Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3107 ggr
maysod
0

PregnaMare

Ska ev. ta hem några doser Pregna Mare och undrar om det är flera som är i behov av.

Pheobe
0

Vad är nu detta? nåt dräktighetstest? 'Låter som det. Hur funkar det?

maysod
0

Kanske sulle jag ha skrivit lite mera om testet. Jag har använt det i flera år med bra resultat, har alltid visat rätt.

Det är ett dräktighets test som gör hemma själv från dag 40 till ca: dag 100. Man tar några droppar blod från mulen (enklast) bereder det med olika bad, läser sen av efter viss tid. Snabbt och enkelt för oss som inte kan eller vill ultraljuda, blir något billigare än blodprov till SLU.

Ellinor Johansson
0

Vad kostar ett test?

Miija
0

Vill också veta pris då och hur man rispar mulen. Undrar om man klarar av att göra dem "illa" utan att backa ur. Oskyldig

Charlotte-Aveback
0

#0: Jag har skickat dig ett PM!

MalinLarsson
0

Hej. är intresserad av att köpa ett PG-test, har anv. detta med mkt bra resultat på mina islänningar tidigare, men "min" återförsäljare har slutat ta in test till andra. är jätte intresserad!

susanne-s
0

ja… vad kostade det??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

maysod
0

Vi håller på att undersöka lite mera hur det kan fås hem. Hur lätt som helst att ta blod, bra beskrivning finns med. Pris vet man inte ännu, men hoppas kunna svara snart.

Pheobe
0

Då skulle jag vilja ha också men vad kostar det?

Trine
0

Jag är intresserad ..

PP
0

Jag betalade drygt 500 kr inklusive frakt för ett PregnaMare test 2005. Tyckte det var lite jobbigt att "rispa" mitt sto på mulen, men så är jag en riktig mespropp oxå. ;-) De blå prickarna som, i mitt fall, oväntat uppenbarade sej på teststickan resulterade mycket riktigt i ett föl kommande sommar.

Skulle välja att använda samma test igen om det blir aktuellt.

Milla
0

jag har själv använt pregnamare tidigare och det har stämt innan  på mina ston

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

Kostar det så mycket ultraljudar jag hellre. Kostar mej 325kr

Hanna-D
0

Jag gör också hellre UL för att se ev. tvillingdräktighet eller om stoet resorberat eller annat "onormalt" som man inte kan få reda på via ett blodprov.

PP
0

#13, 14

PregnaMare är ju ett alternativ för dem som av olika anledningar inte vill använda sej av ultraljud. Jag tycker det är bra att det finns olika metoder, så var och en kan välja det som känns bäst för just dem.

Allt är ju inte heller en ekonomisk fråga…

maysod
0

Det finns inte möjlighet för alla i landet att ha en bra vet. som ultraljudar, dessutom har vi i denna landsdel långt att åka för att få det utfört. Jag själv har 11mil enkel resa till den vet jag kan lita på, priset ligger på 450 kr och uppåt, har en gång betalat 875 kr för ett ul, hos ATG.

Hur många gånger förekommer tvillingfoster på shetland ? någon son vet, jag har aldrig hört att man hittat det, och jag har ändå varit med en del år.

Det är valfritt vad man använder sig av sör metod att ta reda på om ens sto är dräktigt, för oss är PregnaMare det enklaste och om man ska tänka på pris klart fördelaktigaste sättet. Dessutom har det alltid visat rätt.

Nu vet vi inte priset ännu, men sist jag använde Pregna Mare betalade jag 285 kr/ test, blir billigare om man köper flera än bara en.

Återkommer om pris när vi vet exakt.  I detta läge är det inga påslag utan bara den faktiska kostnaden som blir, ingen som ska tjäna på att sälja.

susanne-s
0

tvillingfödslar… Hur vanligt är det att det är två foster?

www.gullsmyrastuteri.se

pernilla olsson
0

Är ev oxå intresserad av att prova detta, har bla ett sto som jag speciellt skulle vilja veta om hon är dräktig.

Mmia
0

Har provat Pregna Mare flera ggr och visat rätt alla gånger.

[Anna-N]
0

#17: Hade det ämnet uppe här på forumet för en tid sedan. Visst föekommer det på Shetland.

Tvillingar - läs tråden här!

Nirwana
0

Jag är intresserad av att köpa ett.

Pheobe
0

#16 Oj är det så långt till veterinär?

Jag har varit med om tvilligfödsel på min förra hingst Gino. Båda fölen dog tror jag. Det förekommer nog men det tillhör ju inte vanmligheterna och det är inte alltid man ser det på ul heller

Jag vill gärna ha ett test eller två om dom hamnar på bra pris, annars gör jag ul istället. Vet du om det är utgångsdatum på dom? Annars kan man ju handla för nästa år också

susanne-s
0

#20 Tack!

www.gullsmyrastuteri.se

maysod
0

Ja att det har fötts eller kastats vet jag, men nu menar jag om man har hittat det när man ultraljudat.

#22 Nej så långt har vi inte till veterinär, MEN till någon som jag kan lita på då det gäller ultraljud på shetland. De vi anlitat tidigare när det gäller ultraljud har jag inte varit nöjd med vad gäller hanteringen av hästarna.

Cattis
0

#24 En kompis till mig hade tvillingar i sin märr (shetland). De sprutades bort.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

#25 klämmer man inte ena blåsan bara då? varför ta bort båda?

www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#26 Vet inte, allt sprutades bort och hon betäcktes om.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

#26 Ibland går det inte att klämma ena då de ligger för tätt, ibland så väljer man att ta bort båda för det är enklare.

Moheda
0

Jag är också intresserad av att köpa PregnaMare. Vilka datum gäller, har betäckningsdatum på mitt sto 16-24 maj är det inom rimliga datum för att kolla med PregnaMare, eller är det försent!

maysod
0

# 29

Mellan 40 till 120 dagar ska vara det lämpligaste att testa sina ston.

Nu verkar det som vi fått fatt på några testdoser i alla fall, men begränsat.

Miija
0

Mitt ena sto brunstade ju för lite sedan…hur lång tid efter att de resorberat finns hormonet, som visar positivt på blodprov, kvar i kroppen?

Vill inte testa henne och få ett falskt positivt svar. Bättre att avvakta och få ett "rätt" svar vare sig det är positivt eller negativt.

Charlotte-Aveback
0

#31: Enligt informationen för PregnaMare så står det att man skall testa mellan dag 40 och 100 efter betäckningen. Efter dag 140 så finns dräktighetshormonet inte längre i blodet.

Miija
0

#32 Jo, får väl testa nu när de kommer. Falskt negativt ska det inte vara så stor risk att det visar i alla fall. Blir det positivt och jag undrar senare går det alltid att testa igen.

Miija
0

Har idag testat stona. Var som jag trodde…Amelia är inte dräktig men Sweetie visade positivt.

Hoppas det positiva visar rätt.

maysod
0

Grattis Miija. Jag har använt testet många år, och det har alltid visat rätt.

maysod
0

Har just testat mina, endast en visar possitivt, träkigt, då blir det bara ett föl nästa sommar igen.