Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3092 ggr
Miss_T
0

Maxlängd...

Jag är ägare till två shettisston och har kommit fram till en bra maxvikt för dom båda och nu håller jag på att annonsera efter ryttare och vill då få en bra i lagom storlek. En återkommande fråga jag får är vad jag har för maxlängd.

Så vad bör maxlängden vara för ett shettissto på 110 cm och på ett sto som är 85 cm i mankhöjden?

Tacksam för svar/Tess

Sofia_Schultz
0

Vad har du kommit fram till för maxvikt? Skulle vara intressant att veta :)
Tyvärr har jag ingen erfarenhet om hur lång man bör/ska vara…

Milla
0

Jag har två tjejer som rider mina eller min shettis och jag har satt en maxvikt på 40 kg, jag tycker det är viktigare med att dom inte gå rmed för mycket vikt än om ryttaren är lite för lång.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Ska faktiskt tala om en sak som en stor dressyrtränare sa en gång hellre lite för tung och  kan rida hästen rätt än   en lätt och inte kan rida alls Flört. Med det menade han att hästen tar ingen skada om man skulle vara lite för tung om man kan rida hästen i rättform , däremot om du är lätt och liten inte kan rida utan bara drar ihop hästen ,så den jobbar fel med ryggen osv så tar den värre skada….

Zebben
0

När Zebben var helt frisk så hade jag en maxvikt på 35 kg om ryttaren kunde rida honom ordentligt = samla upp och få honom att bära ryttaren korrekt. Om ryttaren var mindre duktig var det en maxvikt på 30 kg.

Nu när han inte ska bära så mycket har jag en maxvikt på 30 kg och då ska ryttaren kunna rida lätt och balansera upp sig själv och även gärna honom.

Zebben är, kanske ska tilläggas, 104,3 cm hög

Milla
0

#3 jag håller absolut med dig om att kan ryttaren rida hästen i rätt form så har inte vikten så stor betydelse. Tyvärr är det svårt att hitta små ryttare som kan rida och inte bara sitter och "åker" häst. Fia min dotter är ju egentligen både för tung och för lång men hon är super att ta till när det behövs. Sen har jag ju tur som har fått tag på två duktiga tjejer som är super duktiga varav den ena är för lång, men hon "håller" vikten

veruscka
0

hej Jag har ridskola med shetlands ponnier.Jag har en max vikt på 45 kg på standard shettisarna.Sen har jag en mini på 86 cm hon tar 25 kg.och en max längd på ca 145-150 cm

Kratern
0

#6 Tycker inte du att 45 kg är lite mycket om de ska gå varje dag (kanske flera timmar) med den vikten?

Shetlandsponnyn är stark, men……

VeronicaP
0

#7 Jag tycker inte att 45 kg är mycket om det är en välriden häst, som är musklad för sitt ända mål.

veruscka
0

Hej igen.Jag har ju inte bara barn som väger 45 kg hos mig!Det är ju blandad str på barnen, det är ju barn i  åldern 3-11 år som rider hos mig.Och de går bara 2 lektioner/dag.Så det orkar dom allt!

jen
0

#3  håller med helt där.

Det händer oftare att folk rider "sönder" en häst pga obalans och okunnighet, än om den skulle vara lite för tung…

Rissla
0

#3 håller fullständigt med dig! Det gör otrolig skada på hästarna när ryttarna inte är kunniga. Därför bör man inte bara titta på vikt och längd, utan även på utbildningsgraden.

Miss_T
0

Jag kan nu tala om att jag har hittat en lagom tjej till en av mina shettisar som varken är för tung eller för lång men som inte har ridit tidigare så nu ska vi lära henne att rida. Känns skönt att man har hittat en blivande ponnytjej :)

kacka
0

Hur tåliga är islänningar jämfört med shettisar? Med tanke påa tt de ofta går på turridning där det mer eller mindre ibland är helt nybörjare…

Milla
0

#12 så skoj, håll hårt i henne dom är värdefulla dom där små hästtjejerna ja även killarna förståsSkrattande