Hur fungerar bakselen?
Vi har precis börjat att köra vårt shettissto. Hon var enligt förre ägaren inkörd men det säger ju inte så mycket. Hur som helst så fick vi låna en liten rockard som efter lite handpåläggning blev fin igen. Sele införskaffades på Börjes. Vi tömkörde henne ett par gånger och det gick hur bra som helst - hon verkade komma ihåg… Sedan spände vi för och körde! Hon (och vi) tycker att det är jättekul. Nu till min fråga: selen vi köpte var av enklare modell och inte särskilt dyr (890 kr). Jag har sett att vissa använder en sk baksele. Varför har man en sådan och vad fyller den för funktion?

bakselen gör väl så (om jag har uppfattat det rätt) att hästen kan bromsa på ett korrekt sätt. Jag har precis köpt en baksele till våran shettis också, och funderar nu, hur sjutton man får den att sitta kvar där den ska? Som det är nu åker den bak, den åker fram och den åker åt sidorna. Är lite jobbigt när man är ute och kör och måste stanna varannan meter för att selen är åkt snett. Hjälp!
#1: Ett tips är att sätta eltejp där selen är fastsätt i svanskappan. Då ligger den på plats!
Bakselen hjälper hästen att bromsa vagnen i nedförsbackar så vagnen inte rullar på hästen.Du måste fästa fast bakselen i svanskappan så den inte åker åt olika håll för då gör den mer onytta än nytta.Den ska sitta straxt bakom korset och man ska få emellan båda sina händers bredd ,en hand på var sida om bakbenen så den inte sitter för spänt.
Ta det försiktigt i början om hästen inte är van med baksele för det kan kännas obehagligt när den trycker bakom rumpan för o stoppa vagnen i nedförsbackarna.
På maratontävlingar måste man ha baksele på hästen.

Jag blir så glad när ni som kan delar med er av era kunskaper. Tack alla ni som kan!
#4 Det är ju den som det här superbraiga forumet är till för!! 
Delad glädje är dubbel glädje :)

#2 men va e de för dum konstuktion om man måste tejpa fast selen i svanskappan (som iförsej var ett bra tips, tack). Kan de inte sälja baksele med nån grej att sätta fast i svanskappan då? skumt…
#6 man kan ta en håltång och göra hål genom bakselen och ryggstycket, så kan man knyta fast med en diskret läderrem eller fisklina. Då sitter den på plats! .-)
#6: Nödlösning! Men jag tror de flesta bakselar har samma konstruktion- att de löper i svanskappan.
Annars gör som Jenny säger - ser lite snyggare ut men har samma funktion.

På bakselen ska det finnas en ''ögla'' som man trär svanskappan igenom. Ska se om jag hinner fotografera en av selarna jag har hemma för att förtydliga det hela, om det kan vara av intresse.