Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2808 ggr
trojlik
0

Börjes Pinto sadel bomvidd?

Skall beställa en Börjes Pinto sadel men funderar på om jag skall beställa vid eller extra vid? Någon som har erfarenhet av dessa sadlar till shettis som kan hjälpa mig lite? :)

hippoteket
2

Om man bortser från att jag aldrig någonsin, under mina 25 år med shetlandsponnyer, har sett en liknande sadel ligga bra på en shettis - de brukar hamna uppepå manken…

X-vid är det smalaste jag kan rekommendera dig att köpa, finns det ytterligare vidare så beställ det istället.

trojlik
0

Fick hem den i dag. Fy fasiken va illa den satt.. Hur kan dessa sadlar ens passa någon shettis? Har läst en hel del på olika forum och folk verkar ju påstå att dessa sadlar brukar passa bra på shettisar? Jag blev väldigt besviken i alla fall då den ligger uppepå manken som du skrev. Inte tillräckligt bred och alldeles för hög. Mycket konstig sadel helt enkelt… Vill tillägga att mina shettisar är inte speciellt breda..

hippoteket
1

Som sagt…

Min uppfattning - som inte är helt bekväm för alla :P - är att det är på kunskapssidan det brister. Jag har sett många anse att sadeln ligger bra, trots att den ligger uppepå manken och bogarna. En svanskappa får möjligen sadeln att inte hamna på halsen, men riskerar att orsaka smärta i såväl svans som rygg.

De där billiga indiska sadlarna är billiga av någon orsak. Och den orsaken är inte enbart att lädret är billigare i den delen utav världen…
Mern det ser ju ut som en sadel i alla fall….

lilos
0

Har en bomlös Barefoot-sadel till min, ligger bra tycker jag. Bogbladen rör sig under sadeln (pga att den är bomlös). Framförallt så märker jag att hästen trivs, vilket hon inte gjorde med bomsadel.

trojlik
0

Maxamsadlar verkar vara populära till shettisar också. De finns ju tyvärr inte att köpa längre. Men det finns en Calypso sadel 15,5 tum på Hööks. Någon som provat dem på sina shettisar? Vill verkligen ha en "riktig" sadel och inte ponnyputa då barnen skall börja hoppa.

hippoteket
2

(jag har två Maxamsadlar som jag har tänkt sälja ;) )

jenny79
0

Är någon av dom du tänkt sälja möjligtvis x-vid?

trojlik
0

Passar de shettis så är jag intresserad av en hippoteket :D Vad vill du ha för en? Skicka bilder på dem är du snäll :)