Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1471 ggr
SaraDoos
0

giftiga träd/växter

Vi har int ett träd i närheten av våra hagar, men däremot i vår trädgård har vi en del oönskade, självplanterade träd, bl a ek. Funderade på att gräva upp dem och se om de kan rota sig ihagen, men sen kom jag på att det blir ju ekollon på ek, som ramlar ner. Är det något hästarna äter och är de i s f farligt??? Har även nåt annat träd med röda bär på (kanske rönn - är urdålig på träd…). Rönnbär, är det farligt för häst? Nån annan växt som jag ABSOLUT inte ska plantera i hagen?

Annette
0

Idegran är väldigt giftig.

UG
0

Gullregn är farligt giftigt

Miija
0

Ja, ekollon ramlar ner och hästarna äter dem. Mängden de pillar i sig varierar kraftigt men de kan bli "höga" av giftet och dörför fortsätta äta.

Vet en haflinger som aldrig blev frisk igen efter en sådan förgiftning. Fick följdsjukdomar och finns idag i Trappalanda.

UG
0

#3 Det stämmer att Ekollon är giftiga. Jag funderar på när de börjar ramla ner från trädet… jag har ekar i ena änden av mina sommarhagar, men jag tror att jag flyttar hem hästarna innan ekollonen ramlar ner och riskerar bli uppätna.

wessis
0

Köpte för en tid sedan ett islands sto som gått i en hage med mycket ekar. Efter några dagar hemma hos mej blev hon allvarligt sjuk och sedan transporterad till Ulltuna. Där konstaterades Ekollonförgiftning.  Det gjordes en stor utredning om detta som tydligen inte är så vanligt på häst, men som man nog bör vara observant på om man har Ekar i hagen. Anledningen till hennes snabba insjuknande när hon kom till mej var ( enligt vet.)  att hon inte längre fick sina ekollon. Ekollon är beroendeframkallande.  Har lärt mej och är glad att jag inte har Ek här uppe hos mej.

Hanna-D
0

Vi har ett halvblod som varit jättesjuk pga ekollon, han blev precis som några skrivit om ovan, beroende. Det fanns bara ett par ekar men han grävde fram gamla löv, ekollon, rötter m.m.

QuickStep
0

Men jösses.. Vad heter det alltså, Nån som vet nått om när ekollona som ramlat inte längre är giftiga eller är dem d hela tiden?

SaraDoos
0

ojdå, ek är inte bra alls då kan man säga…

Pheobe
0

Vill du ha träd hos hästarna är ask eller bok väldigt bra

Kimpa
0

Kan de äta någon giftig växt eller olämplig växt som de blir svullna i benen av?
Har nyss hämtat hem en hingst från ett bete där maten började tryta och han var svullen i alla fyra från kotan och ned. Men ingen symtom på feber, hälta allmäntillstånd…

[Anna-N]
0

Kan berätta av egen erfarenhet att vi råkade ut för ngt hemskt otäckt för ett par veckor sedan då flera av hästarna fick blev sjuka av att de ätit alsikeklöver i höet. Giftiga växter blir dubbelt så giftiga i torrt tillstånd så hästar behöver inte enbart bli förgiftade på betet.
Hästarna blev sjuka en efter en och när vi slutade med det aktuella höet då vi efter ett tag förstod att det var ngt de tuggade i sig och inget virus så var det tvärt slut på fler insjuknanden och hästarna blev bättre på några dagar.

Symptomen var rinniga näsor, hosta, svullnad i leder, feber, matvägran, stelhet och vinglighet m.m. Ett av de äldre stona fick vi ta till djursjukhus och hela det här förloppet slutade på ca 45.000 :- i veterinärkostnader. Kunde slutat riktigt illa. Ca 30 hästar per år insjuknar i förgiftning av alsikeklöver och stånds.