Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 728 ggr
Annelie-P
0

Magar och sparkar

När brukar det synas på era ston att de är dräktiga? Hur brukar magarna se ut? Känner ni alltid sparkar och hur tidigt? Individuella frågor förstås, men jag undrar ändå. Har ett sto som är beräknat till den 1 augusti, gjorde ul i oktober. Skulle alltså vara 3½ mån kvar. Har inte känt sparkar. Tycker inte att hon är rund om magen, möjligtvis lite häng. Men det kan ju bero på annat tyvärr.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj så svår fråga, men här har du i allafall mitt gamla sto som ska föla om ca 25 dygn, hon är inte jätte stor ut mot sidorna men hon har en rejäl kulla neråt marken och sparkar det gör det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

Oj det var sen fölning… Tror du får vänta ett tag till innan hon lägger på sej. Var glad at hon inte är större redan.

Annelie-P
0

Ja det är lite sen fölning, men det gick lite trögt, hon åkte till hingsten i början av juni och blev kvar hela sommaren… Bestämde att jag skulle hämta hem henne första veckan i september och i dagarna innan tog hon sig till slut. Men det blir nog bra. Man funderar en hel del, mycket kan hända under dessa 11 månader, och nu går man ju bara och letar dräktighetstecken. Gjorde som sagt ul i oktober men det är ju länge sedan..

nallebjörn
0

jag har haft ston som tagit sej på första betäckningen och som sedan brunstat om. Så har du släppt tidigare kan du nog hålla utkik tidigare också. Inget är ju omöjligt.

Annelie-P
0

Fast vet. tyckte betäckningsdatumet stämde vid ul.

nallebjörn
0

kan säga att det ju kan vara svårt också. Det sa veterinären om mitt sto också men när hon föälade tre veckor för tidigt tyckte dom inte att det var för tidigt utan att det var på första betäckningen. Konstigt men sant.