Samåkning?
Hej! Jag har tänkt lite på det dära med hingstvisning och så. Jag skulle så jättegärna vilja åka med min hingst och visa honom typ nästa år eller så. Jag har haft det i tanken innan men vet liksom inte riktigt hur det går till, plus att det mesta är så himla långt bort och jag har inte så stor möjlighet att åka så långt med en ponny! Skulle man inte kunna samåka med någon som även skulle kunna "vägleda" lite också. Jag har tänkt i alla fall att jag ska åka till en hingstpremiering för å se hur det går till innan. Men vart ska man vända sig så man vet om det finns någon man kan samåka med som endå ska visa sin hingst också? Tips mottages gärna.
Var i landet finns du?
Det bästa är väl kanske om du redan nu kan hitta någon erfaren uppfödare/hingsthållare/utställare i din närhet, som kan hjälpa dig litegrann med förberedelser och sånt.
Sen kan man alltid efterlysa någon att samåka med via detta forum, om du inte hittar någon via nämnda uppfödare.
Jag bor i Sölvesborg i Blekinge som ligger väldigt långt ner i landet. Har letat lite efter uppfödare men inte hittat något direkt nära. Hittade dock ett ganska nära som jag mejlat men liksom om dom inte kan hade det vart bra om jag kunnat fråga någon annan.
Att samåka med hingstar i släpen som inte känner varandra är inget att rekomendera. Jag ska åka till Laholm i höst. Du får gärna åka med mig om du kan ta dig till Lund eller någonstans på vägen, alternativt tar dig till mig kvällen innan och stannar över. Bor utanför Tomelilla på Österlen. Men jag kan inte ta med din häst för jag ska hämta hem min egen hingst och jag lastar inte honom med okända hingstar, tyvärr.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Wait a minute! Laholm… Det är till en hingstvärdering du ska till right? När i höst? Skulle du vilja länka till någon sida där det står info om det och vem man ska kontakta? Men alltså, vad man behöver öva på… Är det mest att träna på att få kolla på tänderna och känna på testiklarna+ att gå och trava på ett rakt spår? Gör det något om hingsten typ blir lite uppspelt av dom andra ponnysarna? Nu är det ju inte extremt men han blir ju(som många hingstar) lite vaken av nya hästar, stegrar kanske lite och så. Bett är obligatoriskt ju men man måste inte ha nosgrimma väl? Något annat man ska tänka på förutom pass? Jösses, sorry för jag frågar så mycket. Kan värkligen i princip ingenting :)

#4. I denna länk kan du läsa om vad du bör tänka på vid en avelsvärdering av hingstar.
Nosgrimma eller ej är valfritt. Men tänk på att en engelsk nosgrimma framhäver ett vackert huvud medan om man visar utan blir huvudet mindre vackert.
Avelsvärderingarna i höst hålls i Kolbäck 6/9 och Laholm 7/9.
#4 Jag brukar tycka att det är bra om hingsten visas någon gång innan en avelsvärdering. Dels för att se om han håller måttet och dels för att träna honom iför detta. Det är fler moment att gå igenom på en avelsvärdering och man ska som du säger, kunna känna och klämma och titta överallt på honom på en avelsvärdering.
Min hingst har aldrig stegrat och varit uppspelt på det sättet men så är han visad många gånger och van att vara med ute. Är just det jag menar med att man tar ut dom och vänjer dem.
En hingst som visar dåligt uppförande kan få nedslag också. Men lite hingstiga får dom ju lov att vara, inom rimliga gränser.
Proppen och anmälan till höstens värdening är nog inte ute ännu.
Så ofta jag får chansen så brukar jag gå med honom bland mycket folk och hästar för att vänja honom. Det blir dock mest folk men när vi är ute brukar jag ta chansen att gå förbi andra hästar. Sen blir det kanske inte så ofta endå eftersom jag inte alltid har chansen.
Menar du typ visa på utställning? Måttet är jag ganska säker på att han håller, han är väldigt liten shettis hehe, däremot inte mini.
#7 Ja, utställningar… Jag menar inte måttet på höjden utan måttet för att vara avelshingst, att han är bra nog alltså
#8 jaha xD Aja, har funderat på utställning. Ska fundera lite till, kolla vart det finns sen kanske jag kan få skjuts av någon jag känner. Hmmm, får se hur detta blir
* Gärna visad på utställning så du har ett hum om att "allt sitter där det ska"
* LYDIG! Kan inte betonas nog. Ponnyn måste vara så pass uppmärksam på dig och veta vad som förväntas av honom och enda sättet att nå dit är träning.
* Han ska acceptera att någon för honom helt okänd person klämmer och känner igenom hela honom - testiklar, lite manipulerande av bakben, ögonlysning, mun… För går han vidare till central bedömning senare under dagen efter en första visning är det ju schysst om veterinären har en lättundersökt häst.
Har du möjlighet att åka och titta på en avelsvärdering i höst eller till och med vara groom/hinknisse åt någon och sedan visa i vår, så tycker i alla fall jag att det är bra. Jag var själv med som hinknisse vid ett par tillfällen innan jag visade hingst själv, och den erfarenheten var jättenyttig!
#10 Tack! Det vart nyttig info.