Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1137 ggr
Cattis
0

Kopiera passet

Lite lätt irriterad sitter jag i sista minuten för att få iväg mina anmälningar. Lägger passet i kopiatorn och vad händer? Jo, ryggen bryts sönder och sidor trillar ur.

Jag stör mig mkt på detta, det är inte första gången. Det är rent taskigt att man måste kopiera sidor ur ett pass, som är konstruerat så att man tvingas ha sönder det. En del pass fixar att bändas upp helt, en del inte. Men det är ju jag som får stå för kostnaden att byta ut detta…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

Va har du inte anmält ännu!!! Nä jag håller med dig om att det är för dåligt att det ska gå i sönder på det viset

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

paparatzi
0

Bra att någon tog upp saken, jag har lite frågor om utställningen innan vi anmäler oss, men det går inte att nå en person om detta, vad göra?

Cattis
0

Vet ej, vad undrar du? Ngt vi vet kanske?

Och pratar du också om ESG? För anmälan går ut om 2 dgr…

/Cattis

paparatzi
0

Jo jag menar den, det jag ville veta var hur många som var anmälda och vilka domare det blir?

paparatzi
0

förresten hur bär jag mig åt om jag nyss skickat in ett ägarbyte på en av hästarna vi har tänkt ställa ut?

Milla
0

står inte det på ESG sidan?? alltså domarna

paparatzi
0

hur gör jag om jag inte har fått tillbaka passet ifrån registratorn nu då jag tänker anmäla då?

[Anna-N]
0

Är det en äldre häst, så bör man ha tagit kopia på regsireringsbeviset först, så man kan använda det. Annars så får man väl hänvisa till att registratorn har ansökningarna.

Pernilla Lindström
0

vad står ESG för?? borde jag kanske veta men det gör jag inte. Generad

Cattis
0

# European Shetland Games… Du vet, Halmstad… Ringer det en klocka?

/Cattis

VeronicaP
0

Jag har haft ett pass som också har gått sönder på samma sätt , men jag slapp betala lagningen på det , sen om det är en 3 åringe eller nåt sådant så kan man ju vänta att skicka det tills man ska stamboksföra ;-)…….

Jo domarna står där  Millan

Milla
0

#11 phu då hade jag något rätt Oskyldig

paparatzi
0

Jag har nu fått svar på mina funderingar av en av arrangörerna, nu har jag bara en undran till er, vilka sidor är det man ska kopiera i passen?

Milla
0

#13 jag kopierade sid 5 och 6 (tror jag det var).

Sidan där hästens namn står samt hela stamtavaln

nallebjörn
0

jag tycker det sämsta med utställningen är att vi ska gå efter Engelska regler och att då treåringar bara får vara 102cm. Hör väl inte till passfrågan men ändå.

Cattis
0

#15 Du har så rätt i att det inte har med passen att göra, men jag svarar kort iaf.

Det är helt rätt att de har maxgräns 102 cm, det är en internationell utställning (ISPC) som därmed följer de internationella reglerna som ISPC satt upp. I UK är det 102 som gäller.

/Cattis

nallebjörn
0

jo jag vet det men det är synd. min treåring är idag ca 101 när jag mätt henne och hon lär väl inte direkt krympa i sommar är jag rädd. Suck! Och har jag mätt fel på en cm är det inte så kul när man kommer dit. Det får tyvärr vara. Synd men så är det.

Ja mina pass är inte så fina heller. Skulle kopiera då treåringen skulle anmälas till treårstest men det gick inte heller så bra.

VeronicaP
0

Jag kopierade bara den sidan där hela stammen står det fick attan räcka för mig *S*

Milla
0

Det hade varit bättre om passen hade varit inplastade. Dom håller bättre då. Har ett pass från dartmoor sällskapet och det är inplastat och det krävs nog en hel del för att det ska gå isönder. I och för sig är det inte lika snyggt men mycket mer hantervänligt.

paparatzi
0

#19 Alla utländska pass är ju inplastade, har ni tänkt på samma som jag, det finns ju inte tre led på föräldrarna i våra pass, det finns många fler i dom utländska? Förvånad

Milla
0

#20 Va jo på mina finns det

paparatzi
0

#21 menar du dom svanska, om du räknar tre led tillbaka ifrån föräldrarna, har du alla då?

paparatzi
0

ursäkta! svenska menar jagGenerad

Milla
0

#22 hm ska genast gå och kolla innan jag säger för mycket vänta

Annette
0

I mina pass finns det 3 led samt mmmf.

Milla
0

#22 jag har 3 led bakåt ja alltså om vi tar celma så har jag tre led bakåt på henne i hennes pass

Milla
0

precis även också mmmf

Cattis
0

#22 Den häst som passet är utfärdat till har tre generationer i sitt Svenska pass. Man räknar ju givetvis från individen ifråga, inte från dess föräldrar. Sen har många andra länder fler generationer ja, en del har en sida med stam för mamman och en för pappan.

Tycker våra pass funkar ypperligt, förutom att de är så lätta att ha sönder då. De skulle vara som de Holländska eller Danska… De Engelska minns jag inte hur de ser ut, var länge sedan jag hade ett.

/Cattis

nallebjörn
0

passet som är till halvblod är i gummiaktigt material. Detverkar mera hållbart. Bara man tittar i shetlandspassen går dom sönder men sen måste man se till kostnaden också. Det kostar 1000 kr att regga halvblodsföl och 200 för shetland. En stor skillnad.

FredrikN
0

vi har nordsvenskar.. de passen är inplastade ,har för mig att det inte kostade så mycket att få ut dem.

VeronicaP
0

men de nya halvblodspassen har en genomskinlig framsida och det ör mer av lite hårdare plast och sen gummilikbaksida

Hanna-D
0

Halvblodspassen är visserligen men hållbara men så SLARVIGT gjorda! I våra pass sitter sidorna snett och ojämnt.