Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 790 ggr
PP
0

Hjulval

Skulle gärna vilja ha era erfarenheter vad det gäller hjul på rockard. Vad är att föredra, hård- eller luftgummihjul?

Jag har hårdgummihjul på min nuvarande rockard och tycker det är skönt att slippa tänka på om det är luft i hjulen… Å andra sidan har jag nu förstått att dessa hjul "gräver ner sej" i underlaget på ett annat sätt än luftgummihjul, och det gör det kanske onödigt tungt när man som vuxen kör shetland?

Luftgummihjul lär oxå vara mer bekvämt för kusken, men just det tycker jag inte spelar så stor roll då jag inte upplever min nuvarande rockard som stötig eller obekväm.

Era synpunkter..?

Mmia
0

Jag har både och men tycker bäst om luftgummidäck.

#0 Vilket underlag kör du mest på ?

PP
0

Det blir nog mest grusväg, ibland gräs och ridbana (vid träning för instruktör).

Lulan
0

Jag har haft luftgummidäck och det har fungerat väldigt bra, som du skriver så gräver de inte ner sig lika mycket som hårda.. men risken är ju alltid punkan (hände mig 1ggr på 5 år).

UG
0

På min förra rockard hade jag hårdgummihjul och på den nya luftgummi. Båda har sina fördelar men jag upplever luftgummi som lättare för ponnyn att dra. Jag har ännu inte varit med om punktering, men det är ju en av riskerna ;-). Hårdgummihjulen gav en lite mer stötig känsla, men det kan också ha varit gamla vagnns fjädning som inte var tiptop.

Shettisar02
0

Någon som kan tipsa om vart man hittar hårdgummi hjul?

Jess
0

Vilken bra tråd! Funderar också på detta med hjul.Har själv hårdgummi men upplever dem som lite hårda och stötiga! Vill ju att det ska vara så smidigt som möjligt för lille herrn att dra mig.