Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 680 ggr
Bennybus
0

Agility och tömkörd precision

Såg att det finns en tävling 3 maj som jag gärna skulle vilja åka på. Tänkte tömkörd precision och agility, clear round klasserna. Är nybörjare på detta då vi sadlat om från körning och vill ha något att aktivera med. Så här kommer lite frågor: Hur går en tömkörd precision till? Vilka hinder kan jag stöta på i de olika klasserna? Är dessa klasser lite lättare än de andra som finns den dagen? Får man gå banan innan? Maria och Arrak

Annette
0

Som jag har uppfattat det kör man mellan koner i tömkörd precision. Man skall komma igenom utan att välta konen. Kanske förekommer det slalom mellan koner också. 

Clear Round innebär att man skall komma runt banan utan fel och det är alltså ingen tidstävling. 

Jag har heller aldrig startat precision och är också sugen på att prova. Har tränat lite här hemma.

Bennybus
0

Ok då får vi träna på det. 🙂

Mini-Angel
0

Hej ! Om det är tävlingen i Kolbäck du menar så är det jag som har hand om den ;) I agilityn går vi först banan tillsammans där jag kan visa o berätta om hur varje "hinder" ska tas, sedan får man givetvis gå den så många gånger man vill ensam (utan ponny) I precisionen så är det nummer på varje "hinder" som på en hopptävling ungefär o då får man gå banan med hur många gånger man vill. I precisionen är det koner med bollar på,man ska igenom utan att riva vare sig boll eller konen. Låter svårt men är lättare än man tror! Och JÄTTEKUL!! Som ovan skrev så är clear round klasserna till för tex unghästar/nybörjare osv som vill ta det i sin egen takt tex skritta runt banan,den går alltså ej på tid. Vill man sen efteranmäla till tävlingsklasserna efter man fått blodad tand ( ;) ) så går det bra! I agilityn kommer det finnas ett vanligt lågt hopphinder,slalom mellan koner med bollar på,lastpall man ska gå över,gå på presenning,gå på en trasmatta bla. Ytterligare hinder kan tillkomma. Bara att fråga på om du undrar över något mer,du kan även maila mig på stall-lexie@live.se om du vill. Hoppas du vågar komma o prova o ha roligt med oss! Varmt välkommen!

Mantasmatte
0

Vem är det som arrangerar tävlingen? Får man komma med ostammad ponny med pass? Vaccinationskrav? Låter jätteroligt!

PP
0

Arrangör är Shetland Nord och tävlingen är endast öppen för renrasiga shetlandsponnyer. Proposition finns på hemsidan www.shetlandnord.com under "Kalender" i menyn, samt i en annan tråd här på forumet: http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/53301c29ce12c45fb10003c1-brukstavling-3-maj?discussions-2

Ponnybus
0

Vart ligger Kolbäck?

Bennybus
0

Tack för svar, har mailat dig ett par ytterligare frågor.

Mantasmatte
0

Synd, då får jag stå över ett tag. Mina äktingar är dräktiga eller behöver öva mer…