Fång=Ovärdigt liv?
Man läser på olika forum om fång.Många resonerar som så att har hästen fång är det ett ovärdigt liv. Har själv fång hästar men där det ena stoet hade känning 2007 men det stoppades snabbt och hon har därefter inte visat någon som helst tecken på att utveckla detta mer. Mitt andra sto har haft problem med det i 3år.Hennes senaste utbrott gjorde henne ordentligt dålig och det tog lång tid att rehabilitera.Men vad anser ni om fång? Bör man avliva eller ska man kämpa?Jag känner så här efter senaste utbrottet, att det var sista gången jag låter henne genomgå en sådan "pärs".Fler utbrott och jag kommer noga överväga att hon får somna in.Hon går med reducerare och iår ska jag prova en GG. Förra året fick hon den utav korgmodell och hon deppade ihop totalt.Så därför fick hon gå i sjukhage istället.Visst hästar är skapta för att gå och beta osv men när hon är så glad och mår bra övriga tiden? Hur resonerar ni?
Fång kan både botas och förebyggas med MSM.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Jag resonerar att man får se till varje individ.
Jag är dock av den bestämda uppfattningen att fånghästar inte skall ut på annonsmarknaden. Antingen tar jag hand om min fångponny själv eller också avlivas den.
Fång kräver mer av ägaren för att hästen ska ha ett bra liv. Annars är det väl som med alla andra sjukdomar och skador att det är upp till varje individs tillstånd när det är dags att ge upp. Känner en tjej som har flera fångponnys i en liten barnverksamhet. Ponnyerna går i en stor hage som är helt anpassad för ponnys med fång. Delvis kort, magert gräs i en del av hagen som går att öppna eller stänga olika delar av dagen/året och dels en grusad/sandad del och så lösdrift där de fodras med hö. Och så rör de på sig när de både rids och körs dagligen plus att de har gott om plats att springa på i hagen. Tycker att de ponnyerna har det toppen!
Oavsett om hästen har fång eller inte så om den lider så är det bättre att avliva. #3 Kort gräs är inte så bra för en fånghäst, det är bättre med riktigt långt, grovt och fiberrikt. En hage med gräs som går upp till magen är bättre än gräs som är 3-5 cm.
#1 Studien MSM Vital hänvisar till gjordes på 24 (varav 8 kontroller) spanska tävlingshästar under högsäsong. Det var friska och man tittade på om MSM kunde minska den oxidativa stressen som intensivt arbete medför. Därifrån är det ett stort steg att hävda att det botar svenska, vilande fånghästar.
Sidan MSM Vital hänvisar till när de citerar Dr. Metcalf nämner överhuvudtaget inte founders eller laminitis. Inte en enda kontrollerad studie nämns, bara en massa anekdoter.
Jag säger inte att MSM inte botar fång, bara att MSM Vital som tjänar pengar på det inte verkar ha några belägg för sina påståenden.
Jag valde bara länken som ett exempel för den händelse att någon inte visste vad MSM är. Jag vet själv flera hästägare som framgångsrikt behandlat fång med MSM. Googla gärna själv för det finns massor att läsa, det finns också flera grupper på Facebook som handlar om naturlig läkning där hästar med fång och behandling med MSM tas upp.
/Sjöis
Jag har provat att ha mitt sto i en hage med långt gräs på en gammal vall.Tyvärr var det just denna hage som utlöste det första gången.Nu går hon i en stor kuperad hage med kort nedbetat gräs året runt samt fri tillgång till grov foder.Hålls i bra hull och hitentills (peppar,peppar) så har det gott bra.Dock är hon förpassad till sjukhagen när frost,sol är en fara i gräset. Tyvärr så rör ju sig inte mina så mycket.Jag själv har inte kunnat hålla dom igång pga sjukdom/skada.MSM har jag erfarenhet av men dock inte till hästar.Ska läsa mer ingående om detta.Skulle aldrig få för mig att sälja en häst/ponny med vare sig fång eller eksem.
Har haft en ponny med fång.
Det var mycket pass och koll, men det gick bra i ett par år i alla fall. Sista två åren gick hon av och till på olika mediciner, både butta och örtpreparat i omgångar, men till slut blev det för mycket för henne och hon togs bort. Jag hade under hela den här resan kontakt med min veterinär och vi resonerade fram och tillbaka men tänkte helt lika - så länge hon är smärtfri och busar i hagen så kör vi på. Vi människor äter mediciner när vi har ont, så vi resonerade likadant med ponnyn…
Skulle jag göra om det? Ja, om det händer någon av de ponnyer jag har idag, men jag kommer nog aldrig köpa/ta hand om en ponny som haft fång tidigare i livet.
Känner man att hästen/ponnyn lider så tar man bort den, inget snack om det, men tills den dan kommer tar man hand om den och sköter och vaktar så gott man kan…
Tycker jag, och så gör var och sedan vad som känns bäst.
OM det hade varit så att MSM vore så effektivt mot fång som vissa envisas med att påstå, så hade det varit en rekommenderad behandling. Det finns en del publicerad forskning (på PubMed) om MSM - som jag inte orkade skumma just nu - men INGET av detta rör MSM och fång i samma artikel. En sökning på msm+horse gav NOLL träffar, MSM+equine gav två varav den som nämndes i #5 var den ena.
Fång är en komplex sjukdom, som man numera vet en del om men det finns fortfarande många gåtor kvar att lösa.
Den vanligaste orsaken till fång är insulinresistens, där det är förödande att låta hästen äta foder med högt sockerinnehåll. (utvecklar inte detta mer)
Och för att nämna något om trådens ursprungsfråga.
Om en ponny har återkommande fånganfall med svåra smärtor, eller för all del, ett enstaka fånganfall med svåra smärtor som inte ger med sig, så är det en hästägares förbannade skyldighet som djurägare att ta sitt ansvar och befria hästen från sitt lidande.
En ponny som har ett fånganfall vid ett enstaka tillfälle och som sedan kan leva ett ganska normalt liv utan fler fånganfall, den finns ingen anledning att avliva.
Huruvida det är ett ovärdigt hästliv för en häst som haft fång, beror på många faktorer. Min egen uppfattning är att det beror på vad man själv har för möjligheter att ta hand om hästen på ett bra sätt. Finns det en hage där hästen kan gå, som inte är en liten grusruta utan skugga? Får den leva hästliv med kompisar eller går den själv i sin lilla ruta? Har man möjlighet och kunskap att fodra den vettigt, eller blir det svältkost, eller helt fel mat eller något annat som hästen inte mår bra av? Blir den aktiverad så att den får använda hjärnan litegrann, eller går den uttråkad i sin egen lilla hagruta? Och har ägaren kunskap att se när den blir dålig, behandla den på rätt sätt och framförallt, förmågan att ta sitt djurägaransvar den dagen då smärtorna är för svåra?
Jag har tre ponnyer som haft fång. En är 26 år och hade ett fånganfall som 17-åring hos en tidigare ägaren. Har inte haft några problem varken före eller efter detta och sköts och fodras som vilken frisk äldre ponny som helst.
23-åringen hade ett rejält anfall för 2 år sedan, inget tidigare och än så länge inget efteråt. Hon går dock med min tredje fångponny och får samma behandling. Och den tredje då är 14 år, jättekänslig och har haft flera anfall, men har klarat sig i princip symptomfri de senaste 2 åren. Min fånghage är egentligen den "mysigaste" hagen på gården, aningen kuperad och med flera stora lönnar som ger skugga och grönska. Tyvärr fodras de med hö i princip hela sommaren, men de brukar kunna gå med resten av flocken på vinterhalvåret och då äta fritt med hösilage. De har det bra just nu men jag är definitivt redo att ta bort dem om nya anfall kommer.
Var och en väljer självklart om man vill använda naturliga medel för att läka sina djur eller om man föredrar att tro att vissa tillstånd är obotliga eftersom skolmedicinen inte rår på dem, men gör gärna en sökning på laminitis + msm för intressant läsning i ämnet.
/Sjöis
Jag har haft två hästar med fång. Det ena stoet fick fång i februari. Hon fick behandling med butta och blev sämre. Fick en förgiftning och avlivades. Häst nr två hade troligtvis EMS och även denna ponny avlivades men det var pga att leverndög av EMS sjukdomen. Själv skulle jag inte vilja ha en häst som går med munkorg och som behandlas med mediciner dagligen och som inte får äta gräs alls. Har hästen också rotation i hoven tycker jag den ska få somna in. Däremot har fånghästar frisknat till hos mig, på mitt bete och jag tror att det finns hästar som kan bli friska från fång om de byter miljö/liv. Många ponnyer som har fång kan troligen också ha EMS och med rätt "behandling" kan dessa leva mkt väl om det upptäcks tidigt. Håller dock med ovan, dessa hästar ska inte säljas vidare.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#10 - metylsulfonylmetan, skulle det vara särskilt "naturligt"? På vilket sätt då?
Det står var och en fritt att prova vilka medel de vill. Men för att bota ett sjukt djur bör man hålla sig till sånt som fungerar. Allt annat är väl att likställa med "djurförsök"…
I PubMed (medicinsk forskningsdatabas), där jag läst, publiceras endast forskningsartiklar som är granskade och även publicerade i vetenskapliga tidskrifter, vilket anses vara den bästa kvalitetsstämpel som går att få. Där finns INGENTING om att MSM ska vara verksamt mot fång, däremot en hel del annat om både MSM och fång. (jag ska läsa mer där nån gång när jag har mer tid, för att kunna ge ännu bättre svar) Och jag säger det igen - hade det funnits en sådan funktion på MSM så hade man känt till det och det hade gått att läsa om på PubMed.
Jag har själv tidigare läst en del om MSM och även provat det på mig själv i hopp om att det skulle minska mina ledbesvär. Men det gjorde ingen skillnad alls. Jag vet att det finns folk som påstår att det fungerar mot både det ena och det andra och redan där borde man bli misstänksam, för det finns inga såna undermedel.
Det är nog från häst till häst. Från ägare till ägare.. Jag kastar inte in handduken direkt om någon av våra åker på fång. Vi har köpt fånghästar, och dom har inte haft några problem här. Men lider hästen eller får flera anfall, måste medicineras mycket så skulle jag ta bort. Jag ha inget emot att köpa en "kry" fånghäst.
profeed har ju dokumenterad effekt för fånghästar
#14 - var hittar man den dokumentationen?
#15 Har för mig det står på deras hemsida?!
Hittar bara hästägare som uttalat sig.Inga dokument. Men jag har själv provat Profeed både till fång häst och eksem häst utan något resultat. Tror det är som de mesta tillskotten, individuellt.

Jag har provat Protexin och det var till ingen nytta.

#18 och jag vet sådana som har använt det och de har funkat suveränt , så jag tror faktiskt att man måste se till varje individ :D

#19. Tror jag med. Men att marknadsföra det som mirakelmedel är en ren bluff.
Profeed har fungerat bra till mia hästar som haft dålig tarmflora
#16 - att något står som dokumenterat på tillverkarens hemsida har jag väldigt svårt för att anse vara trovärdigt.
Jag skumläste lite om det och som jag förstår det så är det gjort av sockerbetor. Så, det är förmodligen lika bra eller dåligt som att ge betfibrer med eller utan melass.
Och ja, betfibrer ÄR bra för tarmfunktionen.
#18 - jag trodde på Protexinets verkan för ganska många år sedan. Idag vet jag mer än jag visste då och jag lutar idag mer åt sockerteorin vad gäller fång. Protexin hjälper tarmen att må bra, men innehåller dessutom lite av den jästkultur som är effektiv. Bakjäst är ett billigare alternativ men inte riktigt exakt samma stam av Saccaromyces Cerevisae.
(hade jag då vetat det jag vet idag så hade jag sannolikt kunnat räddat mitt halvblodssto från avlivning pga fång)
#22 Så ni menar att Protexin är positivt för en fånghäst? Eftersom jag inte såg någon verkan av Profeed så är jag skeptisk. Någon som vet kostnaden för detta tillskott?
#23 - njäe, det Protexin gör är att stabilisera tarmfloran. Och visst kan det ha en liten effekt på vissa fånganfall.
Men är man ute efter den effekten så är det oerhört mycket billigare att mata hästen med vanlig bakjäst.
De flesta fånganfallen går dock inte att rå på med Protexin eller jäst, utan där handlar det om att hålla nere blodsockernivån så att insulinnivåerna hålls låga. För det är när insulinnivån blir för hög som ett fånganfall initieras - i de fall då det handlar om EMS/IR (insulinresistens), som är ganska likt typ 2-diabetes på människa.
Så, istället för att lägga några hundralappar på protexin eller nåt liknande, skulle jag rekommendera en sockeranalys av grovfodret, så du vet om du kan ge av det alls eller vilka mängder du kan ge.
#23 Jag har provat protexin också. Det fungerade också bra men det var dyrt. Kostade 2-300 kr för ett par dagars behandling. Jag betalar 100kr plus moms för 1 kg Profeed hos veterinären. Det är väl inte ren betfiber i detta utan vad jag kan förstå något som utvinns därifrån? Jag kan inte bli klok på sockerinnehållet men eftersom det fungerat för det jag skulle ha det till så kvittar det. Tycker inte att profeed varit dyrt för mig, har köpt det hos min veterinär och denne säljer till flera fånghästar men även till stora hästar som får detta i stressiga miljöer. Jag kan provat med bakjäst men det är svårt att få i hästen. Min ponny med EMS har inte fått profeed utan jag har bara gett detta på hösten när unghästarna haft svårt för ensilage och blivit dåliga i magen. Ganska mkt billigare prep än mag och tarm som kostar 4-500 för en liiten burk på några gram. Anna: Vad ligger dit socker och stärkelseinnehåll på ditt grovfoder?
Det ar varierat lite mellan ca 10-14%. Det högre är ju inte idealiskt men ibland har man inget val utan får då göra det bästa man kan av saken.
Enligt mig: Man ska fortsätta kämpa förutsatt att man verkligen gör stora förändringar och förebyggande arbete. Får hästen fång då är det otur. Annars är det lönlöst, gör man ingen förbättring, då kommer de få anfall på anfall och då är det mest snällt att avliva.
Dvs tjock shettis på bete får fång. Hästen behandlas, blir bra. Får fortsätta vara tjock och gå på bete. Lönlöst enligt mig.
Sedan ska man tänka på att IR är en naturlig status för hästen, det är ingen sjukdom. Det är kroppens sätt att "spara" till karga vintrar. Detta måste man "rubba" och man måste förhindra att hästen stuvar undan i depåerna. Skitlätt att säga att man ska göra, svårare att genomföra.
#27 För mig hör inte alltid fetma och fång ihop… Det finns många hästar osm är feta men som aldrig får fång

#28. Instämmer. Det beror på hur de blir feta.

#28, 29 Det var nog ett exempel på när ingen förändring görs i hästhållningen efter fång, snarare än ett konstaterande att tjocka shetland på bete per automatik får fång. ;-)
Exakt så PP.

Man vet nu för tiden att fång bara är en symtom av en sjukdom som ligger bakom detta.
Sjukdomen kan vara EMS eller Cushing, men det finns även andra sjukdomer som orsaker fång.
Dessutom kan även medicin (efter kolikbehandling t.e.) utlösa fång.
Jag hade själv en shettis med mycket hälsaproblem och sommereczem. Han blev faktisk för mager och fick ändå fång.
Han gick in i kliniken och då konstaterades att han hade ingen EMS, men Cushing och kronisk leverinflammation. Han fick prascent, reagerade tyvärr inte på detta och blev avlivas när han fick en ny inflammation och fång på backfotar.
Tyvärr fick shettisen jag köpte efter honom också fång. Hon var inte tjock, men precis lagom entligt olika veterinär; hade dock odem övan ögonen, mjölk i juver (men ingen föl), lite problem med luftväger mm… mycket likheten med min före detta shettis. Hon hade desutom en konstigt päls. Fången började efter en kolik anfall. Hon tålade ingen medicin. Har haft 4 veterinär ut (förste trodde inte att det var fång, men hon tåg fel), siste hade röntgen med och det visade sig att shettisen hade hovbenrotation, antagligen redan länga (hon hade även lilla hälsaproblem från början, när jag köpte henne och det gick inte att bygga upp kondition hos henne. Hur som hels… Jag gjorde allt de sa att jag skulle göra. Hon fick en egen hagen utan gras, blötlagt hö och halm. Men hon åt inte höet eller halm, var deppig mm. Har även haft boots till henne som inte gjorde nytta. (och hovslagere varje 2 veckor) Hon blev bara värre. När hon fick en ny anfall på 4 fotar har jag tagit bort henne. Hoppas att jag aldrig måste går genom detta igen.