Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 921 ggr
nallebjörn
0

Trött på åsikter

Är det någon mer som är trött på att få höra varför man har valt att äga såå små ponnyer? och vad ska man ha dom till?

Förvisso mycket halvblodsfolk men även andra. När jag skämtar och säger att pengarna inte räckte längre än till att köpa en så liten häst så blir dom stumma. Varför ska jag ge en predikan om att jag inte längre kan rida för en skada i ryggen och att jag kanske tycker det är kul med utställningar och trevligt shettisfolk? För det är skillnad på hästfolk och hästfolk. Helt klart. Har fått så mycket blickar och elaka kommentarer då jag ska starta treårstest nu i vår med min ponny. Är så oändligt trött på detta. Finnes det några bra tips på kommentarer tillbaka?

Det är mycket ponny i litet format tycker jag

CBA
0

Nu äger inte jag en shettis men jag kan iaf rellatera till det du skriver.

Jag tror det tyvärr är så att när man är en minoritetsgrupp eller på annat sätt "sticker ut" från standardramarna blir man helt plötsligt lovligt byte för andras pikar och komentarer.

Jag har alltid ridit/ägt varmblodiga travare och fått höra i alla år att -Vad ska du med dom till, dom kan ju inget och duger bara till att springa på banan ! Till råga på allt så håller jag på med westernridning och har gjort så i 13 år snart och det gav mer bränsle åt bessewissrarna.

Med min gamle gentleman, som jag skolat om från den engelska stilen till western, hade jag kunnat åka ut på tävlingar och kunnat hävda oss mot de sk rena ridhästarna. Han kunde galoppera riktigt fint och samlat och hade inte en travares kropp det enda som avslöjade honom var hans frysmärkning.

Nu rider jag arabhästar finns fördomarna där med…att dom är stirriga, hispiga och med nerverna på utsidan. Jag kan säga att det ligger så långt från sanningen som det bara är möjligt. Visst dom är känsligare för intryck men det ser jag som en fördel för dom blir så mycket lättare att läsa av då.

Jag tror att dom människor som kläcker ur sig sådana idiot komentarer som du har fått och som jag har fått är väldigt begränsade och insnöade i sin syn på detta med hästar. Dom har svårt att sätta sig in i att det faktiskt finns annat än just det de håller på med med sina hästar….trångsynta med andra ord.

Jag känner personligen att jag orkar inte bry mig längre, hästvärlden är så stor att jag tycker det borde finnas plats för ALLA oavsett ras och inriktning !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hanna-D
0

Visst är det så. Jag tror att vi alla som vistas i ffa halvblodskretsar har fått höra det otaliga gånger.

Bästa sättet är att visa hur användbar en shetland faktiskt är. Ett bra exempel är när min hingst fick bättre poäng på löshoppningen på treårstestet än en bekants halvblod, då slutade blickarna i från åtminstone denna person Flört

Å andra sidan så orkar jag inte bry mig om vad de tycker, jag kan hålla på med både dressyr och shetlandsponnyer. Det sistnämnda har dock första prioritet sedan ett par år.

Faxlin
0

Som ägare till både ett varmblod och illrar, så är detta bemötande något man ofta råkar ut för. Oftast försöker jag vara änlig och förklara de fördelar jag ser med det djurslag som för tillfället är på tapeten. Kan säga att jag oftare råkar ut för det när det gäller illrarna i alla fall, kanske beror på att de följer med in till stan, det gör ju inte hästarna liksom.
Ibland blir jag dock så less att man vräker ur sig något som man sedan ångrar.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nallebjörn
0

visst kan man tala om hur användbar shettisen är men jag känner att oavsett hur mycket man tjatar så lyssnar folk sällan så noga. Känns inte kul att behöva tjata.

Iller är ett häftigt och annorlunda djur. Men kan man ha med dom in i stan? binder man dom då utanför affären?

Kiara
0

Nallebjörn jag fick motsatta kommentarer när jag köpte min B-ponny, nästan alla sa "man vad kul ska du köra in henne?". Det är bara en som inte tycker om mitt köp men hon tycker inte om mina hästar på grund av färgen och det får jag leva med. Men tänk så olika det kan bero på var man bor. Jag tycker det är så kul att köra och snart är hon och min andra inkörd, det ska bli så kulSkrattande

nallebjörn
0

jag tror kanske också det har med kretsarna att göra då vi har mycket halvblod här.

Araber är såå underbara. Jag har själv haft två och inte alls stirriga. Sen vet jag travare som är utmärkta ridhästar. Dom blir det man gör dom till.

Annette
0

Jag är jätteglad att jag skaffade mina shettisar! För tillfället kan jag inte hålla igång en ridhäst som jag vill, d v s varje dag. I mina shettisar får jag så mycket, de är i lagom storlek till mina barn, jag kan tömköra, köra m m. Dessutom kan jag ställa ut, det har jag verkligen saknat. Jag var på många utställningar med New Forest, men där finns inte alls det utbudet av utställningar som vi inom shetland har. Dessutom är det mycket lättare att åka iväg ensam med dessa små. Min man är allergisk mot hästar och mina barn är ännu ganska små, så jag måste oftast klara mig själv. Med dessa små ponnyer går det alldeles utmärkt. Med unghästar av större storlek ger jag mig inte gärna iväg utan hjälp. Jag har fortfarande kvar mina New Forest, de börjar bli till åren och betyder väldigt mycket för mig. Men mina shettisar är viktiga på ett annat sätt, det är med dom jag har planer och mål jag vill uppnå. Även om jag någongång vill ta upp ridningen igen kommer jag aldrig släppa mina shettisar.

Jag har inte fått några negativa kommentarer. De flesta verkar tycka det är ganska "gulligt".

JennyStaaf
0

Jag struntar i kommentarerna om att jag har "för många" hästar. Det är ju en dröm jag uppfyllt som jag haft sedan jag var liten! Vilka hästtjejer hade inte den drömmen när de var små..

Däremot retar jag mig extremt mycket på de här två sakerna:

Att främmande karlar ofta skall kommentera hingstarnas utrusning mellan bakbenen, och jämföra/relatera till sig själva.

Att man - fortfarande - alldeles för ofta får höra det där om att hästar passar bäst mellan hamburgerbröd.

(jag är dessutom vegetarian sedan många år så jag kan inte ens låtsas att jag INTE tar åt mig åt det där sista längre. Jag blir riktigt sur när jag hör det).

Milla
0

Samma sak händer när man börjar diskutera fullbloden då är dom också väldigt hetsiga, nervösa och stirriga……….

Travarna är ju inte så välkomna i ridhästsammanhang vilket jag tycker är synd.

Shettisarna har jag också fått en hel del frågor så som , Vad ska du med dom till? behöver du ge dom kraftfoder?har inte alla shettisar fång?…… ja listan kan göras hur lång som helst.

Jag säger nog som fler andra har sagt att shettisen är en väldigt massa häst i litet förmat.

Sen är det ju så också att oavsett ras så blir den ju som den blir fostrad och behandlad………………………

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lisette
0

jag har nyss skaffat en d-ponny. när jag har hittat en shettis jag verkligen vill ha tänker jag köpa mig den saknar min shettistid. jag har kvar grimman min skötshettis hade. den ska min egen shettis oxå använda. :D

trex
0

Jag har fått frågan vad jag skall med en "sån" till,shettis alltså.

I början svarade man som det var,efter ett tag sa jag, -det är min nya hopphäst,vi skall debutera 1,10 nästa vecka.

Ja,man tröttnar på dumma frågor.

För mig är shettisen en utmärkt  häst,att köra träna NH,och framför allt,boxkompis till min gamle fjording,som inte trivs att stå uppstallad.Glad

nallebjörn
0

löjligt, hamburgerkött är ALDRIG häst för hästkött är alldeles för dyrt. det är alltid kossa mu mellan bröden.

Faxlin
0

#4. Jadå man kan ta med sig dem in till stan. Tyvärr vill man inte knyta fast dem utanför affären, de är för lätta att stjäla eller så smiter de ur selen. Så man får vackert ta med sig en illervakt som kan passa dem utanför. eller gå till affärer där det är okej att ta med dem in. Inte många affärer protesterar om illern ligger snällt inne i jackan.

Men det är trist med fördommar oavsett ras.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nallebjörn
0

#13 Det är ju så att alla kan inte gilla alla djur och tyvärr finns det ju dom som inte gillar djur alls. Kan tänka mej att illern blir som en stor råtta för många. Jag respekterar dom som inte gillar djur men då måste man få samma respons tillbaka. att folk inte tycker shetland är en bra häst så kan jag ju säga att halvblod är en dum ras. Man kan ju gå hur långt som helst.

tonje
0

Jeg får samme spørsmål hver gang noen hører jeg har shetlandsponni … Siden jeg ble trøtt på ridningen og konkurranser som krevde trening hver dag, uansett vær og humør - så har shettis vært den perfekte løsning for meg!

2 shettiser spiser like mye som én stor hest. Det vil da si at jeg kan ha dobbelt så mye morro - og flere ponnier :) De tar mindre plass, har mindre høver (mindre å beskjære = STORT pluss!), stort sett veldig sunde sammenliknet med andre raser- robuste, verdens beste kjørehester - og den spenningen jeg tideligere hadde ved å konkurrere med stor hest - får jeg nå ved utstillinger og hver vår og sommer når føllene kommer!

nallebjörn
0

#15 visst är det en kanonponny!

kacka
0

#4 JAG har tagit hästen till affären flera gånger! hihi… en gång skulle jag ta ut pengar på bankomaten och det var innan jag hade körkort… Jag hade grimma och grimskaft med mig så väl framme vid affären så tog jag av vagnen och satte på grimma och satte fast henne. Jag tog ut pengar och sedan gick in och köpte dricka och äpple som vi delade på… :-)

Sehvrin
0

Jag har inte råkat ut för så mycket folk som klankar ner på shettisar, det värsta var väl för ett par somrar sen då jag och min syster skulle ta och bada med våra shettisar, men vi hade svårt att hitta badplatsen, så vi hade kopplat loss vagnen och irrade runt lite. Då mötte vi två stycken på halvblad (stora hästar iaf) och vi fick kommentaren: "Är ni ute och går med hunden?" Det blir man lite sur på…
Men annars kan jag inte minnas några spydiga kommentarer om våra pållar (om de nu inte kom från helt hästokunniga människor, vilket jag ignorerar)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jen
0

tyvärr så förekommer fördommar kring väldigt många andra raser också man har fått höra tex…
fjordhästen är stark och envis, det går inte att rida dressyr med den osv

islandshästen tål hur mycket som helst att bära (en del tittar ej på individen) dom är skogsmullehästar

shettisen sparkar och bits

araben är rädd för allt och är tokiga i huvudet

vbl travare kan bara trava och är heta
osv osv…..

NÄR ska en del titta på hästen som individ istället för att dra alla över samma kam ??? DET undrar jag.

jag har haft samtliga raser som jag nämnt tex har jag haft 5st fjordingar..
1 var as-snabb som distanshäst
2 var goda hoppare
en var duktig på dressyr
och den sista var däremot envis, stark och skulle dra iväg

skit i vad andra säger och var stolta över att ni har en häst som passar er istället
det är jag iallafall med min "tokiga" arab och "galna" shettis som båda är super-snälla och coola