Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 12853 ggr
Ann-Christine
0

Gör inte samma misstag som jag gjort

Om Du funderar på att köpa hästtransport eller hästlastbil, gör INTE som jag!

Jag köpte en utlandsregistrerad transport genom ombud och det har varit och är ett enda stort trassel med att få den farbar i Sverige.

Först måste transporten registreringsbesiktigas i Sverige för att få svenskt registreringsnummer och det kostar 1 260 kr/per tillfälle. På min station krävdes även intyg för vägning, lastsäkringsutrustning och bromsanpassningsberäkning.
Vägningsintyget kunde jag ordna samma dag mot en kostnad av 120 kr (kan finnas våg på Bilprovningen men inte hos mig).

De övriga intygen ordnades fram och ny registreringsbesiktningstid beställdes.
Nu gick det att få transporten registrerad i Sverige men…

jag beställde en transport avsedd att fungera på B-körkort, väl hemkommen visade det sig att transporten var uppvägd till 2 000 kg.
Enligt kunniga jag pratat med så ska det inte ens gå att koppla för en 2 000 kg-kärra för vanlig bil, kulhandsken ska normalt inte passa men det gör den i mitt fall.

Väga ner transporten till 1 300 eller 1 400 kg är nästa mål och då behöver jag byta kulhandske.
Nu visade det sig att det inte räcker med att enbart byta kulhanske, alla tillhörande saker måste också bytas ut då de är för grova och inte passar ihop med den kulhandske jag tänkt mig.
När detta är gjort måste jag skaffa ett nytt bromsanpassningsberäkningsintyg och beställa tid för ny registreringsbesiktning.

Frivillig besiktning tillämpas inte här men i en del andra länder.
Min transport hade enligt ombudet fått nya bromsar och hade genomgått en frivillig besiktning innan den kom till Sverige.
När min transport besiktigades igår blev det nedslag på både första och andra bromsaxeln (bromskraft för låg…dvs obefintlig).

Jag betalade 20 000 svkr + 1 000 kr i färjeavgift för en transport som det var sagt bara var att åka in och registreringsbesiktiga, sedan var det bara att tuta och köra.
Med facit i hand får jag vara glad om kostnaden stannar under 10 000 kr för att jag ska kunna använda mig av den.
Dessutom allt trassel med att fixa fram intyg, beställa besiktningstider som endast går att få på speciella stationer i och med att det gäller registreringsbesiktning och svårigheten med att över huvud taget få en besiktningstid inom loppet av en månad.

Gör inte som jag!
Om Du ska köpa en importerad hästtransport/bil, låt importören genomföra besiktningen och köp först när transporten/bilen ÄR registrerad och fullt godkänd i Sverige.
Annars kan Du få samma oförutsedda merkostnader och papperstrassel som jag fått/har.

[LinneaDahlberg]
0

HJÄLP!
Det hade jag INGEN aning om…
Vad tråkigt att det ska bli så, men TACK för att du informerar oss okunniga…

Hoppas allt fixar sig till slut och att du blir nöjd med transporten när allt är klart…

Asagard
0

Oj, vilket strul. Vi har 3 tysklandsimporterade bilar och där har allting fungerat bra. Trist när det ska krångla så.

VeronicaP
0

Fast det släpet jag har gjort är faktiskt så att man kan väga upp den till 2000 kg och den kulhandsken passar mitt släp men jag valde att väga in min på lägre för det passade min bil bättre, men vi köpte ett helt nytt släp och den vi köpte den av ordnade allt .

Pernilla77
0

Så mycket mer jobb det blev för er och dyrt, du skulle köpt min pärla istället. Flört Något dyrare men….

dajmie
0

Tur man aldrig köpt utomlands, kommer inte göra det efter det jag läst, inte hästar för den delen heller, man lär sig av det man läser, men jag tror det beror på vem man köper av, den du råkat ut för verkar vara oärlig, eller rättare sagt den är oärlig, jag kan inte förstå att någon kan göra så, sådant ska komma ut så inte fler råkar ut för samma människa. Maria.

AndersA
0

SÅ himla trist historia! Jag blir helt matt när jag läser vad du skrivit! Jag tycker "ombudet" borde ta tillbaka transporten till sig och lämna tillbaka pengarna till dig!!/ Hälsar snapphanarna som gärna revolterar Flört

Ellinor Johansson
0

# 5 Jag tror precis som du att det är inte inköpet av bilar, ponnyer, hästtransporter m.m. från annat land som är problemet utan problemet uppkommer när importören visar sig vara en oärlig person.

Synerligen trist att någon väljer att slå mynt av att en kund visar sin okunskap

bonde
0

Kan du PMa mig om vilket importombud du anlitade?

paparatzi
0

Varför kräver du inte ersättning för de merkostnader du faktiskt fått på grund av detta?

Det skulle jag absolut ha krävt..

Ann-Christine
0

#6 Jag föreslog att ombudet skulle ta tillbaka släpet efter första registreringsbesiktningen och fick då till svar "Förstår inte vad som är problemet? Du har köpt en trailer."

#9 Jag har gett upp den biten, hoppas bara att fler slipper göra samma misstag.

Olofsson
0

Oj! Tack för det informationen. Det är så mkt man inte tänker på.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Ann-Christine
0

Så har långt har jag kommit med transporten nu:

Har hittills inte lyckats få tag i de delar jag måste ha tag i, Ifor hjälper till så mycket de kan.
Nu behöver Ifor veta vilket bromssystem som är monterat och uppgifter på det finns inte noterat i det svenska registreringsbeviset, alla övriga pappar behöll bilprovningen.

I omgångar har Ifor fått foton på transportens olika delar för att försöka lista ut vad jag behöver.

Registreringsbesiktningstid går i dagsläget inte att beställa i och med att jag inte vet om eller när jag får transporten i besiktningsbart skick.

Ger upp snart Gråter

paparatzi
0

#12 Men är det inte bara att kräva att köpet ska återgå, är det som du säger måste man ju ha några rättigheter som kund tycker jag…

Hanna-D
0

Hoppas det löser sig på nåt sätt!

AndersA
0

kan man få veta vem som är så här seriös ?

vill inte råka ut för samma själv.

mvh snappis anders

Miija
0

TS, du har PM.

AnnaLundin
0

#3 Från 2000 kg krävs en större kula på bilen och kulhandske på släpet.

Höjer man släpets totalvikt så lägger de den på 1990 eller så, för att hamna precis under den gränsen.

*har ett "2-tonssläp" med totalvikt på just 1990 kg…*

Ann-Christine
0

#17 Det har jag också fått berättat för mig men på min bil är det en vanlig kula som 2000 kg-handsken passar perfekt i.
Det borde ha varit en större kulhandske på släpet enligt den jag pratade med.

paparatzi
0

Anki jag har kollat upp lite angående detta med min far som har bilverkstad, han blev lite brydd om vad som kan ha hänt eftersom han haft en kund som bytt bromsar och kulhandske på en likadan och det var inga problem, något krångligt med översättningen på delarna men annars var det lugnt.

Pappa undrade hur du lyckats få ett svenskt registreringsbevis när den inte verkar vara registreringsbesiktigad ännu?

Jag vill verkligen att allt ska ordna upp sig för dig, det är ju ganska mycket pengar.

PS! Var lyckas man få tag i ett så fint föl, du måste haft en väldig tur…vill ha!!!!!

Ann-Christine
0

#19 Släpet registreringsbesiktigades den 31/5 (för andra gången i och med att det fattades två intyg vid första tillfället) så nu är den svensk registrerad.

Problemet är att nu måste jag väga ner släpet från 2000 kg till 1300 eller 1400 kg så att jag får köra den på mitt B-kort.
Då måste jag enligt bilprovningen göra en betydande förändring på släpet.
Först trodde meken att det skulle räcka med att bara byta kulhandske men det gör det inte i och med att grejerna som sitter på släpet nu är för grova och inte passar till den tilltänkta kulhandsketypen.

Det hela verkar vara en smula förvirrande även för Ifor men de försöker hjälpa mig så gott de kan.

När/om jag får tag på rätt grejer så måste släpet registreringsbesiktigas ytterligare en gång för sin nya vikt och då måste jag skaffa ett nytt bromsanpassningsberäkningsintyg.
Kan tillägga att meken avsagt sig uppdraget, det blev för struligt!

Fölis är en pudding, vi är så glada för henne och måste som du skriver, haft en otrolig tur Glad

Charlotte-Aveback
0

#20: Att du har haft otur med släpet är smärtsamt uppenbart - att det bara kan bli så rörigt!

Men vad gäller lilla pudding-fölet så ligger det nog mer skicklighet än tur bakom. Bra blod förnekar sig aldrig och du satsade rätt! Hoppas få se henne "live" snart! Räcka ut tungan

Ann-Christine
0

#21 Din fina bebis är inte ett strå sämre, en pudding Räcka ut tungan

VeronicaP
0

Tycker det är för j---igt när det går till på detta viset när man köper släp , borde f-n tvinga den som sålde släpet till dig att betala alla extra kostnader.

Ann-Christine
0

#23 Chansen att jag tillsammans med Wessel står som vinnare i stora Elitloppet 2008, är nog lika stor…eller större!

Trist när det inte går att lita på vad folk säger, förskottsbetalning och utan rätt att ångra sig när varan på flera sätt inte uppfyller det utlovade.

VeronicaP
0

#24 ja vem vet under sker kanske. ;-)

Nä  verkligen inte , tycker det är för jävligt , eg så ska sådant spridas vem som stått för det hela så att fler blir varnade för den personen , men det kan man ju inte göra för då stäms man väl för förtal *ler*

Men den personen/personerna  som har gjort det borde verkligen skämmas, men det är väl så att de har inget vanligt vett i skallen eller helt vanligt folkvett.

Ann-Christine
0

#25 Hoppas bara att "förmedlingen" tar slut så att fler slipper hamna i samma tråkiga sits.

Skämmas!? Förvånad Den egenskapen har jag inte märkt av hos ombudet.

Kris_J
0

Ett riktigt lågvatten märke gällande affärs etik är vad du beskriverPenga mun

Du kanske skulle ta och kontakta Sverker eller konsumenverket om det är ett företag du handlat av, då finns det ju möjligheter att svartlista, fler blir varse så inte andra går i samma fälla. Janne Josefson är annars ganska kinkig att ha efter sig. Dessutom gillar ju kvällstidningar att riva i dylika affärer.
Gillar kvällstidningen uppslaget brukar de dyka upp samma dag. Sedan är stenen satt i rullning…. Möjligheterna är många, när någon trampar på en. Vägrar importören att hjälpa dig verkar det hela fruktansvärt oseriöst. Vill importören inte ha fler kunder, eller känner vederbörande sig så stor att det är värt att förlora ett antal på vägen?

Veritas odium paretFörvånad

Ann-Christine
0

# 27 Inget dumt förslag alls, dessutom fick jag aldrig något kvitto från den ursprungliga säljaren, inte heller från ombudet utan efter tjat kom det ett kvitto (skickat av ombudet) underskrivet av en person som jag ALDRIG gjort någon affär med Fundersam

Ja, det är ofattbart att heder och moral inte sträcker sig längre än till 20 000 kr Penga mun

Miija
0

Men om du fått kvitto "från" en helt annan person gäller väl inte köpet?

Man kan/får inte sälja annans egendom…

Vill du behålla släpet eller låta affären gå tillbaka? (givetvis ska du även ha för de utlägg du gjort…)

JennyR
0

O T… jag hade Sverkers fru som klassföreståndare i 4-6:an… *hihi*

Ann-Christine
0

#29 Jag skulle låta köpet gå tillbaka, detta har jag också föreslagit ombudet (efter första reg.besiktningen) som inte var intresserad utan rekommenderade mig att sätta ut annons på släpet istället.
Släpet som sådant gillar jag men vad hjälper det om jag inte kan använda det.

Enligt vad ombudet mailade, kan jag inte få något annat kvitto än det jag fått, om ombudet själv skriver ett så tillkommer moms!?!
Själv förstår jag inte varför den riktiga säljaren inte lämnat kvitto, i min värld hade det väl varit det enda riktiga?

Jag finner ingen anledning att skydda ombudet, det vore väldigt ojust att bara se på när fler riskerar att hamna i samma trassel som jag själv.

brynolf
0

Kära AC

Jag har läst din beklagan om din import, men som köpare måste du väl begripa att man måste klara och kontollera saker själv, tycker du som vuxen borde begripa att som konsument tar reda på saker.. ynkligt du får skylla dej själv, tyvärr lever vi i ett skyddat dagis och sosse samhälle, lär dej stå på egna ben någon gång.

mvh Brynolf

VeronicaP
0

#32 Käre Brynolf

Man har väl lite skyldigheter som försäljare också .  Tycker inte alls att A-C har sig själv att skylla.  Det är ju så här att har du ett företag så har man vissa regler som ska följas , men det är kanske bättre att *skita* ner försäljaren så får de inte sålt något mer och blir svartlistade , för som du säger i såfall har den försäljaren sig själv att skylla då för man ska ju lära sig stå på egna ben .

Men eftersom du inte vågar /vill presentera dig så kan man ju ta ditt inlägg med en nypa salt , vem vet det är kanske ditt företag som är försäljare??

brynolf
0

Givetsvis har alla skyldigheter, men har AC köpt av en köpt av en handlare som som har ett företag som importerar ?? eller er det en privat person som normalt inte sysslar med import av hästtralier?? då är det skillnad p.ga att du som köpare också måste ta reda på vissa "saker, vad jag menar är att AC sätt att skriva på detta forum är verkligen dåligt, för om hon gjort en dålig affär så får hon skylla sej själv, det är lika dåligt som att jag själv lägger mej i denna affär, sånt hör igentliggen hemma här, bättre hon skaffar en advokat. men men…

Mvh Brynolf

Asagard
0

#34 Tyvärr ligger det någonting i det du skriver, men samtidigt, måste det inte framgå i ett avtal eller något, att köparen har "besiktningsskyldighet"?? Jag vet att det bla. är så när man köper fastigheter, att köparen själv har skyldighet att kontrollera de uppgifter som säljaren uppgivit, men gäller samma sak vid importer också??

Ann-Christine
0

#32 Ditt sätt att skriva och budskapet som sådant är slående likt de mail jag fått från ombudet Fundersam

Jag håller med om att jag varit en stor idiot i och med att jag erlagt hela summan i förskott och i tron att jag skulle få det jag beställt.
Jag håller också med om att jag varit en stor idiot när jag förlitat mig på en person som har ett företag och som utgett sig för att "kunna" och som tagit på sig att fixa det som jag själv vid gällande affär inte haft någon som helst kunskap om.

Du nämnde växa upp…om det innebär att jag inte ska kunna lita på någons ord…då vill jag aldrig växa upp Flört

Ha en fortsatt trevlig midsommar kära Brynolf Skrattande

Ann-Christine
0

Den svenska registreringsskylten med EU flagga som Vägverket skickade hit är för lång (8 cm). Den utan EU flagga är 4 cm för lång.

Efter samtal med Vägverket är följande gjort:
Dispensansökan är skickad till Vägverket tillsammans med foto på det ställe där skylten ska sitta.

Dispens måste sökas för att få en passande skylt (moped eller MC skylt, 34x21 cm) om det nu visar sig att Vägverkets vanliga skyltar inte passar.
Ansökan kan inte mailas utan måste göras per brev till Vägverket.

Ifor Williams svarar varken på mail eller telefon, verkstadskillarna på MaskinCenter vill inte ta på sig jobbet (för komplicerat), de fixar det mesta vanligtvis och mekar ofta med Ifor Williams- och andra trailers Gråter

VeronicaP
0

#37 Det finns ju några i skåne som säljer ifor williams i malmö trakterna har du kollat med dem om de kan hjälpa dig?

Ann-Christine
0

#38 Ja, de är samma Ifor vi menar och de har varit mycket hjälpsamma.
Tror att de hör av sig så fort de hittar en lösning på de delar jag behöver, med lite tur kan till och med delarna finnas i Sverige.

VeronicaP
0

#39 Ok bra för de har inte varit problem med dem , de har alltid hjälpt till om man har behövt hjälp.

Ellinor Johansson
0

Om jag var i din situation skulle jag häva köpet av trailern. Om inte säljaren går med på det skulle jag gå vidare rättsligt.

Är det en oseriös trailerförsäljare som inte sköter kvitton och moms som man ska får väl myndigheterna en hel del att titta på.

dajmie
0

Jag håller med Ellinor, jag skulle häva köpet och att personen får stå för alla kostnader som du lagt ut, detta ska du inte ta Anki, det finns en gräns för att vara snäll, den här personen ska ha sig en rejäl bränna en gång för alla, och det är som Ellinor skriver, detta är ett fall för myndigheterna, ta tag i det med en gång.

ingrid
0

Vet ju ej exakt vad som sagts eller gjort, men det tycks ju som fel i varan, se KöpL §17-19 (vet ej hur avtalet sett ut, därav ej specifik) Med tanke på att säljaren ej försökt rätta 39§. Tycker inte du skall acceptera detta som hänt dig.

Ann-Christine
0

Har hittat en firma som kan hjälpa mig med nervägningen av trailern, i augusti har de tid.
Kostnaden kommer att ligga mellan 5 - 10 000 beroende på hur mycket det är att åtgärda.

För firman jag haft kontakt med, är just den här typen av problem (med importtrailers) INGEN ovanlighet!
Tvärt om, det ÄR sällan man bara kan åka in och registreringsbesiktiga för att sedan tuta och köra.

Efter helgen ska jag ha mer kontakt med firman om det är prisvärt att lägga dessa pengar på trailern…

Jag HOPPAS att ni som går och drömmer om en egen ponnytrailer, tar lärdom av mitt misstag och köper en trailer som är svenskregistrerad och av en seriös säljare.

Jag hade sparat 21 000 kr men vet att många är beredda att ta lån för att förverkliga sin trailerdröm…som kanske inte har möjlighet att ordna fram de extra 10 000 kr som uppenbarligen behövs!

#41, #42 ,#43 Jag accepterar inte det här.

dajmie
0

Stå på Dig Anki.

Hallonbuske
0

Hörde av en yrkes chaffis för 4-5 dagar sedan att reglerna ändrats.Nu skulle man visst få dra hur tungt som helst med B körkort men det gäller enbart hästtransport. Stämmer detta inte då???Han som chaffis borde väl veta lite ang släpvikter etc menar jag.

Annette
0

Ännu har de inte ändrats, jag pratade med en polis om det förra veckan, när jag skulle köra en boggietransport med min bil. Det fick jag inte göra på vanligt B-körkort, så pappa fick följa med och köra.

[Anna-N]
0

Helt tokigt med dessa vikter. En större bil och ett vanligt enaxlat släp går inte heller alltid under totalvikten för B-körkort. Vet att vi hade 10 kg för mkt på släpp+bil en gång.

Ann-Christine
0

IFor Williams trailern har sedan en vecka tillbaka varit hos firman som ska väga ner den åt mig.
Pratade med firman idag och den är nästan klar Glad
Det som fattas är ett tillverkningsintyg från IFor Williams.

Trailern är nu nervägd till 1 400 kg, bromsarna är fixade, bromsanpassningsberäkningsintyget finns och om bara det sista lilla intyget kommer så ska den vara klar att registreringsbesiktiga i nästa vecka!

Kostnaden hos firman kommer att sluta på 9 000 - 10 000 kr.

Så trailern som enligt ombudet "bara" var att registreringsbesiktiga till en kostnad av 1 300 kr, har blivit BRA mycket dyrare…
När räkningen från firman är betald, har priset för min Ifor Williamstrailer stigit till närmare 35 000 svkr!

Ombudet sprider en massa osanningar, bl a att jag blivit uppringd av densamme men kastat på luren Fundersam
Ombudet påstod enligt ryktet, sig vilja lösa affären och var till och med beredd att åka hem till mig men då skulle jag säkert ringa till polisenOskyldig
Efter det skickade jag ett mail till ombudet och förklarade att jag ville att köpet skulle gå tillbaka (för andra gången).
Jag fick som väntat inget svar, intresset att komma fram till en bra lösning var inte större än så! 

Köp SVENSKREGISTRERAT för att slippa trassel och onödiga utlägg.
Gynna inte den här typen av oseriösa handlare som bara ska tjäna pengar på Dig och som sedan lämnar Dig i sticket när problem uppstår.

VeronicaP
0

#49 vi köpte vårat ifor williams helt nytt , från en försäljare i skåne och de skötte allt och vi fick själva välja vilken vikt vi ville ha på släpet .  Vårat släp var inte mycket dyrare än vad du har fått ge för ditt när allt är betalt då , så ibland lönar det sig att köpa i Sverige och slippa allt strul .

bonde
0

Håller tummarna för att din transport snart får tillstånd att rulla på de svenska vägar.Glad

Ann-Christine
0

#50 Killen på firman varnade också för allt strul som kan bli med utlandsregistrerade trailers som ska registreras om här (det pratas väldigt lite om det).
Tror att det blivit lite extra pappersstul med min trailer i och med att den kom hit begagnad.
Det är bra att man själv kan få välja vikt när man köper nytt släp

Det är inte ekonomiskt försvarsbart att lägga den extra kostnade för nervägningen men då har jag istället ingen nytta av trailern.
Är för harig för att våga åka runt med en 2 000 kg, varje resa skulle bli en pina och det finns ju annat man kan oroa sig för.

Hur länge får man åka runt med en utlandsregistrerad trailer bakom en svenskregistrerad bil här i Sverige (eller tvärt om).
Får man det över huvud taget?

#51 Nu är jag optimistisk igen, hinner använda den i ett par månader innan det är dags för vintervila (kostnaden för 4 fälgar och vinterdäck får vänta till ett annat år) Glad

Hanna-D
0

Hur mycket får du lasta nu när den är nervägd? Jag menar, kommer du fortfarande att kunna använda den/lasta så mycket som du tänkt dig från början?

Jag hoppas att det löser sig på något sätt, fruktansvärt att de kan gå till på det här sättet!

Camilla
0

# 0 Har du polisanmält detta? Säljaren har ju lagar och regler som denne måste följa och görs inte detta så får ju köpet återgår eller så får ni förlika! Tycker också att det borde framgå vem/vilka du köpt släpet av!

dajmie
0

Anki jag tycker du ska låta köpet gå tillbaka, egntligen skulle namnet ut så inte fler åker på en sån här blåsning, driv detta vidare så personen får stå för alla kostnader som du lagt ut. Stå på dig. Jag stöttar dig till fullo.

Camilla
0

#55 Ja, jag håller med dig! Vi ses på Lördag!

Ann-Christine
0

#53 630 kg blir det nu efter nervägningen.

#54 & 55 Inga namn får läggas ut här, men om fler trailerköpare bara undviker att köpa utlandsregistrerat som medför liknande problem för den nya köparen, är jag nöjd.

Jag har inte haft energi till att ta tag i "del 2" mer än att erbjuda säljaren att köpa tillbaka släpet.
Rättshjälp är uppkollat med föräkringsbolaget, det kommer jag att få.
LRF sköter våra papper och det blir deras jurister som får ta tag i ärendet.
Ombudet har haft flera chanser på sig att lösa det här smidigt, men som jag ser det, har det inte funnits någon som helst vilja till det.
Nu när trailern äntligen blir farbar, kommer energin att återvända också Glad

Ellinor Johansson
0

Jag börjar förstå att det är mycket jobb och kostar väldigt mycket pengar att besikta in Holland importerade släp och hästbussar i Sverige, eftersom det i alla fall på shetlandsutställningar förekommer Hollandsregistrerade släp och hästbussar som har varit i Sverige länge.