soleksem
hej min ponny har soleksem och vill ha alla tips som finns hur mn gör med det!:)
Ha eksemtäcke på, smörj in hästen med olika skyddande krämer. Tx nylandershästkräm och helosan. Låt hästen stå inne dagtid, åtminstone när solen är som starkast.
På vissa hästar fungerar det att ge linfröolja från årsskiftet och ända fram till efter betet. Undvik även sockerrika foder som ex betfor. Men i övrigt är det som #1 säger: täcke, smörj och håll ponnyn ren, dvs tvätta bort kladd så inte salvorna får sitta och bli dåliga på ponnyn. Preparat med salicylsyra lindrar klådan lite och minskar mjällandet, tex Horsol. (Finns fler preparat på apoteket.) Lycka till!
Jag ger min eksemponny linfröolja året om, använder eksemtäcke tidigt på säsongen och använder Horsol då det inte kladdar. Jag är noga med att tvätta både täcke och häst, använder hexidinschampoo. Detta har hjälpt min ponny men alla är de olika :-)
Lycka till och ge inte upp, man måste prova sig fram.
Min ponny får en hut av aloe vera gel varje kväll på kraften sockerfritt foder. Mitavit . Smörjas med Aloe vera gelly och Propolis kräm, De blir första sommaren som jag provar de på min ponny, Har en kompis som kör de på sin ponny och de har funkat bra.
Åter komma o berätta hur de funkar Senare i sommar!
Aloe vera gel , ponnyn fått en finnare päls , Bra för slemhinnor o tarmen. Jag tar själv aloe vera gel varje dag!
Finns många bra produkter fr Aloe vera forever. Passar människor och djur.
Soleksem?
Menar du då att den har opigmenterade partier där den kliar sig av solen, eller menar du sommareksem så att den kliar sig i man och svans?
Det senare orsakas inte av solen, utan av svidknott. Det man då ska göra är att på bästa sätt hålla knotten borta från hästen - vissa funkar bäst med täcke, andra med diverse smörjor.
Är det "äkta" soleksem så är det smörja med solskyddsfaktor som gäller.