Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 912 ggr
Annette
0

Åldersgräns bruksklasser

Får unghästar (2-3 år) deltaga i tömkörning, handlerhoppning och agility vid brukstävlingar arrangerade av RKS, SSS och lokalföreningarna?

Finns det gemensamma åldersregler gällande ponnyns ålder eller är det upp till varje arrangör att bestämma?

Marsloppan
0

För att deltaga i RKS tävlingar ska ponnyn vara minst 3år gammal när det gäller tömkörda klasser, agility & handlerhoppning. För att delta i ridna eller körda klasser ska ponnyn vara minst 4år gammal.

PP
0

I Nord kör vi samma åldersgränser för ponnyn som RKS.

Överlag finns inga gemensamma regler för bruks inom SSS/regionalföreningarna. Det har pratats lite om ta fram en grundproposition motsvarande den för utställning, men än har ingen tagit tag i det. Hittills har vi regionalt inte haft något utbyte alls med den brukskommitté som finns i SSS, och det kan jag ju tycka är lite synd.

AnnaFagerell
0

Har för mig att jag läste i syds propp till bruksutställningen att det var från 1 år? i precision. Tycker själv detta är dumt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
0

#3 - håller med dig, OM det nu är så.

När jag var med och drog igång Syds bruksdag så satte vi gränsen att 3-åringar fick vara med på agility och tömkörning, har jag för mig. Övriga bruksgrenar skulle de vara 4 år för. Vi fick mothugg av vissa medlemmar, som tyckte att "det är väl bra om vi aktiverar våra ponnyer" - det besvarades med att man inte nödvändigtvis måste tävla bara för att man aktiverar dem på hemmaplan. Och finns det tävlingar så finns det alltid hästägare som övertränar och tävlar för tävlandets skull även om ponnyn inte är mogen för det.

Och för att svara på ursprungsfrågan så har möjligen RKS regler för detta men för arrangörer utanför RKS är det nog upp till var och en att bestämma.

Annette
1

Vad jag kan läsa i SP nr 1 ang Syds bruksdag står det att klass 4A är "Precision unghäst 1-3 år, ledd." Jag tolkar det som att ponnyn skall ledas runt en precisionbana, inte tömköras. För övrigt hittar jag inga åldersgränser i proppen.

AnnaFagerell
0

#5 Jag tycker ändå detta är dumt för det står väl inget om ålder på barnen i den klassen heller? Då kan ju ett litet barn få leda ponnyn vilket jag finner ganska riskfyllt.

Annette
0

#6. Det står väl ingen ålder på visare i utställningsklass heller, förutom för hingstar. Det är lika riskfyllt att låta små barn visa unghästar i sådana klasser.

hippoteket
0

#5 - det är ju rätt många år sen jag, Jeanette Stark och Anneli Linderholt satt vid mitt köksbord och drog upp riktlinjerna för Syds bruksdag. Styrelserna har bytts ut flera gånger sen dess och uppenbarligen också regelverket.

AnnaFagerell
0

#7 Helt rätt! små barn ska inte visa unghästar