sadel fråga
hej
vad har ni för sadlar till era shettisar? vad har ni för bomvid? Ja köpte hem en x-vid bom med låg manke men inte sjutton kunde ngn av mina pållar ha den sadeln inte. Mina hästar rids ju så regelbundet att ja känner att de behöver ha en sadel på dom.
tacksam för tips
Vi har en lädersadel från Börjes X-vid 14 tum som vi köpte för 8-10 år sen. Det har passat de flesta pållar och ligger riktigt bra. Vi har även en lite "dyrare" lädersadel 15 tum men den ligger inte riktigt lika bra så den kan bara någon enstaka ha. Sen har vi en Westernsadel och den funkar men inte mer. Inget för barna att rida i utan mer för de allra minsta så dom kan hålla sig i hornet.
Amor vincit omnia 
Jag har en Horsesaver 15 tum fungerar bra med svanskappa. Men den är inget för shettisar med "korta" ryggar.

#1 vad kostade den sadel från börjes?
#3 De finns i till paketpris. Vet inte riktigt vad de ligger på nu? Runt tusenlappen med alla tillbehör?
Har också två stycken (olika) x-vida 15" därifrån. Är mycket nöjd med dessa även om svanskappa är ett måste. Tror inte det beror så mycket på sadeln. Är nog svårt att göra en sadel som passar perfekt på en Shettis. Kanske en gammaldags "ponnyplatta"?

Vår shettis är av det lite större slaget (hmm och kanske lite rund). Jag har en 15" sadel med vid bom, från Hööks och den ligger bra. Kostade omkring 1500 kr, inköpt våren 2007. Köpte en sadelgjord med resår i båda ändar som fungerar bra.

Har förresten en 15" sadel med normal bom som då inte passar ponnyn med den lite bredare ryggen. Den är svart och knappt använd. Är någon intresserad så är den till salu för 500 kr.

Har en Maxam ponny med vid bom (hööks) som fungerar suveränt på de flesta av våra, sen har jag en liten westernsadel som oxå ligger mkt bra på dock vill ej sonen rida i den längre för den är ju inte en "riktig" sadel.. den är oxå till salu… för övrigt..
rund om magen, så nu glider sadeln lätt fram, annars behöver vi inte svanskappan heller.