoet hade jag i dagsläget stått med en för mig i avseendet RS värdelös ponny av vad jag kan utläsa av de nya reglerna.
#1 Jag förstår din ståndpunkt Pernilla.
Oj … Vad är vitsen med de nya reglerna? Kommer det inte bli många ponnyer nu då som aldrig kan få en chans att få RS? Och då anses "värdelösa" att avla på, svårare sälja osv. Exempel: Om man då har ett ungsto vars pappa verkat i svensk avel och var godkänd i ISPC land men nu är död, kommer man alltså inte då kunna avelsvärdera och få RS till ett sådant sto med de nya reglerna? Eller har jag förstått fel? Kanske är jag dum men inte helt lätt förstå ;) Häls Å-C
#4 Vad jag kan utläsa går det inte.
Men det är möjligt att söka dispens. Men det är ju inte samma sak som att den bifalles… Om inte dispenser ges blir ju en sådan ponny värdelös i alla fall i hänseendet möjlighet till att avla RS individer.(Det kanske är det som är meningen)
(Men om man ger dispenser "urvattnar" det ju systemet ännu mer än vad som redan gjorts med tidigare dispenser.
Om det blir tal om dispenser förstår inte jag vari skillnaden ligger i att i stället ha haft övergångsbestämmelser för dem de som avlats inom tidigare system.)

Varför skulle ett sto utan RS vara värdelöst? För att hon inte kan ge RS-avkommor? Förklara gärna mervärdet av RS för mej, för jag börjar känna mej lite som barnet i Kejsarens nya kläder… O:-) Avelsvärdera kan man alltid göra.
#6 Jag vill verkligen understryka att "värdelös" i exemplet endast avser RS och ingenting annat. Kanske epitetet "värdelös" är illa valt kanske ska kalla det; "som inte kan komma i fråga för RS". (om det inte blir tal om dispenser)
Mervärdet av RS för mig är i dagsläget mest traditionellt även om det har ändat betydelse över tid. Men med tanke på tvära kast osv, kan det kanske vara bra att ha……
Avelsvärdeklass/bokstav säger ju mer.
(OT En annan sak rörande mervärdet av RS, gäller hingstar. Får jag igenom en hingst som uppfyller alla krav är DNA testad osv men inte ansöker om RS, är denne inte meriterande för sin far. se under 3.3
När RS inte ger något mervärde: RS hingstar som inte uppfyller kraven enligt hingstreglementet, deras avkommors meriter är inte avelsvärdegrundande. se under 14. Vad vill man med detta för de som nu väljer att avelsvärdera sin importerade hingst och inte får 40p. Så hur väl han förärver sig räknas det inte….)
Man kommer alltså kunna avelsvärdera hästen men inte ansöka om Rs om man nu inte får dispans ?
Ja, vad skall man säga…
Jag känner mig faktiskt lite besviken på de nya reglerna för då står min dotter nu som ägare på ett sto som vi inte kommer kunna få Rs på längre med de nya regelerna (hon skulle visats nästa år). För oss har det alltid varit en självklarhet att vi avelsvärderar och ansöker om Rs.
Och skulle vi få ett otroligt fint hingsföl el sto efter henne i framtiden kan de aldrig bli avelsgodkända.
Eller har jag fel ?
#1 Pernilla, kan du förklara för mig hur du menar när Rs för dig är ointressant numera ?
Hur det än blir så är det ju så att det kommer finnas ganska många ponnyer som inte i framtiden kan ansöka om Rs, och dessa ponnyer borde då kunna bli mycket svårare att sälja. Om det nu också i framtiden kommer bli viktigt för folk som håller på med avel att innehar Rs. Eller annars blir det tvärtsom att folk struntar i Rs ?
Häls Å-C
#5 Citat: Om det blir tal om dispenser förstår inte jag vari skillnaden ligger i att i stället ha haft övergångsbestämmelser för dem de som avlats inom tidigare system.) Kan tycka övergångsbestämmelser hade varit bättre då! Hmm.. jag är nog lite upprörd över detta faktiskt. Är det bara jag ? Häls Å-C
Hmm… Låt säga nu, jag har en importerad hingst godkänd i annat ISPC-land, livstids godkänd. Jag väljer att inte avelsvärdera i Sverige av någon anledning. Dennes avkommor skulle alltså kunna få RS precis som vanligt, godkända söner i Sverige osv? De godkända sönerna skulle verka i svensk avel som vilka andra svenska hingstar som helst, men döttrarnas avkommor kan aldrig bli godkända? Hingsten skulle med andra ord vara oduglig i avel enligt de flesta? För jag antar att alla uppfödare vill kunna få igenom sina hingstavkommor om de är bra. Scenario två, jag skulle avelsvärdera men hingsten skulle få 39 poäng av någon anledning (naturliga åldersskäl tex!). Då kommer den kunna få RS berättigade avkommor likt alla andra svenskfödda hingstar, avkommor i generation två skulle vara fullt "godkännbara". Grönt åt det hållet alltså? MEN hingsten kommer vara oduglig i den mening att oavsett hur bra avkommorna än är och/eller blir så kommer de aldrig räknas? Så en importerad hingst är i det stora hela inte värdig att användas i svensk avel annat än om den får absolut minst 40 poäng? Oavsett hur fantastiskt bra avkommor den skulle ha kunnat lämnat innan..? Ja, det kan väl spekuleras huruvida detta verkligen är hjälpande för prisbilden och kanske även för den svenska kvaliteten…

Kristin, har du inte fått det hela om bakfoten nu?
Dessa regler gäler ju inte bakåt i tiden, utan från nu.
Dvs du kan ju aldrig straffa en avkomma som är tillverkad innan 2014.

Däremot så kommer avkommor till hingstar som inte är godkända i något annat land inte kunna få RS.
Alltså … godkänd inom EU, så ska dom visas fram på avelsvärdering i Sverige och får sitt RS oavsett poäng.
Godkänd inom EU men som inte visas fram på avelsvärdering, deras avkommor får inte RS
Det är övergångsregler och så vitt jag förstår så har man 2014 och 2015 på sig att visa fram hingstarna.
Det innebär att en EU godkänd hingst som inte visas i år på avelsvärdering får användas i avel och deras avkommor födda 2015 har rätt till RS
Kanske fått det om bakfoten… Men var finns övergångreglerna presenterade?

#13 Ja det kan man undra. Jag tror att det blev bestämt så fort att dom helt enkelt glömde av att skriva dom. Men jag har frågat ordförande själv om det. Dessutom får man inte ändra bakåt
Om en importhingst då skulle visas och få 38-39p, RS får den och det påverkar inte avkommorna? Jag är införstådd i att ägare med stor trolighet blir "oseriösförklarad" som använder en hingst som inte uppfyller kraven i Sverige, men det påverkar alltså inte avkommornas rätt till godkännande? Det som händer är att hingsten alltså ALDRIG kan tilldelas ex Elit i Sverige?

Varför skulle den inte kunna tilldelas ELIT? Om den förärver sig så bra, så har jag svårt att förstå varför han inte skulle kunna få Elit.
Jag tror inte du blir oseriösförklarad för att du använder dig av en EU hingst. Den är ju faktiskt godkänd i annat ISPC land. På i stort sett samma promisser som i Sverige. Jag antar att du har en plan varför du vill använda just den hingsten.
Håll den linjen och försök att inte bry dig om vad andra säger.
Lycka till!
Citerat från #7: RS hingstar som inte uppfyller kraven enligt hingstreglementet, deras avkommors meriter är inte avelsvärdegrundande. se under 14. Vad vill man med detta för de som nu väljer att avelsvärdera sin importerade hingst och inte får 40p. Så hur väl han förärver sig räknas det inte Därav undrade jag. Och rent teoretiskt, det år lång väg till just Elit, men tog det som exempel. Det tycks finnas en viss "främlingsfientlighet" vad gäller importerade shettisar har jag fått lära från den negativa sidan. Och jag tänkte att det kanske spär på det hela om hingsten dessutom skulle få under 40 (vilket ju givetvis inte är sagt än, då han ännu inte är visad, men allt kan ju hända och jag vill bara försöka få en bild av det hela). Och givetvis finns det ju en plan och en anledning till att jag väljer just denna hingst. Tack för förklaring och uppmuntran :)

Är de inte så Kristin att ston födda innan 2014 eller de som är betäckts 2013 att de och den avkomman som föds i år klarar sig och förlorar ingen "kvalité"
Måste säga att det känns mycket märkligt att de nya reglerna inte presenteras i sin helhet för alla medlemmar samtidigt. Enligt #12 har vissa bitar (viktiga såna) fallit bort och vederbörande har blivit informerad privat. Som avelsorganisation borde man ha bättre koll på vad man informerar om och att allt finns med. Förtroendet undergrävs om man ska behöva leta upp information på ett internetforum.

#19 Jag håller fullständigt med. Jag är nog den första att skriva under på det och just på grund av den orsaken så tog jag telefonen och ringde vår ordförande och frågade.
Jag tror aldrig dom tänkte på att det blev glömt. Är ju en självklarhet att man inte kan/får korrigera bakåt.
#17 Det har jag missat, ska läsa och återkommer. Verkar ju väldigt konstigt om en hingst inte ska kunna få bli avkommebedömd
#19 citat.: Som avelsorganisation borde man ha bättre koll på vad man informerar om och att allt finns med. Förtroendet undergrävs om man ska behöva leta upp information på ett internetforum. Detta håller jag med om !!! Hann bli både arg och upprörd, ledsen. Är medlem i förening och blir besviken. Å- C
Borde som sagt vara en självklarhet att man inte får ändra/korrigera bakåt som #20 skriver. Undrar då hur man kan ändra förutsättningarna för RS på hingstar retroaktivt.
När de hingstar som har RS idag erhöll sitt RS-nummer fanns det inget som sa att en hingst kunde fråntas sitt RS. Inte ens hingstar som togs ur avel miste sitt RS-nummer.
Nu har man hittat på att att det hingstar som inte generalmönstras mister sitt RS. Visst kan man göra så, men det skulle väl i så fall rimligen gälla hingstar som får RS from i år och framåt och då ägaren har blivit informerad om förutsättningarna innan de ansöker om RS.
Håller med en ovanstående skribent att RS mer och mer tappar sin betydelse. Det sägs att RS är en merit. Numer en merit som kräver olika insatser av olika individer. För en hingst född i Sverige krävs 40p, för en hingst född i tex UK (med hingstlicens) finns ingen undre poänggräns.
Dessutom kostar det flera hundra kronor att erhålla "meriten" RS. Varför? Meriter som diplom, such, bruch osv är ju gratis.

Vad har moderlandet för regler? är det inte det man ska gå efter?
Vad skönt att jag hade fel och det inte var som det syntes vara utifrån tillgänglig information.
#23 "Shetland ponies are issued with a Stud-Book number when the breeder registers the pony. This number remains with the pony throughout its life. When a filly has her first foal, a colt is registered as a gelding, or a colt successfully passes the Voluntary Veterinary Examination to become a stallion, an additional mare, gelding or stallion number is added to the pony's record."
RS gick från att ha varit ett stamboksnummer till en ren meritbetckning för några år sedan. (vad är det idag?)
Hade nog varit enklare att förstå om vi hade det som moderlandet
Och för oss som vill avelsvärdera osv fokusera på de olika avelsvärdeklasserna oavsett RS eller ej.
#20 Av vad jag kan utläsa och hur det har varit är det så. Men det kanske finns mer som glömts att skriva ut.Eller så har jag helfel…
Godkänd enligt rasvisa krav(uppfyller kraven enligt reglerna) har ju alltid varit lägst ett G för hingstar i det Svenska avelsvärderinssystemet. "Hingstar som avelsvärderats enligt rasvisa bestämmelser tilldelas en avelsvärdeklass på grundval av individ och/eller avkommeprövning."
Men man kanske nu ska vara godkänd enligt rasvisa krav utan att ha erhållit avelsvärdeklass? Mönstringsreglerna säger ju: "Generalmönstringen är ett avelsvärderingstillfälle där samtliga enligt rasvisa krav godkända hingstar i respektive åldersgrupp deltar" Ska RS kanske ses som en "avelsvärdeklass"?
Flera delar i hingstreglementet förefaller märkliga utifrån dagsläget med tanke på de nu indirekt inbegripna RS reglerna.
Med tanke på även andra nyordningar får man hoppas på ordentlig information, det är ju ganska omfattande förändringar som gjorts. En bakgrundshistorik hade inte varit fel.
Hej. #26 Tycker också att gör man stora förändringar som drabbar många så är det ju extra viktigt att ge all info till medlemmar innan. Även att övergångsreglerna hade publicerats ihop med de nya reglerna. Bakgrunden till dessa beslut vore intressant och hur det gynnar rasen och aveln. För jag antar att det är tänkt som en förbättring ? Häls Å-C

#8 skrev: #1 Pernilla, kan du förklara för mig hur du menar när Rs för dig är ointressant numera ?
Från början gjordes skillnad på fölregistrering och stamboksföring av hingstar/ston. För att ett sto skulle stambokföras, skulle hon avelsvärderas på sommarpremiering och ha lämnat ett renrasigt föl av god kvalitet. När hon stambokfördes fick hon ett riksstamboksnummer, RS.
Vid inträdet i EU och införandet av pass, skulle alla regler likriktas. Bland annat fick man inte göra skillnad på registrering och stambok, vilket betyder att hästarna redan som föl stamboksförs. RS kunde inte längre likställas med stamboksföring, men eftersom man ville ha kvar den djupt rotade traditionen med "godkända" avelsdjur, gjorde man en frivillig merit av det. Stona kan nu få sitt RS redan vid tre års ålder, och de behöver inte ha lämnat något föl. Däremot bestäms att föräldradjuren måste ha RS för att avkommorna ska kunna få det (med undantag av utlandsgodkända hingstars avkommor).
Jag kan inte längre se mervärdet av att köpa ett RS på sto, då det enda det säger är att stoet är visad på avelsvärdering med G eller mer. Något som jag redan betalat för och har ett avelsvärderingsbevis att styrka med.
Tidigare har RS på hingstar haft högre krav, med härstamningsverifiering, veterinärundersökning och 40 poängsgräns exteriört (med några undantag för hingstar som bedömts extra intressanta i avel pga ovanlig färg eller travmeriter, samt några utlandsgodkända hingstar som inte kunde kasseras pga svenska regler, som de såg ut under en övergångsperiod). Med de nya reglerna där utlandsgodkända hingstar kan få RS utan att uppnå exteriörgränsen, betyder RS på hingst "bara" att hingsten har genomgått svensk avelsvärdering. Med olika regler för olika hingstar, blir det inte precis lättare för uppfödare att förstå systemet, även om tanken att locka importhingstar till svensk avelsvärdering i sej är god.
Hela systemet med RS på hingst, känns väldigt rörigt. Ena stunden är det ett krav för att hingst som genomgått avelsvärdering och uppfyller rasvisa krav för en avelshingst, ska meritera sina föräldrar, dvs starkt kopplad till vad som anses som godkänd för avel. I nästa stund kan hingstar som inte uppfyller rasvisa krav och därmed inte erhåller någon avelsvärdeklass få RS. Plötsligt är det RS i sej (inte avelsgodkända hingstar enligt rasvisa krav) som "kvalificerar" till generalmönstring. Vad jag har fått förklarat för mej, så är det bara hingstar som uppnått avelsvärdeklass som avkommebedöms - oavsett RS eller ej. Det gör ju det hela ännu märkligare.
Jag tycker de nya RS-reglerna känns inkonsekventa och dåligt genomtänkta och jag undrar vad SSS egentligen vill med RS. Nog är det också märkligt att de inte alls presenterats på medlemsmöten innan ändring? Vet att frågan kom upp vid Höstmötet 2012 och som jag uppfattade det då ville majoriteten av de närvarande inte ha olika regler för svenskgodkända och utlandsgodkända hingstar vad det gäller RS.
Så för att kortfattat svara på frågan i #8: För min del tappar RS betydelsen när jag inte kan se mervärdet. Att köpa RS för att kunna köpa RS på avkommorna, är inget mervärde som jag ser det - bara ett märkligt moment 22.
Bör kanske tillägga att jag inte har något emot importer och att jag inte lägger någon värdering i hur andra avlar (svensk- eller utlandsgodkända hingstar). Men en merit ska ha ett mervärde och regler bör vara enkla att förstå och efterleva. Jag är inte mycket för att göra något "bara-för-att", därför har jag inte brytt mej om att köpa RS på mitt yngsta sto. Hon är däremot självklart avelsvärderad och har sin avelsvärdeklass.
#28 Ett stort tack för ditt svar ! Du skriver på ett sätt som gör det så intressant och lättare förstå (för visst måste fler hålla med om att det är rörigt..). Det märks att du har ett stort intresse och kunskap, samt ett så ärligt sätt. Det känns som min syn på RS förändrats avseevärt och lite raserar det som jag trott på var en merit, något av mervärde att ha på sin häst. Nu vet jag inte längre.. Kanske gör jag som du i fortsättningen. För mig spelar det inte någon egentlig roll då jag ej har ett stuteri eller ens avlar på det sättet. Dock har jag ett mycket stort intresse av rasen sedan många år och tycker det är otroligt viktigt med genomtänkta beslut, att det ska leda till något bra kanske tom. bli bättre. Detta förstod jag knappt ej, kändes rörigt och jag skulle vilja läsa övergångsreglerna. Man får väl hoppas på tex ett reportage i medlemstidningen där man kanske förklarar för medlemmarna hur man tänkt, varför man ändrat osv. För att få mer förståelse. Det är ganska få som svarat på detta inlägg, vore kul höra vad fler tänker om detta med RS och ändringar för ston/hingstar. Mvh Å- C
Jag var med och utarbetade de nya RS reglerna 2008, som inte längre betydde Rikstambok Shetland utan var en ren meritbeteckning med ett ordningsnummer. Precis som Pernilla skriver var det ett sätt att bibehålla en tradition, snarlikt hur det varit. En mycket viktig del i detta arbete var hänsynen till kravet från moderföreningen gällande "stallions/avelshingstar" att vi måste acceptera dem till fullo utan att lägga några ytterligare krav på dem.
Därför blev det då i RS reglerna ett fullt accepterande av avkommor till importerade avelshingstar godkända i andra länder utan att hingstarna själva visats på avelsvärdering här. För många sett med svenska ögon en aningen kontroversiellt……
Som ytterligare en konsekvens i den vevan gällande full acceptans av andra länders hingstar, var att moderföreningen inte längre accepterades att vi hade särskilda klasser på utställningar för hingstar som uppfyllt rasvisa krav. Alla hingstar skulle gå i samma klass enda uppdelning som accepterades var ålder och färg.
Jag efterfrågade på höstmötet om förutsättningarna ändrats eftersom man nu skulle lägga "krav" på hingstar utifrån för att deras avkommor skulle vara berättigade till RS. Av svaret jag fick kunde jag inte utröna att något ändrats. Så jag vet inte om de fått andra direktiv från moderföreningen. Vad jag förstår är det lite mildare tongångar i SPSBS nu än det var för några år sedan.( Men detta till trots har ju Holländarna fått bakläxa på en del punkter)
Ang "krav" i ovanstående, jo det är ett inom ett frivilligt system.
Hej!
Jag hoppas att det är okej att komma med frågor som kanske inte rör huvudsyftet i denna tråd, men som ändå verkar tillhöra ämnet.
Jag blev upprörd när jag först läste de nya reglerna, har själv en hingst som är EU-godkänd som både har tidigare avkommor i Sverige samt några på gång inför sommaren 2014. Som jag förstod det så kan ingen av dessa avkommor erhålla RS förrän jag skaffat det på min hingst. Men det är alltså fel?
Nu ska ju min hingst visas fram på avelsvärdering i år, men om vi bortser från det och istället säger att jag väljer att inte visa fram honom överhuvudtaget. Kan hans nuvarande avkommor ändå erhålla RS?
Innebär det här också att jag egentligen skulle kunna ha väntat med att visa fram honom till nästa år, och ändå låtit honom betäcka under den här säsongen och de avkommor som föds 2015 skulle bli RS-berättigade?
Jag är ledsen om alla svar redan finns i tråden, vill bara ha 100 % insikt i hur allt fungerar nu.
Tack på förhand!
#31 Det framgår ju inte i dagsläget.
Har inte läst allt men svarar själv för att RS inte är så viktigt. Inom parentes. Ett sto som ex har 1 mm för mkt överbett får inte RS. Så kan man fråga sig vem som ska göra dem bedömingen som är hårfin. Det finns hästar med kanonfint frambett men för jäkliga kindtänder och det finns hästar med minimalt överbett fram och fina tänder i övrigt. Sistnämnda får inget RS. (frågar man sedan har ingen en susing om varför man ens kollar tänderna, det ska bara var så) ibland, läs många gånger, så kollas inte heller tänderna vilket gör att det blir ganska orättvist även här Vad jag vill ha sagt är: RS betyder i många sammanhang egentligen inte så mkt. För mig. Har det inte varit liknande tidigare? Att om man har ett sto, vars moder inte har RS och är född efter ett visst datum, så kunde inte avkomman få RS ? Har för mig att detta inte är så pinfärskt. Att föda upp shetlandsponny är att ha klampat rakt in i orättvisans värld, ibland. (tänderna är bara en bråkdel av innehållet i allt detta)
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#31 Om jag har förstått det hela rätt så har EU hingstarna som nu används i avel i år och nästa vår på sig att bli avelsvärderade.
Detta borde i så fall betyda att föl tillverkade även 2014 kommer att godkännas och få RS även om inte pappan visas fram.
Retroaktivt kan man aldrig göra en ändring
Hej Varit inne nu med jämna mellanrum och tittat på SSS hemsida ifall de kompletterat upp med eventuella övergångsregler. Tyvärr finns inga sådana ännu att hitta. Kan man ju tycka är lite konstigt.. Man får väl helt enkelt maila och fråga om man vill få veta. Ja, ibland tycker jag nog shetlandsvärlden är lite knasig, som tur är tycker jag om vår familjs små ponnyer lika mycket ändå med eller utan Rs. :) Å-C