Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 3702 ggr
hippoteket
0

modifiera sele m fast brösta

För ett par år sedan var det någon här som visade ett knep hur man kunde modifiera en bröstsele med fast brösta, så att man fick öglor att lägga skaklarna i och på så sätt gjorde bröstan mer flexbel.

Någon som minns och kan visa detta igen?

Sen är jag också nyfiken på - eftersom jag hört någon som gjort det - hur man "bygger om" en travsele till att bli en bröstsele som man använder lös brösta och baksele till?

(försöker hitta nån budgetvariant på sele som jag kan köra min gammelgubbe med)

Silenos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till min ponny Tiger modifierade jag först en sele med fast brösta. Använde skakelremmar och gjorde hållare av som jag fäste i spännet på däckeln ( ovanför dragringen ) . Har ingen egen bild på detta, men har sett denna bild i en annan tråd där detta diskuterades.

Silenos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en "hemgjord"  sele till honom. Däckeln kommer från en travsele , kompletterad med baksele. Bröstan kommer från en sele med fast brösta, men jag har klippt bort remmarna som går upp mot däckeln och ner under magen. Draglinorna är gjorda av stigläder, med skakelremmar/öglor i  änden där man fäster i svängeln.  

( bilden tagen när han går i nerförsbacke )

StuteriSolo
1

Ent ravdäckel för emsele behöver ju inte ändras alls, bara köpa ett bakläder och en lös brösta och vips! har man en körsele. Har man extragjord på den kan man använda den för att stabilisera skackelhållarna så de inte flänger hit och dit.

hippoteket
0

Tack för svaren!

Det var bilden i #1 jag hade i åtanke.

Och #3 - man kanske också kan sätta en extrarem mellan övre öglan i spännet på gjorden till skakelöglan på travdäckeln, liknande den ovan, som stabilisering? Det var just att det skulle bli "fladdrigt" som gjorde att jag funderade lite på hur man får till det med en travdäckel…

cinna
0

Syntetsele från Drive out? Lika mycket pengar som en 'enkel' budgetsele från diverse postorderfirmor? 👍

Fast nu var det kanske bara en modifiering av en sele du redan har som du var intresserad av…

Silenos
0

Om man har en remsele, så är det ju långa remmar att sno runt….Jag kortade helt enkelt av dem och använder som extra säkerhetsrem. 

Jag har fem ponnyer, ibland kör vi bara en men ibland flera samtidigt. Även om vissa startselar " bara " kostar 1500-2000, kan det bli mycket när man måste köpa flera. När jag fick Tiger fick jag med en bröstsele med fast brösta och bakselen hade jag fyndat begagnad vid ett annat tillfälle. Så genom att modifiera kunde jag få funktionen med lös brösta och draglinor "gratis" . Har haft den på träning/klubbtävling och tränare/domare har inte anmärkt på den.

hippoteket
0

#5 - det jag är ute efter just nu är att komma undan så billigt som möjligt för att kunna börja köra lite med lilla 26-åringen (typ 92 cm)… Eftersom jag har både travsele och en sedan länge utlånad bröstsele med fast brösta (hoppas kunna få tillbaka den) så tänkte jag kunna hitta en tillräckligt väl fungerande lösning med någon av dem. Har fått tag på en nätt Globus-rockard som är lagom till honom med ett barn bakom.