Pälsätare på 6 månaders föl!!
Upptäckte häromdagen att min lila minihingt på 6 månader hade kliat en del bak på rumpan men trodde bara de va pga all päls. Men nu har det blivit mycke mer och på flera ställen så misstänker att det är pälsätare! Hur har ni behandlat ?
Borde jag raka honom och behandla med t.ex Frontline Comp?
Idag finns det väl inte så mycke medel att använda mot löss på häst?
Hur stor risk är det att de andra hästarna drabbas ?
De går på lösdrift
Enl min veterinär så är det mycket stor risk att de andra hästarna får löss också, om det är löss det är fråga om. alla bör alltså behandlas samtidigt. Mitt råd är att du kontaktar veterinär i frågan. Om hästarna har försäkring på Agria t ex så kan man kostnadsfritt prata med hen.

Sebacil Vet som är till hund funkar jättebra.
Låt det vara, det försvinner till våren
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#2 Ska ringa vet imorgon och se vad dom säger om dom vill skriva ut det :)
#3 Jag låter det inte vara då jag klassar det som djurplågeri att låta honom gå med sån klåda så pass länge om jag kan hjälpa honom. På 3 dagar har kan kliat bort nästan allt hår på 2 ställen på rumpan som är lika stora som min handflata.
Enligt Djurskyddsbestämmelserna SKA DU : behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom.
Och jag kallar det onödigt lidande om han ska gå med sån klåda till våren.
#4 Frågar du veterinären här så behandlar dom inte det om dom inte kliar sönder sig. Brukar klia de första dagarna bara och sedan slutar de. MEN kliar de sönder sig så behandlar man. Det brukar oftast bara bli några pälslösa partier och sedan blir det inte mer. Är det så mkt lus kanske du ska sanera stallet/lösdriften
Sen kan det ju vara bra att veta om det är blodsugande lus eller pälsätande lus men som jag förstod på dig så var det pälsätare. Är det blodsugande lus bör du nog fundera på att sanera allt.

Pälsätare kommer gärna nu när det börjar bli ljusare, och oftast på unghästar med trevlig päls, har haft två föl i samma box där endast den ena drabbades av pälsätare (hon fick så många att hon fick en allergisk chock och tappade all päls på huvudet, den chocken när jag kom till stallet….)
Det verkar som pälsätarna föredrar en viss pälskvalitet, och finns det föl/unghästar så kommer de som ett brev på posten såhär januari/februari, speciellt när det är rätt varmt.
Har hästarna en väldigt tjock päls och det är plusgrader mest hela tiden kan de även få som våteksem i hårbotten, det kliar också och man ser oftast inget annat än att de kliar sig, ibland kan det bli litet "smuligt" i huden. Det löser man genom att klippa runt drabbade områden, alternativt klippa hela hästen.
Nu har du säkert redan löst problemet men jag skulle titta med en stark lampa i hästens päls så ser man ju helt enkelt om det rör sig om löss…Frontline comp fungerar utmärkt på pälsätare. Att även klippa ner pälsen på de värst drabbade områdena kan också vara en bra ide´.
Vilken dosering är frontline, skall man räkna efter hund?