Spatt
Någon som har träffat på en shetlandsponny med spatt?
Nej, bara haft en connemara med tuppspatt som opererades.
Ingen Shetland men en Islandshäst jag hade på foder för en massa år sen. Han blev senare utdömd och avlivad.
Amor vincit omnia 
Ett par bekanta har en shettis med spatt. Hon fungerar hur bra som helst bara hon får den motion hon behöver.
Hon måste aktiveras och röra på sig regelbundet.
Mitt gamla halvblod hade också spatt, men reds som vanligt. Han behövde lite längre uppvärmning än andra hästar, men väl uppvärmd så gick det knappt att se att han hade spatt.
Jag har inte träffat någon personligen, men det var en godkänd hingst som ägaren tog ur avel (och avlivade??) pga spatt för ett antal år sedan. De skrev själva en insändare i Shetlandsponnyn om detta för att få tyst på skitsnack och spekulationer. Jag minns dock inte vilken hingst det var, bara vilka ägarna var…
Jag vet inte mycket om spatt. Kan någon berätta mer?
Hur ser man att en påller har spatt?
Vid vilken ålder märker man att pållern har spatt? Hur märker man det? Kan men blåtta ögat se att en pålle ha spatt?
Det behöver inte synas att en pålle har spatt.
Jag har ett väldigt bra kompendium om spatt som är från en hemsida som tyvärr inte längre existerar, fick det när jag läste gymnasiekursen hästens biologi hösten 2006. De står en del om om olika studier som har givit lite motstridiga utslag om vad spatt beror på. Men hastvinkeln tycks ha betydelse. Utfodring är annat som det finns tvetydiga uppgifter om. Hos Islandshästar räknar man med att ca var 4:e individ drabbas! Ärftlighet och belastning misstänks vara några andra orsaker. Veterinär Mats Axelsson SLU skrev en avhandling år 2000. Jag tror inte det finns någon senare.
Det har gjorts ett större forskningsammarbete gällande Islandshingstar som fick fram en del intressanta resultat, 379 Islandshästar ingick i studien.
Det bedrivs forskning om spatt på Islandshäst, och den studien skall vara klar 2012.
Tar bort länken, läste sidan och fann den tveksam. Googla på bensspatt så finns det lite att läsa eller osteoartros och osteoartrit i hasens glidled.
Veritas odium paretFörvånad
När jag köpte halvblodet, som jag vid köp visste hade spatt, så sa säljaren att hans spatt berodde på en sparkskada.
#7 - det låter som en bortförklaring som heter duga, spatt är en inflammation i hasens glidleder. Det uppkommer inte av någon spark…
#1 - vill bara kommentera det där med tuppspatt, det är ett lite förvillande namn för det är inte alls samma sak som spatt. Tuppspatt är en rörelsestörning som man egentligen inte vet vad den beror på, men man brukar kunna åtgärda det genom att kapa den korta sidliga tåsträckarsenan.

TS frågar om Shetlandsponnyer med spatt, då är det nog ganska ointressant att få veta om massa andra hästraser med spatt.
#9 Jag ber om ursäkt om det var mina frågor som gjorde att andra raser dök upp.
Jag har aldrig funderat över spatt och ville veta mera.
#8 Jag vet, tog för givet att folk visste skillnaden, fel av mig, är å andra sidan väldigt lätt att hitta info på nätet om båda varianterna.
#11 - visst är det lätt att hitta info, men vet man inte att det är skillnad så lär man inte heller leta efter information…

Jag har sett en shettis som har misstänkt likt spatt , vet att den visades på utställning och fick då väldigt låga poäng och domaren sa att hon misstänkte att denna ponnyn hade spatt eller tuppspatt , en klart och tydlig rörelsestörning har den i allafall , kan tala om att ponnyn i sig har tävlat i trav sen den var 3 år…

#9 Tycker du? Tror jag inte för eg är det ju inte relaterat till en speciell ras även om det är vanligare i vissa raser. Finns det inte så mycket litteratur om Shetlandsponnyer med spatt så kan man ju iallfall läsa hur andra gjort i andra raser.
#13 Tror jag vet vilken du menar men den rör sig rätt märkligt. Någon normal rörelse hade den inte men jag har fått för mig att - som någon skriver i ett annat inlägg- så kan hästen mycket väl vara helt hält fri och inte ha ont utav det.

#14 Ja de kan vara helt haltfria , vet ett halvblod som tälvade i hoppning upp till Msv A (som det hette förr) som hade spatt och hade inte alls ont av det rörde sig rätt lik den shettisen ;-) , men kunde vara lite mer spattig när den stått inne iböjan när den kom ut i hagen tex men leade upp sig snabbt

Vet inte heller så mycket om spatt och känner bara till en shetlandsponny där ägaren gått ut med att den hade det (samma som #4).
Med anledning av det som skrivits ovan, undrar jag om det finns olika grader av spatt? Vi har nämligen fått ta bort två hästar på ridskolan pga spatt och båda hade mycket ont. Den ena var f ö korsning shetland/russ/island.
Fick man inte skriva vem hingsten var som togs ur avel av ägarna själva och gick ut med info. om det i tidningen shetlandsponnyn ?
Det är ju hur officiellt som helst.
Ska se om jag hittar numret, återkommer.
#17 - jag minns inte namnet på den, därför skrev jag det inte…
Jag skrev ett inlägg med namnet, men det togs förmodligen bort, det finns ju inte nu.

#19. Det är inga inlägg som tagits bort i den här tråden, precis som #20 skriver.
Om det nu inte kom in efter PP:S inlägg och innan det kom något nytt så kommer det ett nytt här.
Det var Rosengårds Exellent RS 327 som togs ur avel av ägarna själva på grund av spatt.

Spatt kan se ut som en vanlig hälta. De behöver inte alls röra sig konstigt. Att det är äftligt vet man och därför bör man inte avla på dessa individer.
Anledningen att man kanske inte hör talas om spatt på shettisar kan ju vara att man måste röntga hasen för att veta om det är spatt och många lägger inte de pengarna på en billig ponny. Man låter kanske sin halta ponny vila 6mån och då kan hasen hinna "växa ihop" och ponnyn har inte längre ont.