Lååångsamt att vänta
Ohh, jag bara måste få skriva och skvallra lite. På lördag ska jag iväg och titta på en shettis tös.
Några tips på vad jag ska kolla på, är det något särskilt i jämförelse med om man kollar en stor häst?
Hon låter helt underbar i alla fall. Så jag håller tummarna för att hon är lika underbar som hon lät, och att personkemin funkar. ;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
oj så skoj. Önskar dig all lycka
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det är alltid kul titta på häst. Tja man märker ganska fort hur ponnyn är på borta plan men när man tar hem den kan det ju bli andra bullar.
Känn efter, bits den? sparkas kanske, otålig när du är där och vill kela med den. Hur gammal är den då? har den stam? (förutsätter det)
En viktig sak om det är en yngre ponny. Kolla tänderna. Dom ska vara mitt för varandra uppe med nere.

Hon har stam, så där förutsatte du aldeles rätt. Har nyss gått på pumpen med en ostammad tös så jag gör inte om samma misstag två gånger i rad. hihi
Ja, jag har egentligen inte så mycket jag kan berätta om henne än. De uppgifter jag har är:
Hon kommer från en mindre uppfödare.
Har pass
Är chippad
Pigg, busig och glad i hagen. Men är den som först kommer fram när man går dit.
Står still när man pysslar med henne även om man gör det i hagen med de andra ponnysarna runt om. Kan stå stilla i timmar och bli ompysslad om man bara orkar.
Använder täcke utan problem, inte varit skadad, inte halt, går på grönbete på sommrarna, aldrig haft fång. Inget exsem.
Äter kraftfoder på vintern, lite mullig men inte tjock. hihi
Inga problem att verka henne heller.
Ja, det är väl det jag vet i dagsläget. Och så priset vet jag också. ;-)
Audiatur et altera pars
Låter som den perfekta ponnyn. Lycka till!

mmm, hon låter så perfekt så jag blir orolig ju. hihi
Om hon nu är så perfekt som hon låter och jag väljer att åka tillbaka sedan och köpa henne.
Kan man ställa ut henne då fast man inte har ett dugg erfarenhet när det gäller sådant. Eller blir man utbuad då. eller ja inte utbuad men ni förstår kanske vad jag menar ändå. hihi
Audiatur et altera pars
#6 Se till så hästen har tre leds härstamning dvs.tre fulla led av registrerade föräldrar.

Aha, och om hon inte har det så är det ingen idé eller direkt förbjudet då eller?
Nu kommer hon ju från en uppfödare så jag hoppas hon har detta. ;-)
Ska knäppa kort och visa er på lördag. Se vad ni tycker om henne. hihi
Audiatur et altera pars
Nej, men det får inte vara någon okänd förälder i tre generationer för att avkomman ska kunna grundstambokföras, vilket den ska vara om du i framtiden vill avla vidare på ditt sto eller ställa ut din ponny.

#9 Men hon hade pass ju så det ska nog inte vara några problem där heller ju ..
annars får du kolla i webstamboken ;-)

Hmm, finns ju massor att tänka på.
Jag hade en massa sjukdoms och matfrågor och hanteringsfrågor. Så jag glömde ju fråga vad hon hette och vilken färg hon var. Gissa om ungarna här hemma vart munter på mig när de frågade hur hon såg ut och det enda svar jag kunde ge dem var:
Liten, lite mullig, fyra ben som avslutas i väl skötta hovar, ett huvud, en kropp och så avslutningsvis en svans. 
Audiatur et altera pars
Kolla rörelserna noggrant, det är det som oftast brister på shetland. Kolla också man o svans så det inte finns något tecken på eksem (kan vara svårt att se denna årstiden).

#11 där fick du puss poäng av säljaren, mer intresserad av hästen än bagateller som färg och namn. Hur gammal är hon?
Gör så här surfar runt på medlemmarnas sidor och kolla hur en shetlands ponny ska se ut, så du har en klar bild över ras standarden. Det finns så mycket konstigt när det gäller hästar utan stam. Men det här blir nog bra

#13: Okej, fast jag gjorde det inte för att få pluss poäng, är ju bara mitt minne som spökade. Frågade om det jag tyckte var viktigt men glömde sådant som är viktigt för barnen.
Den här tösen har ju stam i alla fall, så hon bör ju se ut som en shettis;-)
Hmm, en bild på hur en riktig shettis ska röra sig vore inte dumt. Någon som har en länk. Ska komma ihåg att kolla man och svans.
Tack för tipsen jag får. Betyder oerhört mycket.
Tack.
Audiatur et altera pars
hur gammal är ponnyn? är det en unghäst tycker inte jag man ska hänga upp sej på rörelserna, det är sånt som kommer senare. Kanske mer titta på stammen och själva hästen i övrigt då.

Hon är 3 år. Så det måste ju finnas gott om tid att växa på sig lite. hihi
Audiatur et altera pars
Vissa felaktiga rörelsemönster blir tyvärr bara värre när dom blir äldre, t ex bredspårighet.