Kör kurs ?
Hej, jag har precis börjat tömköra min lilla shetlandsponny som snart fyller två år! Men skulle gärna vilja gå en tömkörnings kurs med henne eftersom hon har väldigt svårt med framåtbjudningen och vill vara säker på att allt går rätt till.
Är det någon som vet en sådan kurs?
Var i landet bor du och hur långt är du villig att åka?
Jag har också en 2-åring som jag tömkör och har satt skaklar/släpa på samt sulky en gång. Bjudning är det sista hon har i det här läget men min erfarenhet från mina tidigare inkörningar (hennes mamma och mormor) är att bjudningen kommer av sig själv lite senare. :) Min lilla skrutt får ta ett steg åt gången om hon vill det, så länge hon går i rätt riktning och lyder mina instruktioner. De är ju fortfarande bara bebisar än så länge!
Jag bor i stockholm, vill inte åka genom hela landet men kan tänka mig att åka en liten bit iallafall!
Ja förstår, men hon är så otroligt envis i allt. Det är svårt att öva med henne att svänga och liknande för att hon inte ens vill gå framåt
I Norrtälje på Norr Malma gård brukar det hållas körkurser, kolla med dem.
Jag har mina hästar på Stall Gärtuna i Östertälje, när ridbanan är okej igen efter vintern hålls det lektioner för Tomas Algotsson (http://horseworkz.se) varje vecka. Jag tror inte det är omöjligt att få plats där.

13/4 kommer RKS ( Rid-och körklubben Shetland ) att ha körträning vid Syninge Ridskola utanför Rimbo. Mer info kommer inom kort på hemsidan 🙂

Som #2 skriver brukar inte bjudningen framåt vara det första som kommer. Min lösning på problemet är att ha någon som går/rider/kör annan häst framför. På så vis blir bjudningen mer naturlig och dessutom brukar ingen behöva gå framme vid huvudet på ponnyn heller.

Kör hemåt så blir bjudningen bättre.