Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1894 ggr
EmmaLisbeth
0

Patella upphakning

Hej!

Vi har en ponny med mkt lindrig patella upphakning, unghästvarianten. Har ni några erfarenheter? Hur "behandlade" ni? Vi jobbar henne regelbundet, körning, tömkörning, back träning, cavaletti.

Mvh Emma

VeronicaP
0

Du kan testa att ge henne B-vitamin också och klättra är jätte bra och som att gå i vatten lite djupare typ till framknäna om man ha möjlighet

thira
0

Jag har också mycket funderingar om patellaupphakning eftersom det finns med på defektlistan över vad man inte får avla på. Om en ponny bara visar det när den är t ex omusklad eller i dåligt skick, har den det eller har den inte? Om en ponny bara visar hakning någon gång ibland när den står i box på nätterna, men inte när den går på lösdrift, har den det eller ej?

Rissla
0

Patellaupphakning brukar visa sig just när hästarna har stått stilla en längre tid. Det är därför det syns när hästen stått i box och inte när den går på lösdrift.

Att det syns bättre på en omusklad häst, är för att en musklad häst är en tränad häst, som troligtvis får daglig motion och därför får röra sig mycket. Därför är det bättre att en häst med patellaupphakning får mycket motion, än att den bara går i dagarna år efter år.

Ja, patellaupphakning finns med på defektlistan, just för att det anses vara ärftligt. Precis som eksem och underbett.

Pernilla77
0

Jag har en tre åring som har unghästs varianten. Den här stallperioden (okt 05-nu) har han haft upphakning 3 ggr men när han var yngre var det mycket oftare ca 2-3 ggr i veckan. Vi ger honom b-vitamin och den dagen han har upphakning får han dubbel dos. För att förebygga och stärka musklerna runt knäskålen, jobbade vi med att trava över cavaletti och han fick gå i de mest kupperade hagarna. Men nu är det som sagt mycket bättre och jag hoppas att han slipper det helt snart. Lyka till.

MVH Pernilla

Pyttis
0

Hur ser en shettis ut i gången (rörelsen) när den har patella?

Pernilla77
0

Min shettis får ett stelt bakben, han kan inte böja det som vanligt. Han släppar bakbenet efter sej. Min nordis hade oxå lindrig upphakning men han drog upp benet och kunde inte räta ut det, så det finss olika typer av patella upphakningar.

Rissla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen finns det patellaluxation också, där knäskålen går att flytta. Hästar med patellaluxation får inte upphakningar, utan istället går det att flytta knäskålen i sidled. Vår valack (fd hingst) blev kasserad pga detta på hingstpremieringen. Så förbaskat irriterande. Å jag som hade fått så mycket beröm för honom av de som var där och en av premieringsförättarna tyckte också han var jättefin! Veterinären bara tittade på mig och sa "så synd på en så fin ponny". Gråter

Fy bubblan vad ledsen jag var. Jag lastade honom direkt och åkte hem igen. Vi som var så säkra på att han skulle klara sig veterinärt. Men, vi hade helt missat luxationen. Det syns ju inte på samma sätt som patellafixation (upphakning).

Idag är han en trevlig valack som ägs av sambons yngsta lilla knodd.

Sehvrin
0

En av våra shettisar har patellaupphakning, tyvärr finns det inte möjlighet att motionera henne så ofta, men hon får B-vitamin iaf. Hon har inte fått upphakningar så ofta under vintern, men nu när det är vår (och gräset börjat komma)så har hon blivit stelare. Nån som vet om det finns nått samband mellan vårgräs och patellaupphakning? (Hästen i fråga har haft fång en gång)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus