Köpa "fånghäst"?
Har sett en del annonser på intressanta ston med bra stam som intresserat mig. Däremot har jag blivit lite fundersam då det stått att stoet haft fångkänning något år innan eller samma år, dock inga mer symtom efter det.
Jag har själv (peppar peppar) ingen erfarenhet av fång men vad bör man tänka på om man är spekulant på en sådan ponny? Är det någon idé att ens tänka sig ett sådant sto som avelssto? Har förstått att fång ju kan bero på olika orsaker och att ett fånganfall eller känning av fång inte behöver ge men för livet….
Vore intressant med lite synpunkter.

jag vet inget om avel. men så svårt har det inte varit för oss att se till att får shettis inte fått fång igen. inga problem alls faktist. vi kanske har haft tur, jag vet inte. men vi var bara noggrannare med att han skulle vänja sig försiktigt vid det näringsrika vårgräset.
så jag hade köpt en häst även om den var en fånghäst. men det kan ju tänkas att jag kanske hade gjort ett misstag. har bara en erfarenhet och det kan man ju inte gå mycket på. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

ja har ju sto som har gaft fång och ja tycker de fungerar bra. I år har hon föl vid sidan och har inte visat ngt tendens till fång. Ja ger henne ett tillskott som heter Probade granulate de hjälper till att ha orning på trarmfloran bl a. Ja tycker de fungerar bra fö min del.

Har de haft fång en gång, är ju risken stor att de ska insjukna igen. Dessutom är ju Fång ärftligt, så jag skulle aldrig köpa ett sto för att avla på, som haft fång.

#3. Det är inte alls konstaterat att det är ärftligt.
Jag har själv ett sto som haft fång flera gånger. Vi har nu betäckt henne som ett sista försök.
Med tanke på hur jobbigt jag tycker att det är/har varit skulle jag inte köpa ett fångsto. (Vi fick också avliva ett sto i vintras p.g.a fång)
Jag personligen skulle nog aldrig köpa en fånghäst. Jag vet hur mkt extra jobb och passning det är. Jag var alltid orolig för återfall och det var en balansgång med foder, bete etc.
Å andra sidan, vet man att ponnyn har/har haft fång och är medveten om risken för återfall och vilka beslut man kanske måste fatta så varför inte, om det är en ponny man verkligen vill ha.

Vi har ett sto nu som fick fång under dräktigheten, troligen av överbelastning, men hon har i år gått med föl vid sidan o gått på bete hela sommaren, inga bekymmer alls. Tror att fång hästar mår bäst av o vara dräktiga/ha föl vid sidan.
ang. ärftlighet, det finns väl inga som helst bevis för det?! likadant som vissa säger att det bara förekommer i vissa stammar. jag kan ju se till våra bara, men de holländska stona verkar klara ett riktigt grovt bete bättre än vissa svenska, men det kan ju likaväl vara tvärtom hos andra..
jag tycker ej att det är så svårt med en fånghäst men lider med den när den har ont, vi har tagit emot fångston i år, dom får gå i en egen hage o äta hö funkar faktiskt bra !

Jag har också ett sto som vid åtta års ålder fick en släng av fång (av fruset gräs) hon har efter det klarat sig galant utan återfall och ändå gått på rejält med bete. Däremot tänker jag förebyggande vad gäller henne, ang foderbyten mm och att hon inte igen får i sig fruset gräs iaf.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tackar för alla svar! Tror inte att jag skulle skaffa mig ett fångsto, om det inte var något aldeles speciellt och om jag var beredd att göra det som krävdes om återfall skulle förekomma naturligtvis. Intressant ändå med andras erfarenheter och åsikter kring frågan. Själv har vi klarat oss undan fång, peppar peppar!
Man kan ju lika gärna köpa ett sto som får fång en vecka efter köpet som aldrig haft fång. Det är flytten i sej som kan vara känslig. Själv skulle jag inte heller köpa ett fångsto, även om den varit symptomfri för dom har mycket lättare för att få det igen sen. Varför köpa sej problem?
Ove Vatle på SLU som troligen är den som forskat mest om fång anser att fång har ärftlighets aspekter & rekomenderar inte att man avlar på hästar som haft fång.

# 11
Kan du hänvisa till någon samman ställning om den forskningen. Intresant att se hur den är gjord, hur många individer han forskat på och på hur lång tidsaspekt.

#11. Det är ju väldigt konstigt att veterinärer då ger rådet att betäcka fångston tycker jag. Enligt uppgifter jag har fått finns det inga belägg för att det är ärftligt.