Visa er utrustning!
Såhär snygg är Tasja i sin nya loksele "modell jätteliten", med extra små lokor och extra liten bågdäckel. (Draglädret är i rätt längd, lädret är bara så nytt att det inte har sträckt ut sig ordentligt.)
Tasja är 78 cm hög.
Visa er utrustning, oavsett vad ni tävlar/tränar för nåt! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vad söt hon är i sin sele! Ser ut som en äkta liten nordis i miniformat!
Har inga bilder på mina hästar på den här datorn nu, ska kolla när jag kommer hem.

Här visar jag min loksele.
Saker som är omgjort. Tömringar på däckeln och bytt ut nitarna som satt fast överallt med mot små skruvar, för att kunna flytta bossor, övre lokrem, mm och ställa in selen ordentligt i dragläder mm. Bakselen har anpassats med nya remmar. Jag har stoppat den främre kanten på bossorna med tagel. Gjort egna lite kortare draglinor. Bytt ut däckelgjord, lagat några stroppar som var trasiga. Samt lite småfix här och var. Resultat en riktigt trevlig sele.

Måste visa vår vagn också. (men försök ignorera de små monstren, som för det mesta brukar sitta fint på sätet…) En kvalitetsvagn från jensa, den är kanon. Numera utrustad med lampor, fram o bak, picnickorg, parstång och en sån där gullig liten "registreringsskylt" som man brukar sätta på barnvagnar.

#3 Väldigt fint ekipage!
www.stuteriprecious.se
#2 och #3 Fina bilder på bra utrustning och ett fint ekipage! Har Du ngn bild bakifrån på "reg.skylten"
? Det är en "kul grej" tycker jag!

#4 Tack! #5 Tack! Fast jag har ingen kamera. Men råkar jag på nån som har så visar jag.

#0 Var har du köpt lokselen? Har själv mini och vill gärna ha en loksele till dem.
#7 Det är jag som äger häst OCH utrustningen
Ahnna är den som får stå för all fotografering åt mig
Denna sele är specialdesignad och mkt specialtillverkad för min räkning av en god vän som är sadelmakare. Tyvärr håller han på att flytta och tar inga beställningar tillsvidare.
Ädelssons stuteri har startat upp sadelmakeri och där kan Du fråga om loksele till mini.
Kan tillägga: fångstremmar mellan lokor och däckel nu är "på plats", det är tömringar på lokorna men de syns inte p.g.a manen. Baksele har jag också, glömde att ta med den till fotografen
Så denna pyttelilla loksele blev verkligen precis som en riktig arbetssele ska vara

#8 Aha, tack för svaret! vad kostade den när den var klar?
#10 DEN blev INTE billig
!
Värd pengarna? JAAA!
Till salu? NÄ, "INTE FÖR ALLT SMÖR I SMÅLAND"

#11 Haha, kunde tänka mig det.
Här är min utrustning.
En Ideal Harness sele och en Tidaholmsrockard. Tyvärr är det inte använt ännu pga av att hästarna inte är inkörda än men det ska bli lite smått påbörjade nu. De är 2 år i år.

#7 Svenljunga sadelmakeri tar också troligtvis upp likadana beställningar till minishettis (om man är beredd att lägga ut vad det kostar.) Men det blir verkligen bra och skräddarsytt efter hästen.

#18 Precis, det blir lite dyrt men i gengäld hållbart i 20-30 år utan peroblem.
En kompis till mig har en tärnsjösele som har hållt i över 20 år, regelbundet använd och smörjd och grundligt infettad flera gånger per år. Den har inget torrt läder, inga sprickor i varken läder eller lokträn, ingen rost, inga skavanker av något slag - som ny!
www.stuteriprecious.se

#20 Vilken tuff "dragster"

Jättefina ekipage, hoppas att jag kan komplettera med en bild på mitt ekipage snart, har inga bilder på oss än!
Vill inte vara någon besserwisser, och hoppas att ni inte tar illa upp men #0 och #2, jag tycker att draglädren ser för korta ut (särskilt på #0). Som jag har fått lära mig ska däckelgjorden och bukgjorden gå parallellt.
#24 Ang. #0 = min sele förstår jag att Du tror draglädren är för korta, MEN lädret är nytt och har inte "dragit" ut sig, därför SER det fel ut, men blir helt rätt i dragläge, selen beställdes dessutom med ställbara dragläder för att få det optimalt.

#24 …och om du tittar på samma sele i #3 som är på bild i #2 så ser du att draglädren inte är för korta när den är i "drag".
När det väl blir tungt och ännu mer dragläge så blir det ännu bättre. Jag räknar dessutom att kunna använda selen under iallafall min livstid, och det med risk att draglädren packas = kommer att längas ytterligare ett par cm.
#26 Ja det var ju jättetydligt på de bilderna, visste inte ens att det var samma häst och sele ;)
#25 OK! Trodde ändå att man hade rätt längd från början och sedan kortade vid behov, men jag har bara använt "indragna" lokselar, så du har säkert rätt!
#28 Vad fin han är!! 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#28 Vart har du köpt ditt bett? Jag har försökt hålla ögonen öppna efter ett sånt där bett, men dom ena jag sett är bara i jättestorlekar.
#29 Tack! Han var underbar att köra!
#30 Lillhästen i Stav.
#32 Vad fina ni ar! :)

Ett tips för er som är lite längre (som jag), köp en kilkudde och sitt på, ni kommer upp högre och får en bättre hållning och det blir samtidigt mycket skönare.

All heder till Er som använder hjälm när ni kör.
#33 Tack, tack!
#34 Skulle det funka med kil på min vagn också tror du? Det sämsta med vagnen är just att sätet är så kort, blir inte så bekvämt att sitta i i längden, även om det fungerar OK.
#38 Söta Ninni och Bill!
#39 Du är ju gullig!

Har tyvärr ingen bild, men har en Idealsele med fransk brösta. Kommer vara till salu om ett tag som det ser ut nu. Är någon intresserad så kan ni ju skicka ett PM.
#0 Hum, vet att det vart några år sedan. Men vart köpte du den lilla lokselen?
….