Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 838 ggr
SannaHolmgren
0

Passansökan och ägarbyte.

Hej, någon som kan hjälpa mig? 

Jag ska just skicka in passansökan, måste regbeviset skrivas på först med ägarbytet eller räcker det att skicka in separata papper på nya ägaren och registreringsbeviset samtidigt. Hur gör jag? Vilket är enklast? Något mer att tänka på?

mvh sanna

Cattis
0

Du skall skicka in regbeviset (originalet), passansökan som är underskriven av den gällande ägaren. Ägaruppgifterna på baksidan av regbevisen är sällan aktuella så det viktiga är att rätt ägare står på passansökan.

Skicka detta rekommenderat! Och ta kopior på allt innan du skickar det, om du skulle ha maximal otur…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

SannaHolmgren
0

Ok tack.  Jag ska åka med kontrakt på torsdag, tänkte få  hans papper då också, så då betyder det att vi inte behöver skriva något på regbeviset.

Eftersom ponnyn bara har gått och "skrotat" i nio år sen han var föl, så är han varken vaccinerad, slutmätt, kastrerad, mm. Ska detta helst göras innan ansökan, eller är det lätt att göra i efterhand?

Ok, nu såg jag i annat inlägg också, jag ska ringa i morgon till den som är tänkt att chipmärka honom. Han kan säkert svara på fler frågor jag har.

mvh Sanna

kacka
0

Tills högen av ansökningar har minskat kan det nog ta ett tag att få sitt pass då man skickat in det… Jag skickade bland annat in ett pass i slutet av december för ägarbyte och ändring av signalement. Det fick jag häromdagen… Alltså över tre månader. Har nu även fått sett att mitt föl är registerat.

Annette
0

Det är inte bara hos SSS det är lång väntetid. Jag skickade in för mina New Forest i december och de har ännu inte kommit. Jag behöver dom inte för tillfället så jag har tid att vänta.

Rissla
0

Samma sak gäller Svensk ridponny. Jag har inte fått passet på min ridponny än och det skickades också in i december. Samma sak gäller russ, Liselotte har verkligen fullt upp!

kacka
0

Nä… jag behöver dem egentligen inte heller… men jag ville ändå veta hur det går… När månaderna bara rinner iväg så började jag fundera på hur det gick och helt plötsligt fick jag en lapp att hämta ut på posten! :-D

SannaHolmgren
0

Och för min lipizzanerval tog det bara… 5½ mån…

Jag fick tom be dom skynda på så att jag skulle kunna få passet snabbare. Han har hunnit bli en mycket skröplig pensionär under sista halvåret och det närmar sig tid för avlivning, tyvärr.

Får man ställa upp i utställning, tävling mm innan passansökningen är klar?