Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 5007 ggr
Klasselover
0

Ställa ut utan stam?

Hej! Jag undrar om det blir någon utställning 2010 där även hästar utan stam är välkomna? Någon som vet? :)

Får hem en shettishingst på 3 år utan stam vid årsskiftet och vore väldigt kul att ställa ut honom! :)

Gärna inom Östergötland..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

polgara
0

Finns dåligt med sånna utställningar.

Dock finns det en i Håcksvik i Västra götaland varje höst där även hästar utan stam är välkomna

Klasselover
0

Jo jag läste i en tråd att det fanns en där.. Tänkte om det fanns nån närmare ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

AnnaLundin
0

(Psst, det är per definition ingen shettis om den inte har stam)

[Nesslan]
0

Bollebygd brukar ordna en inofficiel utställning i maj men det är ju också långt bort från dig. Det är den och Håcksvik jag känner till men du kan ju höra med ridklubbarna nära dig om de kanske vill annordna någon.

MNarabian
1

# 3 Bara för att man inte vet vad mamman eller pappan heter betyder det inte att det inte är en shettis :S

Din komentar tycker jag låter väldigt kaxigt och var otroligt onödig.

AnnaLundin
1

#5 - jo det är faktiskt just så, att det enda som är och ska kallas för shetlandsponny är de som har full stam och registrerade som shetlandsponnyer. Vänd på det i stället - bara för att det är en liten ponny som ser ut som en shettis betyder det inte att det är en shettis.

Du får tycka att det låter kaxigt om du vill, men det är så det är.

MNarabian
0

#6 Hallå ja. Det kan ju vara så att det står på pappret att det är en shetlandsponny, det är bara det att man inte vet vem som är mamma eller pappa. Om vi tar tex att man ska ha en shettis ifrån en vildflock, där vet man att alla där är shettisar men man vet inte vem som är mamman eller pappan, då är inte det heller en shettis?

SofieN
0

#7 Hur vanligt är det då? Inte alls..

MNarabian
0

#8 Kanske inte jätte vanligt men det händer.

AnnaLundin
1

#7 - så länge det inte är känd härstamning och registrerat hos SSS (eller annan av moderlandert erkänd stambok) så är det ingen shetlandsponny, nej. Det är liksom det som är definitionen på rasen.

MNarabian
0

#10. Jisses. Jaja, jag ORKAR inte tjaffsa mer om sånt här. Jag hoppas iaf att de kan fixa en utställning till hennes shetlandshingst. För jag tycker att alla ägare med hästar med eller utan stam ska kunna få ställa ut sin häst någon gång.

Ehal
0

Om det är en vildflock t ex, så går det ju faktiskt att DNA-testa. Nu finns det väl inte så särdeles många vildlevande flockar utan tillsyn, och i realiteten borde problemet på sin höjd bli att 'testa rätt på' pappan, mamman är ju enkel, vem går fölingen hos.

Sen kan det ju finnas andra anledningar till att papper saknas, min är reggad i ASRP som 'ponny av korsningstyp'. Han har käns härstamning och är shetlandsponny, men av diverse anledningar så blev det inte registrerat som föl och sen papprena förvunnit på vägen mellan ägarbytena. Jag vet fortfarande stammen, men det finns inga bevis sas, och av något skäl - mest troligt ekonomiskt tyvärr - så valde man när han väl registrerades (iom passtvånget) att regga i ASRP (som hade hand om dem då) hellre än att bekräfta härstamningen.

Trist naturligtvis, men det gör mig ingenting att han officiellt är 'ponny av korsningstyp' och inte 'shetlandsponny'. Däremot, om man är intresserad av utställning etc kanske man bör köpa en med papper.

Hursom, apropå utställningar - vad är det för färg på den? Såg bland papprena jag fick med min att han är utställd två gånger, i 'skäckföreningen's regi (inte säker på det hette just skäckföreningen men nåt sånt, kan kolla). Det kan ju vara ett alternativ, beroende på färgen, om man ändå vill ställa ut en korsningsponny?

exitingsvillemo
1

#11 det är precis som AnnaLundin säger. Har den ingen stam och inte reggad i SSS så är det ingen shetlandsponny, kan aldrig bli.

Det är en korsningsponny kategori A.

Hon kan ställa ut sin hingst, men inte på utställningar inom shetland, eller annan ras-utställning, eftersom hon inte har ngn ras-häst utan en korsning.

Det är ingen som tjafsar, det är bara fakta.

Hallå ja. Det kan ju vara så att det står på pappret att det är en shetlandsponny, det är bara det att man inte vet vem som är mamma eller pappa

Nej och då kan det aldrig bli en shetlandsponny, endast ponnyer införda i stamboken får kallas shetlandsponny, vet man inte vem mamman och pappan är, då har man ingen shetlandsponny.

Klasselover
0

Jag vet mycket väl att jag inte ska kalla honom shetlandsponny, råkade bli så bara ;) Men i passet är han ju registrerad som svensk ridponny.

#12 - Han är mörkbrun ;) Intressant, aldrig hört om något sånt förut..

För min del är jag inte ute efter en häst att ställa ut, men vore kul att se vad han skulle få för omdöme :) Han kommer användas inom körning och då är ju inte stammen viktig :p

Silenos
0

Det är ju så som #3 säger. Innan man skaffar häst, bör man kanske tänka igenom vad man vill göra med den.

Vill man bara ha den som sällskap/hemmabruk spelar det ingen roll , korsningar kan vara jättetrevliga individer. 

Men vill man ställa ut/tävla / avla krävs en rasren häst.

Tror att man kan ställa ut ändå, på vissa ponnyutställningar, tror det kallas Ridponny raskod 99 ( dvs korsning ).

Själv har jag dock inte riktigt förstått vilken standard man då går efter.

Hanna-D
0

#14 Men i passet är han ju registrerad som svensk ridponny.

Är du säker på att den är registrerad som svensk ridponny? Låter som att den är korsningsponny (vilka ASRP registrerade ett tag - nu är det SH som utfärdar pass åt korsningar)

Caspianowner
0

Jag har en av våra ponnyer regade i 99 med full stam e. avelslicensierad svensk hingst. Vad man inte ville godkänna var modern som var Caspisk häst. Så ASRP slängde den i slaskregistret raskod 99. Trotts att modern är renrasig Caspisk häst.

Så allt som hamnar i raskod 99 betyder inte okända stammar.

AnnaLundin
0

#17 - nej det är inte alls nödvändigtvis okända stammar, utan det är alla korsningar som inte är svensk ridponny - där alltså bara vissa inkorsningsraser är godkända.

runas
0

Södermanlands hästavelsförening brukar ha iaf en utställning varje år öppen för alla raser med pass, roliga o trevliga tillställningar, kolla deras sida för mer info o lycka till med din ponny oavsett vad han kallas. Utställningar är kul!

Kanske nästa ponny blir en "ren" shettis när du fått blodad tand o vill visa mer?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Klasselover
0

#16  Enligt nuvarande ägare står han som sv. ridponny i passet (inskickat men har inte kommit än).

SofieN
0

Men hur fungerar såna utställningar för ostammade hästar? En a-ponny som lika gärna kan vara en korsning av allt möjligt, bedöms den av shetlandsponnyns rasstandard eller hur ligger det till?

exitingsvillemo
0

#21 det undrar jag också, det finns ju liksom ingen rasstandard att gå efter!

[Teddy]
0

#21 Den bedöms efter sitt utseende. Även om man inte vet stammen/rasen, ska den vara välvinklad och ha bra gång för de höga poängen.

Det är ofta, speciellt på premieringar som hästarna bedöms utan full stam. Tex tinker, och alla sk partbred, där man i bästa fall vet mamman. Det finns korsningar shetland/welsh cob, som kallas welsh partbred och därmed får visas i den klassen. Och där finns ingen rasstandard!

Ehal
0

Det bedöms, utefter vad det står i papprena på min, utefter en ganska luddig typ, t ex 'ridponnytyp' eller 'grövre korsningsponny' eller 'korsning av shetlandsponnytyp'.

Dvs jag tror inte man utgår från någon eg rasstandard, utan mer 'ser hästen hyfsat okej hopkommen ut'.

Bedömningen blir ju därefter, och jag har själv svårt att se varför man lockas. Visst om ett barn på 6-7-8-nåt år skulle vilja ställa ut sin ponny för att få visa upp den och få en rosett, så sure. Då kan man ju tävla i 'finaste flätor', 'sötaste ponny' eller sånt här då. Men rent i övrigt, så säger ju bedömningen ingenting. Just för det inte finns mycket att bedömma emot.

Sen tror jag förvisso de är synnerligen snälla med 'bedömningen' med, de två gånger min har ställts ut i sådan där regi har han enligt medskickade papper 77878 ena gången och 88888 andra gången - som 'ridponnytyp av det mindre slaget'. så, snällare bedömning får man nog leta efter om en shettis får de siffrorna som 'ridponnytyp' *s*

Ehal
0

#20 Det är en vanlig missuppfattning att allt reggat i ASRP är ridponnyer. Så är det tyvärr inte, och skulle tro att din ligger i det som brukar kallas 'slaskregistret'. Dvs de som inte uppfyller rasvia krav, man inte har stam på och rena korsningar.

De är alltså reggade i ASRP, har pass/papper från ASRP men de är inte ridponnyer. ASRP har slutat regga dem helt numera för övrigt.

Min t ex är reggad i ASRP och står där som 'korsningsponny', och sen är det en lång radda 'okänd' på stam och okänd uppfödare. Inte för att det är så att ingen vet, men det har inte gått att verifiera.

Men han är alltså officiellt varken shettis eller ridponny, utan 'okänd korsning' registrerad i ridponnyföreningens slaskregister (registreringsnr som börjar på 99-)

OM han mot all förmodan skulle stå som svensk ridponny i passet så är han absolut inte shettis då ASRP inte godkänner shetlandsponnyblod.

Så med största sannolikhet är den precis som min, registrerad som korsning med 'raskod' 99 i ASRPs slaskregister, och är och förblir officiellt korsningsponny.

InaJacobsen
0

Jag ställde ut mina shettisar när NordVästra Skånes hästvänner hade utsällning för kornsingsponnyer. Det var mycket trevligt och otroligt roligt att sälla ut även om mina, liksom din hingst, ej har papper. En rolig grej och jag ska ställa ut min treåring igen och se om hans betyg blir bättre när han växt till dig. Kanske har de någon likande förening närmare dig?

Varför jag skriver shettiar i fetstil är för att jag kallas mina små shettisar vare sig de har papper eller ej. Tycker det är löjligt att jag inte får kalla dem för det och att ni ska lägga av att klanka ner på oss med ostammade hästar så fort det näms på detta forumet. MAN SKA INTE KLANKA NER PÅ OSS OCH BERÄTTA ALLT FEL MED KORSNINGAR OCH TRYCKA NER OSS I SKITEN. Man ska hjälpa varandra inte motarbeta varandra.

God Jul! :)

[Evelinan]
0

#26 Fast är man på ett forum för shetlandsponny-folk så kanske man får räkna med det? Det är ju som sagt var en ras och inte en sorts ponny.

exitingsvillemo
0

#26 det är inget skitsnack det handlar om, det är fakta, att jag skriver med fetstil betyder att jag verkligen vill få fram att det är just shetlandsponnyn stam som gör den till shetlandsponny. Är den inte reggad i SSS så är det ingen shetlandsponny. Det är en A-ponny.

Om din häst inte har känd stam, hur kan du då vara så säker på att det inte finns ngn annan ras inkorsad på håll? Kanske hingsten 75% shetland och 25% amerikansk miniatyr/welsh/russ eller ngn annan mindre ras, det VET du inte!

Jag har en blandis-hund schäfer/terveuren, som ser precis ut som en mallinois, borde jag isåfall säga att hon ÄR en malle, bara för att hon ser ut som en?

MadeleneJansson
0

#  26 Eftersom detta är et forum av folk som håller på med renrasiga shetlandsponyer och besöks till största delen av folk som brinner för renrasiga ponnyer så är det inte så konstigt att du får mothugg…..

Är ponnyn inte registrerad hos SSS (Svenska ShetlandsSällskapet) eller annan shetlandsförening i anat land så är det inte någon shetlandsponny! Det är just tillhörigheten i stamboken och registeringen som gör att ponnyn förtjänar att kallas shetlandsponny. Detta är fakta och inget tyckande från vår sida…Och så resonerar vi som finns här på forumet, som givetvis brinner för vår ras osv osv….

Sen, men det är en helt annan sak…..

Så är det ett vanlig missförstånd att allt som är litet och lurvigt kallas för shettis, men det är inte korrekt även om det är väldigt utbrett… Se gärna # 28 jämförelse med hunden så förstår du bättre vad vi menar.

Många och definitivt inte jag har inget emot korsningsponnyer, men då vi föder upp renrasiga ponnyer så uppskattar vi inte att konkurrenten ( den som föder upp korsningsponnyer)kallar sin vara för Shetlandsponny, när det inte är fråga om shetlandsponny utan kosrningsponny! (som förvisso kan vara av shetlandstyp, och tom ha en eller 2 shettisföräldrar…..)

Hoppas du bättre förstår oss nu!

Ehal
0

Av ren nyfikenhet, tar ni t ex illa upp att jag skriver shettis om min? Som är det men INTE har verifierad stam, och således inte är reggad i SSS? (dvs har inte rätt att kallas shetlandsponny egentligen)

I så fall kan jag börja skriva något annat än shettis. Jag har ju full förståelse för argumenten som framförs, det är ju likadant med alla andra raser med stängd stambok med, t ex arab. Är den inte registrerad i huvudstambok är det inget arabiskt fullblod och ska inte kallas det.

Eller är det bara så att säga i annonser, när det skrivs om just utsällningar och liknande det irriterar?

InaJacobsen
0

Jag ber så mycket om ursäkt till trådskaparen, men måste bara skriva lite som inte rör just frågan i tråden.

Så vi som är på gång in i Shettis-aveln (ja, dåmenar renrasiga shettisar så det inte blir några missförståd gällande den saken), är inte välkomna här förens vi har renrasiga shettisar? Borde ni inte värna om oss och se till att vi verkligen får blodad tand? På detta forumet har mina små kallats både skräpston och det ena och det andra. Kan ni inte bara låta mig kalla mina små för shettisar? Jag är ju inte den enda som gör det direkt? Jag gick med i detta forumet för att skapa nätverk, hitta likasinnade som brinner för sitt shettisintresse (inte bara avel utan körning, agility och annat skoj) och få råd och tips, idéer, lära mig nya saker och annat som kan komma till nytta.  Jag har alltså hamnat fel?

Annette
0

#31. Du är självklart välkommen här. Att kalla dina ponnyer skräpston tycker jag var dumt.

Dock är det fel att kalla dem Shetlandsponnyer. Om man använder rasnamnet på fel individer så kan marknadsför man dem ju faktiskt som något de inte är. Varför känns det fel att kalla dem något annat än Shetland, tex A-ponny?

Klasselover
0

Diskutera på ni ;) Jag vet att min inte ska kallas shettis då han inte är reggad som det, den nuvarande ägaren säger att han har shettis i sig (frågan är om det bara är shettis eller något mer), men vet ej stam då hon fick hästen i ett byte. Det är andra/nuvarande ägaren som fixat passet och antagligen var hon inte intresserad av stam så hon tog väl inte reda på det när hon fick hästen. Så första ägaren(uppfödaren) har alltså inte gett några papper på stam, gissar på att uppfödaren inte har något stuteri utan tog föl efter sina egna hästar hemma som kanske inte har full stam? Nä, jag gissar bara ;) Man vet ju aldrig, han kanske är renrasig shettis fast med slarvig uppfödare? I vilket fall är han ju inte registrerad i SSS :p

InaJacobsen
0

#31, tack så mycket! Började nästan undra vad jag egentligen gjorde här :)

Jag brukar kalla mina ponnier "mina små" bara, men shettis är så invant att använda då jag redan från barnsben kallade alla a-ponnier för shettisar. Det är lättare att beskriva vad man har för hästar om man säger shettis i stället för a-ponny. Många ovana människor har inte en aning om vad en a-ponny (liksom kat. B,C och D) är för något, men en shettis vet genast alla vad det är. Därför säger jag att mina små är shettisar, även om många av er anser att jag "markandsför" ponnyrasen fel. Hoppas ingen av er dör på grund av det :)

Klasselover
0

#34 Lite samma anledning här, då knappt någon jag känner är hästintresserad eller kan något om hästar. Skulle jag säga till min släkt att jag köpt en A-ponny skulle de svara: "Du har köpt en vadå?", ungefär ;)

VeronicaP
0

Vi lärde faktiskt ut på ridskolan att det var en ponny om det inte var en renrasig och att den tillhörde Kat A eller B eller vad det nu var och att man förklarade höjden på dem.

Eller att det var en liten korsnings ponny bla

för det är ju ofta det som de är :-)

exitingsvillemo
1

Korsningsponnier i all ära, alla hästar är underbara oavsett stam, men det är inte rätt att kalla en häst renrasig om den inte uppfyller kraven för det.

Ni med ostammat snackar om att vi med stammat inte respekterar er och era ponnier, men respekterar ni oss? Vi jobbar hårt för att visa fram våra ponnier som renrasiga shettisar med full stam, vi lägger ner mycket tid för att lära oss olika stammar och för att få reda på vilket sto som passar med vilken hingst.

Vi arbetar för att hålla rasen ren, som den varit i många många år. Korsningar har inte ett mindre livsvärde, absolut inte. Men att kalla en korsning för renrasig är fel.

Och att avla på dessa korsningar är förkastligt för rasen vi vill representera.

Många är nog dom shetlandsägare som börjat med en korsning av shetlandstyp, men längst vägen inser man vad man missar med att ha dessa korsningar. Du kan aldrig få den godkänd för rasavel, aldrig få en rasren avkomma, osv…

Naturligtvis hoppas jag att ni en dag ska förstå vilka enorma fördelar ni får om ni väljer att satsa på en stammad shettis. För att inte tala om vilka fördela det har för era ponnier.

En ostammad ponny kan du aldrig veta säkert att den inte nedärver fel till ev avkommor, du kan aldrig vara säker på den riktiga stammen. En stammad kan du följa långt bakåt, tack vare de fakta som finns att hitta på shetlandsponnyn.

Ni får helt enkelt ursäkta att vi kanske låter snäsiga, det är nog ingens mening, men vi vet hur många ostammade A-ponnier som vandrar omkring i olika hagar och kallas shettis. Och dessa ponnier kan inte göra ngt för att föra rasen vidare. Denna underbara ras som vi alla värnar om och älskar, riskerar att dö ut i det långa loppet pga alla dessa korsningar som finns.

I de flesta fall, när folk köper ostammat, beror det på okunskap. Man vet inte riktigt vad kraven är för rasen, man är uppfödd med "vetandet" att alla små hästar är shettisar. Det är dock av stor vikt att folk får lära sig vilken enorm skillnad det är på shettisar och korsningsponnier av shetlandstyp.

Ojoj, långt och invecklat inlägg blev det =) Nu ska jag sova, för snart kommer tomten.

GOD JUL på er alla, vare sig ni äger stammat eller ostammat =)

Kris_J
0

#37 _"Ni med ostammat snackar om att vi med stammat inte respekterar er och era ponnier, men respekterar ni oss? Vi jobbar hårt för att visa fram våra ponnier som renrasiga shettisar med full stam, vi lägger ner mycket tid för att lära oss olika stammar och för att få reda på vilket sto som passar med vilken hingst."
_Här gör jag vågen för dina kloka ord.

Det är konstigt att det är så lätt att kalla andra för kategorinamn men inte en A-ponny. Skulle det vara okej att kalla alla mindre hundar för Tax eller alla större för Labrador, fast de var av okänt ursprung? Varför kallar man inte alla kornings D-ponnyer för tex Connemara?

Veritas odium paretFörvånad

Klasselover
0

#38 Antagligen för att det finns många fler raser i kat B, C och D. I kat A är shettis mest känt, medan i B, C och D finns många kända raser (New Forest, Connemara, Svensk Ridponny, Islandshäst, Welsh, Fjording, ja jag kan fortsätta hur länge som helst)..

Ahnna
1

Om jag hade en ostammad ponny av A-ponnytyp skulle jag aldrig säga till icke-hästfolk att det är en shettis! Det är den ju inte om den inte har stam, så i det läget hade det varit lika fel att kalla den för åsna eller buffel. Vad är det som är så svårt med att bara säga "liten ponny" istället för att använda shetlandsponnyns rasnamn felaktigt?

Många som har ostammade små ponnyer verkar tro att vi som har shetlandsponnyer anser oss vara förmer än andra, men allvarligt… Det är ingen här som har klankat ner på ostammade ponnyers brukbarhet, tillgivenhet, gullighet eller duglighet som sällskap och läromästare. Det enda vi säger är att de inte är shettisar och inte hjälper oss rasuppfödare ett dyft i vår strävan efter en stabil marknad, där man kan få vettigt betalt för sina uppfödningar. Är det verkligen så snobbigt av oss att poängtera det när det behövs?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
1

#39 det finns ju en del små ponny-raser också.

Falabella, amerikans miniatyr, welsh mountain…

Om vi återigen använder hundraser som ex. Om du har en korsning mellan diverse dvärgraser, är det då ok att kalla sin blandis pappillon?

En ras är en ras, och varje ras är unik, dom uppfyller vissa kriterier för att få kallas just rasren.

En ostammad shettis ÄR INGEN shettis, det är inget vi bara hittat på, det är FAKTA.

VimseVira
0

Handlar inte okänd stam väldigt mycket om slarv bara? Att man inte väljer att kolla upp vart hästen kommer ifrån, vem som är uppfödare, vilka föräldrar som ligger tillbaks, hålla papperna i ordning och registrera och fullfölja sina plikter som tillkommer när man sätter ett föl till världen, etc?

Sen att benämna sin häst efter dess storlekskategori är nog väldigt individuellt, jag har nog aldrig hört någon människa säga att deras häst just är en a-, b-, c-, eller d-ponny eller storhäst eller liten häst. Man brukar alltid säga vad det är för ras (eller raser), och om det då är en liten ponny som har alla karaktäristiska drag för att vara en shetlandsponny - då säger många ju oftast att det är en shettis också. "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck." Sen om den uppfyller kriterierna att accepteras som en shettis, det är ju helt klart en annan femma.

Men kan förstå seriösa uppfödares frustration i att många kallar sina hästar för shettisar när det inte med 100% säkerhet är en shettis. Då kan man ju bättre säga som #37 att det är en ponny av shetlandstyp. Nu vet jag inte direkt vad #37 syftar på ang okunskap vid köp av ostammad häst, men jag tror däremot inte att det i de allra flesta fallen handlar om okunskap när man köper en ostammad häst. Alla hästmänniskor köper ju inte hästen för stammen, såvida det inte handlar om prestanda inom avel och tävling t.ex. Handlar det om hästhållning på hobbynivå och man inte har något större mål att tillfredsställa så handlar det ju främst om kemi mellan häst och människa, sen om den däremot har bra stam kanske det kan vara ett plus om man senare skulle få för sig att sälja eller vilja avla eller så. Men har man inte dem tankarna så spelar det nog ingen större roll, för även en välstammad häst som har "bra" anlag för både det ena och det andra kan bryta sig ur och skilja sig lika väl som en ostammad häst.

Kris_J
0

#42 de flesta människor jag kommer i kontakt med i ryttarkretsar, anger sina ponnyers kategori tillhörighet om man frågar vad de har för ras.

Ehal
0

Skriver om min fråga då ingen svarat, den kanske försvann i diskussionen =)

Av ren nyfikenhet, tar ni t ex illa upp att jag skriver shettis om min? Som är det men INTE har verifierad stam, och således inte är reggad i SSS? (dvs har inte rätt att kallas shetlandsponny egentligen)

I så fall kan jag börja skriva något annat än shettis. Jag har ju full förståelse för argumenten som framförs, det är ju likadant med alla andra raser med stängd stambok med, t ex arab. Är den inte registrerad i huvudstambok är det inget arabiskt fullblod och ska inte kallas det.

Eller är det bara så att säga i annonser, när det skrivs om just utsällningar och liknande det irriterar?

Tillägg ang ostammad/papperslös så för mig var det verkligen helt orelevant, då det är en valack och den inte heller kommer tävla. Och det är inte viktigt för mig kalla honom för just shettis heller, det blir bara lättast så. Men är köpt på grund av sina egenskaper, och bara de faktiskt.

AnnaLundin
0

#42 - jag har full förståelse för att många tycker att  härstamning är oviktigt när de köper en liten ponny, men då måste de ju också inse att det inte är någon shetlandsponny de har köpt!

Det finns många små ponnyer som har härstamning som inte är godkänd, där det kanske är shetlandsponnyer med full stam några led bakåt men där man t.ex har betäckt stoet med "grannens söta ponnyhingst" som inte var godkänd, för att få en gullig fölunge. Och då blev avkomman ingen stamboksberättigad shetlandsponny och får alltså inte registreras som shettis. Men avkomman blev ju söt och snäll så den fick också några föl, med någon annan grannes söta hngst… etc…

#44 - tar illa upp är väl fel ordval, men jag tycker att du gör fel om du kallar den för shettis eftersom det inte är en sådan. Jag kan möjligen tycka att det är okej att säja shettiskorsning.

VimseVira
0

#43 Ja, men då har det ju redan framkommit vilken ras det är. Jag själv har inte hört någon som först och främst nämst vilken kategori det är. Om jag frågar någon vad dem har för häst så nämner dem först eventuell ras, och då brukar man få ett någorlunda hum om hur stor hästen är, annars brukar det komma följdfråga om hur stor den är och vilken kategori den då tillhör. Så har jag upplevt det iaf och det är ju klart att det inte är likadant överallt. Glad

Kris_J
0

#46 "#43 Ja, men då har det ju redan framkommit vilken ras det är." Vad menar du?

VimseVira
0

#45 Nu menade jag rent genrellt när det gäller köp av häst utan stam, inte bara kring shettisar. Det är klart man inte kan förvänta sig att det är renrasigt när hästen inte har någon stam.

VimseVira
0

#47 Du skrev: de flesta människor jag kommer i kontakt med i ryttarkretsar, anger sina ponnyers kategori tillhörighet om man frågar vad de har för ras.

Då har det ju redan framkommit vad det är för ras när man sen får reda på vilken kategori det är, så som jag förstod på hur du skrev. För en ponnys kategori är ju inte en ponnys ras, så att säga att "Jag har en d-ponny" är ju inte att säga att "Jag har en new forest."

[LinneaDahlberg]
0

#49 men har man en korsning brukar man oftast säga "d-ponny", för har de inte en häst med papper lär de ju inte säga att de har en new forest…

[LinneaDahlberg]
0

#50 kommentar till mitt eget inlägg: betyder INTE att jag anser att någon häst har lägre individuellt värde än någon annan, bara att JAG själv också upplever att hästfolk med korsningshästar brukar säga att de har en "d-ponny" eller vad det kan vara för storlek på den… det kanske är olika i olika delar av landet, DET kan jag inte svara på..

VimseVira
0

#50 Nu påstod jag inte att dem säger att det är en new forest om det inte finns papper och det mest troligen är en korsningsponny, jag har dock inte hört någon som först nämnt vilken kategori dem har. Är det en korsning, ja då sägs det, är det en arab, ja då sägs det.

VeronicaP
0

Fast jag hör ofta inom ridsportern att de först säger att de har en A,b, c el D ponny och sen får man fråga vilken ras det är och då sägs det ofta en import ponny korsnings ponny eller  vad det nu är :-)

[Billan]
0

# 53

Just så tycker jag också att det är. Man frågar vilken ponny har ni, och får svaret viken kategori deras ponny är sedan vilken korsning eller …..

Att kalla alla A-ponnyer för shetland är ju galet, även om dom nu har en känd stamm, går de inte att regga i SSS så är den helt enkelt  inte en shetlandsponny.

Men kan vara en underbar ponny som fyller den funktion den är tänkt för ändå även om den bara är en A-ponny.

[Teddy]
0

#54 Håller också med där, speciellt tävlingsponnyer anges först och främst i Kategoritillhörighet

I ett pass jag har till en korsning jag hade står "Korsningsponny av shetlandstyp". Det tycker jag är helt ok. Då har man angett att det är en korsning och att det är en A-ponny som ser ut som en shettis.

Ehal
0

#45 Fast shetlandskorsning känns ännu mer fel, för på frågan 'korsning med vad?' så eh, ingenting. Men då kan jag försöka tänka på att skriva lillponnyn/a-ponnyn/något liknande här i alla fall =)

Sen generellt ang diskussionen så jag säger nog faktiskt ungefär hälften av gångerna 'en D-ponny' och hälften av gångerna rasen på den stora ponnyn, när folk frågar. Och han är rasren (och med papper så får kallas för sin ras med).

BoelH
0

Jag säger shettis utan stam om min lilla. Skulle jag få för mig att sälja henne hade jag inte fått för mig att trycka på att hon är shettis, eftersom hon inte är det enligt rasvisa bestämmelser. Enligt den information som jag fick när jag som okunnig köpare var att hon hade rent shettispåbrå bakåt, men att de inte brytt sig om att visa mamma och mormor. Hennes pappa var dock registrerad i SSS och är numera godkänd hngst dessutom. Naturligtvis kan säljaren ha ljugit för mig, det går inte att komma runt, men för mig känns det helt bakvänt att kalla henne korsningsponny, det är något som är mellan olika raser för mig. Bara för att en häst inte har en registrerad historik gör inte detta hästen till en korsning i mina ögon. A-ponny av shetlandstyp fungerar väl ganska bra också tycker jag.

Och vad gäller ursprungsfrågan, så förstår jag visst att man kan vilja visa upp sin ostammade shettis. Den kan väl likaväl som den stammade behöva komma ut och bli socialiserad. Att åka på utställning är väl ett alldeles utmärkt ställe att se många hästar på. Om jag åker med min ostammade på utställning någon gång är det enbart för att det är roligt att komma ut och göra något annorlunda med henne. Så länge det finns utställningsansvariga som tycker att det är ok att anordna utställning där även korsningsponnyer får vara med så är det väl bara att spela med, man får väl ta det med en nypa salt…

exitingsvillemo
0

#42 med okunskap menar jag, att många köper sin första "shettis" från en annons, som tydligt säger; Shetlandsponny Säljes.

Vid kontakt med säljaren får köparen kanske samma historia, som #57 skriver om, att den är helt rasren, men pga av slöhet (eller annat) så fann säljaren det enklare att registrera den som korsning, eftersom pappan inte var godkänd för avel osv… Där har man enkelt kunnat tagit fram ett DNA-test som bevisat att avkomman är efter 2 stamboksförda shetlandsponnier, så är oftast inte fallet, utan man säljer A-ponnyn, som shetlandsponny fast utan stam på pappret.

Många första-köps-shettisägare sväljer detta med hull och hår, vilket inte är konstigt alls, man är inte en sämre hästägare bara för att man inte har koll på alla rasers regler.

Köparen får hem sin ponny, i tron att h*n är ny ägare till en underbar shettis. Fölet växer upp och som man säger; I mammas/pappas ögon är ju just Den ponnyn vackrast av alla. Då kanske intresset vaknar för utställning.

Eller Ponnyn kanske visar sig vara en höjdare på körning, då kanske husse/matte vill tävla sin älskling.

Men där tar det stopp, för de flesta. Där kommer sanningen fram, den otroligt duktiga shettisen utan stam är plötsligt ingen shettis, och utställning eller tävling (anordnat av SSS) är bara ett minne blott.

Till råga på allt, så börjar ägaren fundera över vad som egentligen stämmer med ponnyn. "Stammen" finns ju nerplitat på ett handskrivet papper av säljaren, men vad säger egentligen det? Är det rätt mamma och pappa till ponnyn? Är den egentligen av 100% shetlandsblod?

Detta är vad jag menar med okunskap. Och återigen, jag menade inget illa alls med det.

Jag har själv varit där, som tur är så så insåg jag, innan jag köpte min första shettis, att det nog är bäst att läsa på lite om rasen innan jag köpte en, sagt och gjort, jag läste på om shetlandsponnyn och insåg, först då, att det är en enorm skillnad på en stammad (renrasig) shettis, än en ostammad A-ponny av shetlandstyp.

Så mitt tips till alla som är intreserade av att köpa en shettis, läs på!! Skaffa fram fakta om rasen. Vad är det som gör en shetlandsponny?

[Teddy]
0

#58 En rättelse:
Jag håller med dig till 99%, MEN naturligtvis kan du tävla körning med en korsning!!!
Inte på RoK klubben Shetland, men andra körtävlingar.
Men för att tävla trav måste du ha stam på din häst/ponny.

exitingsvillemo
0

Jo naturligtvis finns det andra tävlingar, men jag menade just inom RKS/SSS.Glad

VimseVira
0

#58 Såg inte det negativt heller Glad Därav att jag också skrev att jag inte riktigt visste vad du menade, då kan man ju inte heller se det mer än neutralt förrän det kommit en specifierad förklaring Flört Vilket nu kommit.

einarsson
0

Vi hade en A-ponny som tävlade trav och var mycket duktig. Han var/är 50% shettis, 25% russ och 25% welsh (egen uppfödning som var resultatet av en tjuvbetäckning). Jag skulle aldrig kalla honom för shettis, utan han var/är en A-ponny. En shettis skall vara en shettis med stamtavla, annars är den en A-ponny och inget annat. Sen kan de vara lika bra familjeponny eller tävlingsponny som en renrasig ponny, men det blir ju lite svårare om man vill ställa ut dem.

Ehal
0

En liten fundering, det låter som det är ganska vanligt med dessa "shettisar utan papper men med (iaf påstått) känd stam"? Det fick mig att fundera på vad det egentligen kostar att registrera ett shetlandsföl? Är det helt enkelt så att det slarvas med reg för det inte 'ger pengarna tillbaka'? Eller slarvades kanske, de borde minska nu, de 'utan stam' då ju alla hästar måste ha pass. Priserna är ju, iaf vad jag sett annonsmässigt nu när jag letade, skamligt låga. Och det verkar gå snudd på tretton på dussinet av dem. Är nog både första och sista gången jag när jag letat häst kunnat sitta och vara kräsen med avstånd/geografi OCKSÅ, och ändå haft ett trevlig utbud som fyller alla de andra kraven.

Eller är det helt enkelt så att de där utam stam verkligen är utan stam, de ser ut som en shettis, eller mamma och pappa såg ut som shettisar, så då är det säkert det?

exitingsvillemo
0

#63 Jag tror att problemet egentligen är, den sorts okunskap jag skrev om tidigare.

Oftast är det inte bara just den ponnyn som är stamlös utan en eller båda föräldrarna, även ännu längre bak i ledet.

Detta gör det ju väldigt svårt att hitta alla lösa pusselbitar och fastställa den egentliga stammen.

Många gånger handlar det om att ägaren till den ostammade "shettisen" så gärna vill ha ett föl efter sin juvel, och grannen har ju en hingst. Även han utan stam, men vad spelar det för roll? Han är ju A-ponny och påminner till typen om en shetlandsponny.

Plötsligt har man satt ytterligare en korsning till livet.

Många av dessa korsningar hamnar som sällskapsponny pga av dess låga inköpspris. Eller köps av ngn barnfamilj som "leksak" till barnen.

MadeleneJansson
0

Själva passkostnaden för att regga en shettis är 200 kr om man skickar in i tid. Utöver det kostar ID-kontrollant och chipmärkning, men det är ju samma för alla hästar.

Ahnna
0

#63 Jag tror också att det handlar om att man i flera generationer har avlat på individer med tveksam härkomst. (Eller helt okänd.) Helt enkelt folk som vill ha ett föl, inte folk som avlar med mål. Jag känner till ett antal såna "uppfödare", som inte har mer kriterium på sin avel än att mamman ska vara söt, "fin" och ha bra temperament. Hingstvalet faller på den hingst i grannskapet som är snyggast färgmässigt. (Skäck går före helfärgad och så vidare.) När min förra hingst var i livet fick jag ofta frågor från folk om han tog emot ston, alltså innan han blev godkänd för avel. När jag sa att han inte var godkänd så hette det "men det gör inget, vi ska bara ta ett föl för att stoet är så mysigt!" eller "för att barnen vill ha ett föl och det kan de väl få eftersom vi faktiskt har ett sto!"

Oskyldig

Eller så finns det den andra kategorin, som har någon form av mål men noll kunskap. Mitt ena sto har till exempel en mamma som har fått ett annat föl med sin egen far!

Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Stallbabbel
0

Jag har sett två ponnyer som såg exakt ut som Shettisar. Den ena var i SH och den andra i ASRP. Den ena var registrerad som korsningsponny av Shetlandstyp. Det borde väl vara en acceptabel benämning för alla (oavsett var i debatten man befinner sig): Shetlandskorsning.