Körfrågor Minishettis
Tycker det är svårt att hitta bra grejer till minishettisarna och skulle därför gärna få lite tips, vad använder ni? Tips på selar och rockarder med bra kvalitet och bra passform mottages tacksamt. Gärna även tips på vilka jag ska undvika. Har hittat en sele på driveout som heter start - någon som har erfarenhet av den?

Jag har haft en Drive Out Start tidigare och tycker att det är en bra sele för en liten peng. Den kan du absolut satsa på…. Mina små (84 - 87 cm) kör jag med en Roslagsvagn av lite äldre modell. Den funkar jättebra, tycker jag. Hade tur att hitta en vagn begagnad….

Idag har jag en sele från Ideal Harness. Lite dyrare men jättefin kvalitet.

Gick visst inte att få med någon bild…

Vi använder den selen och är nöjd med den.

Tack för svaren! # 1. Var kan man köpa selen från ideal harness som du nämner, så kan jag gå in och kika på den. Upplever du att det är stor skillnad i läderkvalitet? Jag har varit inne lite på en roslagsrockard men läste att några tycker att de är för tunga för minisar, hur har du upplevt den? Jag har väldigt långa ben, har den bra benutrymme? # 1 & 4. Har ni haft några problem med att spännena rostar? (Det händer nämligen på min nuvarande sele).

Idealselen hittar du bilder på hos Selar.se. Där kan du också få hjälp med måtten på de olika delarna. Läderkvaliten är bättre på Idealen men den är ju också en bra bit dyrare än Drive Out Start. Men sett till funktionen är det inte så himla stor skillnad och även hos Drive Out får man professionell hjälp med tillpassningen av de olika delarna. Ingen rost på några spännen. Däremot var huvudlaget till DO:s minisele alldeles för stort för mina. När det gäller Roslagsvagnen har jag faktiskt bytt ut hårdgummihjulen mot luftgummihjul på lättmetallfälgar. På så vis har jag kunnat plocka av vagnen ungefär tio kilo..

Jag har nu Ideal Harness-selar till både min standard och mina minisar och även Roslagsvagn. Har gått igenom lite alla möjliga selar genom årens lopp men tycker IH-selarna vinner i längden. Läderkvalitén är jättebra och den i strl mini passar både på den minsta ponnyn på 80 och den största på 86 cm.
Roslagsvagnen är kanske inte helt optimal till de minsta minisarna men de drar den ändå bra och man sitter bra i den (är själv lång).
Hittar ingen bra bild på nån mini som drar vagnen men denna är på min 95 cm höga standard (ska tillägga att detta är första gången hon körs med denna sele så lite småjusteringar är gjorda i efterhand, på bilden sitter den inte helt optimalt).

Hittade en bild på min minsta mini (80 cm).
Selen i strl mini är köpt på www.selar.se Den i strl standard samt Roslagsvagnen är köpt begagnade.
Börjes säljer också Ideal-selarna, vet inte vilka som är billigast dock. Har en och är lika nöjd som de som skrivit ovan.
Hej. Har också ideal harness mini, är toppen. Köpte min från Börjes, den är lite billigare där. Har hört att drive out:s är också bra att börja med men den storlek som är mini är lite stor i storleken och den för minimini shetland passar bättre om man tex har en mindre mini (som min som är ca 81 cm). Roslagsvagn comfort har jag, älskar den vagnen :) innan hade jag en äldre sådan som också var bra men jag ville ha luft gummihjul och annan lite bättre dämpning därav bytet. Har en brösta också ergonomisk från Zilco som sitter otroligt bra och riskerar ej ligga an mot luftstrupen då vissa bröstor tycker jag är för breda för små ponnyer. Häls Å-C :)
Hej!
Jag har drive outs sele (storlek minimini) till min mini som är 77cm, den sitter bra och jag är väldigt nöjd med den!
Vagn har jag nyss köpt en begagnad billilg rockard som är väldigt lätt, men svängeln sitter helt fel och så finns det inga öglor för bakselen, men det ska fixas till.
I framtiden vill jag köpa en fyrhjulig träningsvagn till hund typ Saccovagnen och göra om till lilla ponnyn! Den väger endast ca 30kg och eftersom den är fyrhjulig så slipper man vikt i skacklarna!
Drive Out har en gig som ska vara för mini från 75-95cm i mankhöjd.
http://www.driveout.se/gig-016-l/34-0
Mvh Mikaela
Fördelen med att köpa sele från selar.se är den personliga servicen och att det går att få utbytt delar som inte passar. Det är helt klart värt de kr i skillnad mot Börjes.

#12 Visst är det en riktig service! Men eftersom Ideals minisele numera är nättare än den i stl Shetland, kan det nog vara svårt att kombinera en del delar mellan storlekarna (åtminstone delar som har spännen, då de är mindre på ministorleken).
Jag är för övrigt mycket nöjd med min minisele från just Ideal, mycket tack vare att den är så nätt men ändå ordentlig och har en väl välvd däckel. Upplever många selar som klumpiga på de minsta hästarna och många billigare selar har för trånga däcklar för att passa åtminstone mina ponnyer.
Nu har jag inte haft några väldigt små ponnyer (den minsta var 84 cm), men jag tycker Roslagsvagnen fungerat väldigt bra till de små, lite sämre till dem över metern. Har inte upplevt den som tung (klarar att lyfta upp den på släpet själv), däremot kan det förstås bli tungdraget med "full last" och hårdgummihjul på löst underlag, men det beror ju mer på omständigheterna än själva vagnen.
Sittkomforten är helt okej för mej som är 164 cm, särskilt med en kil. Men visst, det är skillnad mot min andra rockard (NHS-sulky) - fast det är nog inte många rockarder som kan mäta sej med den när det kommer till bekvämlighet. ;-)
Har man möjlighet att lägga lite mer pengar på en rockard, så skulle jag titta på Tidaholms nr 203. De kan bygga helt efter den ponny man har, så då borde det bli optimalt även för de minsta hästarna.

Tack för alla svar, de är till stor hjälp! Har förstått nu att det finns en del olika modeller av roslagsrockarden? Vilken modell är det som passar bäst till mini? Någon som vet ungefär hur mkt den väger?