Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 2800 ggr
Mittinatta
0

Skriv priset!!!

sitter och tittar på diverse uppfödares hemsidor och överallt finns det ju pållar till salu, men ingen som anger priset!!!!!

På ett ställe står det diskuteras med rätt köpare, på ett annat kan det stå "inte billig".

men hur ska man då veta vad/vem som är rätt köpare och vad betyder egentligen "inte billig"?

eller är det någon specifik anledning till att priset inte nämns på hemsidan??

det är bland det värsta jag vet. Jag blir så himla irriterad. Fundersam

självklart är jag nyfiken eftersom kassan är skral (ca 10 papp) -> jag vill inte sitta och ringa på hästar som sedan visar sig kostar kanske femton, eftersom det är fem tusen mer än vad jag har.

Berätta för mig - varför noteras inte det på hemsidan om man ändå annonserar ut en häst?

zettan
0

ett orsak till att man inte sätter ut sitt pris kan vara att de eventuella priset är brutbart. Eller så har man inte bestämt sig för vilket pris man vill sälja hästen för utan man vill ha ett bud.

En häst i träning kanske priset höjs under utbildningstiden. Vartför inte mejla runt till de uppfödare vars hästar du är intresserad av så lovar ja dig att du kommer få många svar från uppfödare där pris kommer att stå.

Mittinatta
0

tänkvärda ord förståss.

självklart kan ju priset justeras vartefter hästen tränas, men då kan man ju skriva ut en sådan sak tex. :)

Hanna-D
0

Jag tycker att priset är en sak mellan köpare och säljare. Det är inget "alla" behöver veta.

Shettisar02
0

Men jag kan tycka att ett ca pris sållar många oseriösa också.

maysod
0

Håller med Hanna till fullo. Som köpare kan man ju välja och vraka, som söljare väljer man köpare.

VeronicaP
0

Jag har nog fakiskt inte heller priserna på min hemsida , men däremot där jag har lagt ut hästarna på annons sidor har jag nog priserna , men kan ha glömt det på dennna sidan , inte alltid jag kommer ihåg det om jag ska vara ärlig.

[Anna-N]
0

Jag tycker som #3 och #5. Är man dessutom riktigt intresserad av en häst som man verkligen vill ha - är väl inte priset det viktigaste….

Shettisar02
0

#7   Jo priset kan vara viktigt ialla fall för en som inte avlar eller är utställningsintr på blodigt allvar.

maysod
0

# 8

Varför skulle en som det inte avlas på eller ställs ut kosta mindre ? De kostar lika mycket att ta fram vare sig om de ska avlas på eller ställas ut. Skulle den ponnyn vara mindre värd ?

Houdini
0

Jag sätter gärna ut pris när jag säljer häst (har annonserat med pris ca 90% av gångerna), då vet ju köparen om det finns något intresse eller inte. Det är rätt skönt att slippa ta alla 50 samtal från de som känner att de måste prata en timme innan de vågar fråga om priset, som kanske ändå var alldelens för högt ändå.

Prutbart är det ju ibland ändå, .. fast ibland inte.

Ahnna
0

Har man inte mer pengar så spelar det ju ingen roll hur gärna man vill ha en häst. Då kan det vara skönt att slippa ringa/maila till säljaren och kanske hinna "förälska" sig ännu mer i hästen innan man får reda på att den är på tok för dyr. Jag brukar faktiskt sålla bort annonser utan pris, i alla fall till 80-90%. På nåt sätt så ger de utan pris ett sken av "för dyr för dig så bemöda dig inte" ungefär.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Madelene_Udd
0

Jag vill också att priset skall finnas med i en annons. Just för att jag inte har hur mycket pengar som helst. Jag är inte intresserad av att betala över en viss summa för en viss häst. Detta beror ju då på hästen dess meriter osv, men är priset satt till 5000 kr mer än vad jag vill ge för den hästen så slösar jag inte med varken min eller säljarens tid eftersom den då inte är något för mig.

Som äsljare har jag alltid satt ut priset eftersom man annars får massa mail från småtjejer som undrar vad den kostar och om veckopengen räcker…. Skrikandes Ungefär så….

Shettisar02
0

# 8 Nej har inget med vare sig stam eller värde att göra. Utan att man kan själv avgöra om man vill ringa eller ej.Letar jag ex sällskaps ponny så ringer ialla fall inte jag på en ponny som kostar 10.000:-.Skulle jag nedvärdera en ponny för det då? Nej knappast….

Daladis
0

#9- Menar du på fullaste allvar att en "sällskapsponny" skulle kosta lika som ex. ett diplomsto????
I "hästvärde" är alla mina hästar lika värda och behandlas med samma ömma omsorg, men i kronor och ören är dom väldigt olika.
Jag är rätt ny inom shettis, men har åkt på utställning och ska premiera mitt ena sto, och nog sjutton kostar det att meritera en häst! Så nog skulle jag vara beredd att ge mer för en ponny med meriterade föräldrar än en med omeriterade föräldradjur. Och skulle likaså ta mer betalt för fölet om jag meriterar mitt sto och åker till en meriterad hingst istället för att betäcka med "grannens" hingst .
När jag tittar på annonser så sållar jag genast bort de som inte har pris med. Även om det bara skiljer på någon tusenlapp så kan det ju vara avgörande om man väljer mellan stam, merit, färg, avstånd mm. mm.

Cattis
0

#14 Men hur kommer det sig då att så många kräver att vi skall sälja hingstungar så billigt bara för att köparen skall ha den till sällskap? Vi som har meriterat hingstungens föräldrar, betalat för betäckning med meriterad hingst osv - skall vi skänka bort dem bara för att köparen inte tänker sig mer än sällskap?

Att ett diplomsto kostar mer är en annan sak. Men en ettåring, eller tvååring som är till salu skall ju rimligen kunna säljas för 6-8.000:-, som ju är ett normalt värde för en fullstammad unghäst - men de som vill ha till sällskap skriker ofta i högan sky o vill inte betala mer än 2-3.000:-

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Daladis
0

#15- Men alla hingstungar håller väl inte måttet för att sparas som hingst??? Många av dom ser man ju redan som föl att dom passar bättre att kastreras och sen användas till annat än hingst? Sen kan väl ingen kräva att någon överhuvudtaget ska sälja någon häst till nåt annat pris än vad säljaren vill ha???
Sen att priserna är låga, det är ju tillgång och efterfrågan som styr. Inget jag kan påverka tyvärr. Såg en ostammad hingst som såldes "till bra hem" för 500:- idag…..Ledsen

AnnaLundin
0

#16 Fast även om hingstungen inte håller måttet så har det kostat lika mycket att betäcka och föda upp den som om den vore bättre eller om den vore ett sto…

Varför ska man sälja den under tillverkningskostnaden bara för att det är ett hingstföl som inte ska bli avelshingst?

Jag är övertygad om att om fler lät bli att dumpa priserna för att "snabbt bli av med" sina hingstungar så skulle inte dessa superbilliga ponnyer existera.¨, annat än i undantagsfall. Det ju just dessa "panikförsäljningar" som gör att priserna generellt ges möjlighet att sjunka. Och ihop med detta kan man då även nämna att fler kanske borde låta bli att betäcka allt av honkön så råkar finnas på gården, för att minska överproduktionen av ponnyer… Ingen nämnd, ingen glömd…

maggan
0

Såg en hingst som ska bort före fredag annars slakt , bortskänkes.

Daladis
0

#17- Håller helt med.

Cattis
0

#16 Nej det gör inte alla, långt ifrån. Men de har ett annat liv framför sig. Som travare, bruks eller barnponny. En valack i treårsåldern borde kosta precis lika mkt som ett diplomsto. Den har inte samma värde, men ett annat.

Köper jag en hundvalp, renrasig med alla papper i ordning - då får jag vackert betala lika mkt för en jag vill ha till sällskap som om jag vill ha en utställningshund. I princip. Varför skall det vara annorlunda med en häst, som dessutom har ett andrahandsvärde som bara stiger om man sköter sina kort (hästar) rätt.

/Cattis

zettan
0

#20 bra skrivet Cattis.

De var en som ringde på mitt hingstföl som ja har ute. Dom ville betala 1000 kr för han. självklart sa ja att priset var betydligt högre. Då i frågasatte dom mig om ja trodde ja skulle få sålt han för de pris ja hade satt. Då svarade ja dom att ja har ingen panik att bli av med honom. Ja skänker inte bort en häst. Då vart dom nästan sura i telefonen

Asagard
0

#18 Den såg jag också. Fast hade det varit min häst hade jag inte ens satt ut annons utan slaktat direkt. Fy sjutton vad ont i magen jag skulle ha om hästen kom till ett nytt hem om man inte hade en aning om hur länge nya ägaren stod ut innan hästen fick vandra vidare…

Är jag för grym som hellre slaktar än å säljer en häst som inte är 100%-ig eller vad man ska kalla det?!

Milla
0

Det stora problemet idag är ju dom som säljer ut sina hästar oavsett kön och ålder till minimala priser. Hade alla hållt ungefär samma priser så hade vi också fått ut det vi vill ha

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjamin
0

Vad härligt det känns att veta att man bidragit med att få upp shettispriserna.Glad

Jag betalade ganska mycket för en kasserad hingst.Glad

susanne-s
0

ångrade mig…   Generad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

#22 Nä du är inte för grym, skulle jag ha ett sto tex som hade mycket patella , exem eller annat så skulle jag hellre slakta henne än sälja just för att jag inte vill att det ska användas i avlen tex.

Har jag en kronisk halt häst , som inte lider utan eg bara *duger* till sällskap skulle jag också hellre slakta/avliva än sälja för det är inget som garanterar att den hästen bara får gå som sällskap, lika dant om jag har en väldigt *svår* häst som kräver sin tid eller annat så  skulle jag ev välja att avliva/slakta.

(Anna jag vet att Patella betyder knä ;-) …)

SaraDoos
0

men det är ju lite skillnad på att slakta en som inte är frisk, jämfört med att slakta för att man inte får den såld? Tycker jag.

VeronicaP
0

#27 JO sant men frågan är om man skulle komma i det valet på att man måste* skänka *bort dem om jag ändå inte hellre skulle slakta , för då vet jag ju vart den hamnar.

maysod
0

# 27 håller med.

Asagard
0

#27 Jag skulle inte slakta en häst bara för att jag inte får den såld (även om det ibland känts så). Men i detta fallet var det en häst som spränger staket och en sådan häst kan råka riktigt illa ut i framtiden och att då sälja/skänka bort den hästen, det skulle inte mitt samvete klara av. Då skulle jag hellre slakta den än att skänka bort den.

Annette
0

Jag tycker inte priset behöver anges, bara för att folk skall slippa ringa i onödan. Om man först tänker efter vad det är man vill ha kan man nog sortera bort en massa annonser direkt.

Houdini
0

Nog känner jag att jag vill ha mer betalt för en bra uppfödning än en som inte håller mina uppsatta mål.

[LinneaDahlberg]
0

#32 men inte skulle man väl köpa en häst som inte passar sina uppsatta mål? Då passar det väl någon annans mål som borde vara villig att betala lika mycket?

Visst att jag tycker tex en 4-årig hingst som visat sig bra på utställing och verkar lovande inom bruks etc ska kosta mer än ett ettårigt sto.
Kort och gott: man borde få tillbaka för det man lagt ut i tid, pengar och arbete (Sällan att det blir så iof… tur att man gör det för att det kul!)

Daladis
0

#20- Men om man jämför med hundar och på många jag kikat på som är renavlade för utställning eller tävling kan man faktiskt få de med "skönhetsfel" för ett något lägre pris.

Cattis
0

#34 Men ett hingstföl som inte är ett potentiellt hingstämne är fortfarande värd lika mkt, fast på ett annat område. Även om den inte tillhör det allra bästa, så kan den kanske ställas ut med riktigt bra resultat som valack. Eller tävlas i körning. Då är den värd precis lika mkt som en som är ett potentiellt hingstämne.

Hästar som har en eller annan "defekt" får man också ofta köpa billigare än de som är korrekta och fullt dugliga. Men inte sänker man priset bara för att en köpare "bara" skall ha hästen som sällskap. Den har samma värde ändå, har kostat lika mkt att få fram som alla andra (generellt).

/Cattis

VeronicaP
0

Skulle aldrig sänka priset på någon av mina bara för att tilltänkta köpare endast tänkt använda den som sällskaps häst , vi avlar inte fram sällskaps hästar utan bruksponnyer och avelsponnyer.

Charlotte-Aveback
0

Kostnaden att få fram en individ är naturligtvis den samma, oavsett om den blir en framtida champion eller inte. Ur den aspekten är det ingen skillnad.

Självklart blir det så småningom skillnad när ponnyn antingen själv har meriterat sig på ett eller annat sätt eller är en unghäst med sådana blodslinjer att man kan "förvänta" sig goda resultat.

Det slutliga priset beror dock alltid på 1) hur angelägen köparen är att köpa just den här ponnyn och 2) hur angelägen säljaren är att sälja ponnyn.

Vi har under åren haft många typer av köpare, alltifrån dem som i princip är beredda att betala vad som helst för ett speciellt meriterat avelssto, till köpare som velat köpa en familjeponny och till varje pris vill ha ett speciellt hingstföl för att han hade ett så vackert huvud! Glad

Självklart var prislapparna helt olika på dessa individer men deras "värde" hos sina nya ägare var förmodligen det samma! Flört

Daladis
0

#37- Bra skrivet!
Vad jag inte kan förstå Cattis är att du ofta när du skriver om pris "klankar ner" på köparen. En köpare kan väl inte köpa om inte säljaren går med på det? Sen vad som tillkommer som ofta "glöms bort" när man säljer hingstföl, är den kommande kastrationen. Det är faktiskt ca 2000 kr.
Sen att priserna är FÖR låga på shettisar verkar vi alla rörande överens om. //Erica

Cattis
0

Kan tyckas. Det jag "klankar" ner på är att vissa köpare verkar tro att man som säljare skall sänka priset, bara för att köparen endast är ute efter en sällskapshäst. Man kan inte bedöma eller sätta pris baserat på vad en ev köpare har "lust" att göra m hästen. Jag tycker det är fel, och det har jag all rätt att tycka.

/Cattis

Mossedal
0

Jag skulle uppskatta om priset skrevs ut, så man i alla fall har en hum.

Sen detta med varför priserna är som de är… ja…. självklart kan det finnas situtioner då en säljare MÅSTE sälja (det kan hända mycket i ett liv) men utöver detta bör väl lite marginaler finnas?? Som planering för att alla årets föl inte går att sälja på en gång, att stoet faktiskt föder ett hingstföl ;-) etc.

Detta med att hingstföl ska vara så hejdans billiga kan jag inte riktigt förstå!? Visst anses ett sto som "beräknas bara få" 38-39 poäng som OK medan hingsten "ska" upp i 40 poäng… men inte är väl alla stoföl att betrakta som avelsmaterial???? Kanske lite där problemet ligger, eller? Och att alla inte har möjlighet att hålla hingst, oavsett kvalité.

Vad tror ni på forumet, skulle priserna stabiliseras/gå upp om vi uppfödare kastrerade de hingstföl som anses inte hålla hingstkvalité? För som någon skrev så kostar ju kastreringen, men är den redan gjord slipper man ju denna prutdiskussion samt en hejdans massa "icke lämpade" hingstar som kanske får föl i framtiden?
Jag tror att en valack betingar ett högre pris, och man har då redan betonat att denna hästs värde ligger inom rid/kör/sällskap. Om sedan totton ska vara "billig" för att den "bara" ska vara till sällskap är det ju upp till oss säljare att påpeka att shettisen är en lättfödd (och därmed mer billig än t.ex. en avdankad travare) som sällskap.
Men Cattis, jag förstår vad du menar… det är ju inte uppfödaren som ska sätta pris efter vad köparen ska ha ponnynn till!!! Är det inte något "fel" på hästen - och att alla hingstar inte lämpar sig till avel är väl knappast ett "fel"! - så ska priset inte sänkas!!! Däremot kanske vi ska bli bättre överlag på att HÖJA priset efter olika meriter (och då menar jag inte att alla uppfödare verkar tro att just deras söta ponny är bäst i världen :-)))

Föl X kronor
Föl sto X+Y kronor.
Föl med tex elitföräldrar X+Z kronor samt +Y kronor om sto
Föl visad på fölmönstring + ytterligare Å kronor samt Y kronor om sto och Z kronor om elitföräldrar osv….. ???????????

Så slipper vi diskussioner om hur mycket priset ska SÄNKAS ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

JennyStaaf
0

Jag skriver ut pris för att sålla bort dessa som tror att jag skänker bort mitt hingstföl. Vill någon köpa Majestät så får denne snällt betala de 6.000 + moms (7.500 kr) som jag begär för honom. Detta oavsett om personen i fråga måste lägga flera tusen i framtiden på att kastrera honom (han kan ju även bli klapphingst - då kan kastreringen gå på 7.000 kr!) eller om han slutar som sällskapshäst hos någon.

Priset är ändå löjligt lågt jämfört med vad hundvalpar, mobiltelefoner, platt-TV och Thailands-resor kostar. Jag tycker prisbilden på shetlandsponnyer överlag är skrämmande låg, och det är en av anledningarna till att jag har reducerat min shetlandsavel till att bara ta ett (välplanerat) shetlandsföl per år.

Shettisar02
0

Visst är alla ponnier värda sin vikt i guld! Men jag utgår från mig själv när jag skriver min mening, inte vad alla andra tycker.Flört

Letar jag ponny så letar jag efter att den är körd.Hel och frisk.Det är svårt att veta vad en ponny (i låt säg 8-13års ålder )är "värd" på marknaden.Ofta så har de meriter (utgår från fullstammad).Men jag vill ju trots det inte betala 10.000:- för en ponny som jag "bara" ska hobby köra.Avla är en helt annan sak.Merieterna struntar jag i i det sammanhanget. De uppfödare som får 4-8 föl och kanske mer var år hur får ni era föl/unghästar sålda år från år?(Handen på hjärtatFundersam)

Mmia
0

Om hästen bara får kosta en viss summa och ska ha diverse egenskaper så är det väl bättre att sätta ut en annons med all info om vad som önskas o maxpriset.

Då svarar förhoppningsvis bara den som har  just den ponnyn.

Daladis
0

#42-Håller med.
Men när det var i en tråd förut om att uppfödarna kanske skulle betäcka något sto mindre per år för att få bort "överproduktion" och på så sätt höja värdet på våra underbara ponnyer så var det vagt intresse från dom som tar 5-10 föl per år vill jag minnas.

Satte själv ut min 2-åriga valack för ett tag sedan. Med pris. Men när det började ringa intresserade, kännde jag att oh, hjälp! Han är för det första värd sin vikt i guld! För det andra kan han inte få det bättre hos någon annan… För det tredje -jag vill inte sälja honom!!! -Så han blir kvar! (om ingen väääääldigt kör eller trav intresserad som är vääääldigt seriös vill köpa honom, då kanske, kanske jag kan fundera på att sälja honom….eventuellt)

VeronicaP
0

#42 Menar du att en körd valack eller sto inte ens skulle vara värd 10.000? Om jag nu skulle köpa en ponny som jag har tänkt köra som hobby eller annat och jag hittar en som jag vill ha så nog skulle jag betala 10 tusen för den , jag vet ju vad jag får i det läget .

Benjamin
0

10 000 kr är för lite pengar för en häst tycker jag oavsett meriter/ utbildning tycker jag.

Charlotte-Aveback
0

Nu kan man ju inte dra alla ponnyer över en kam, oavsett om man grupperar dem enligt ålder eller kön.

Att det är samma kostnader bakom dem kan vi nog vara överens om (språngavgift, försäkring, hovslagare, avmaskning, m.m.). Men själva priset för ponnyn är ju helt upp till hur attraktiv ponnyn är i köparens ögon, beroende på vad köparen skall ha ponnyn till.

Om man är ute efter en go' och snäll familjeponny t.ex. så förstår jag att man tycker att 25.000 kr för ett meriterat avelssto är på tok för dyrt. Men det är ju inte heller till den typen av köpare ett sådant sto i första hand skall säljas.

Kris_J
0

#42 vari ligger skillnaden om du bara ska hobbyköra eller annat? Jag undrar på vilka grunder skulle en frisk inkörd shetlandsponny ponny vara billagare bara för att du ska bara köra hemma eller om du tex  ville satsa på tävling?

Veritas odium paretFörvånad

Shettisar02
0

Kan inget annat än hålla med inlägg #47

Shettisar02
0

#45 Vet du vad du får bara för att hästen ligger i högre prisklass?

FredrikN
0

Så om jag ska köpa en ny bil, så kan jag få olika priser på samma bil om jag nu endast ska köra till kyrkan på söndagarna eller om jag ska köra 10 mil om dagen?

Kris_J
0

#51 bra jämförelse!

Eller varför inte ringa till en bilfirma och höra om man kan få en bil för den ska bara stå Flört(sällskapsbil)

ThiffannyJ
0

#51 Bra skrivet!

#52 Haha Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

carina-w
0

kanonbra både #51 o # 52 Flört

Jansson_Kent
0

#51 och 52. Jag vet inte om man kan jämföra en shettis med en "NY" bil men däremot en begagnad. Då kan det ju vara stor skillad på priset för en likadan bil pga hur välskött respektive oskött bilen ifråga är.

För att återgå till ponnyerna så kan ju ponnyer med likadan stam betinga väldigt olika pris pga t.ex hur väl ägaren har vårdat och utbildat sin ponny.

RebeckaSvensson
0

#51 o 52 Väldigt bra skrivit :-)

FredrikN
0

#55 Men Kent. Jag gjorde en liknelse för att dra saken till sin spets.  Diskussion där handlade om varför man skulle betala olika pga av vad man ska använda sin shettis till.

Jansson_Kent
0

#57 Men man väljer väl också prisklass beroende på vad man vill ha för typ av ponny? Ska det vara "gräsklippare eller tävlingsponnyer så kan ju priset man vill betala vara väldigt olika.

FredrikN
0

#58 om någon ringer till mig om att köpa en häst och börjar pruta pga av att de ska hästen till sällskap eller som gräsklippare så blir det likadant som jag skrev i mitt inlägg #51. Jag har ett pris på hästen och det är vad jag tycker den är värd.

Ringer man till mig och prutar med de argumenten så har man ringt fel.

Ska man ha en hästgräsklippare så har man nog inte lärt sig ekonomi. för det är billigare och tidssparande om man klipper gräset själv, om man jämnför med vad foder mm kostar och den tid det tar att fodra mm på vintern.

Jansson_Kent
0

#59 Men självklart är det så att säljare sätter prislappen och affär blir det först när säljare och köpare båda accepterar priset.

Kris_J
0

Man får en åkgräsklippar för ca 10.000 kr!

Milla
0

#58 Varför ska jag som uppfödare ge bort hästar till folk som inte är villiga att betala för vad det har kostat att få hästen dit den är???

En fölunge kostar att göra och den kostar att föda upp. En blandis kostar om igen mer än vad folk är villiga att ge för en shettis. Vad har man en blandis till mer än sällskap???

Vill man inte betala bara för att den ska gå som sällskap så är det kanske lägge att köpa en get eller en kanin i stället. Dom är mycket billigare i inköp…………………………………………………

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jansson_Kent
0

#62 Har jag skrivit att jag tycker att någon ska sälj till underpriser ??? Som jag skrev i inlägg #60 så är det säljaren som sätter priset och tycker köparen det priset är ok blir det affär annars söker väl köparen sig nån annanstanns. För vad vi än tycker om priserna på "små" ponnyer så kommer det under lång tid framöver finnas "små" ponnyer som mer eller mindre skänks bort…

Shettisar02
0

Tycker tråden börjar spåra ur nu då det handlar om bilarPenga mun

Frågan var ju varför en del inte sätter ut priset på sina försäljnings hästar. Inte summan i sig eller hur billig eller dyr,utan priset punkt slut… 

Jag ringer inte på en häst oavsett ras,ålder,användningsormåde där priset inte är utsatt FÖRUTSATT att ponnyn inte fastnar direkt vid första ögonkastet (om där finns foto förstås)

Vilket jag gjorde på min första,så henne köpte jag till fullt pris tänka sig,och henne använder jag till promenad körning bara(de sista åren iallafall  men var tänkt som det från första början).Räcka ut tungan

Shettisar02
0

# 63 precis!

Därför finns det troligen också de som avlar korsningar och säljer billigt på löpande band.

Jansson_Kent
0

#65 Så är det säkert. Men jag fattar inte varför folk orkar avla utan att få betalt för jobbet…

Charlotte-J
0

#66 För att man har ett brinnande intresse kanske och här avlar vi inte för att sälja i första hand utan det är en effekt som uppstår om vi anser att den födda individen inte passar våra vidare önskemål inför framtiden.

Amor vincit omnia Kyss

Shettisar02
0

En fundering jag fick är:

Ni som har större uppfödning och inte får era saluhästar sålda vad gör ni?Går ner i pris? Behåller,utbilda och försöker sälja senare?

Hanna-D
0

#40 Vad tror ni på forumet, skulle priserna stabiliseras/gå upp om vi uppfödare kastrerade de hingstföl som anses inte hålla hingstkvalité?

Absolut! Vi har sagt att ingen hingst lämnar gården om det inte finns väldigt speciella skäl. Vi sparar våra hingstföl för att se om de är möjliga hingstämnen - är de inte det så kastrerar vi och säljer dem. Alla våra ponnyer körs in - en inkörd, välhanterad valack har i min värld en bättre chans att få ett hem med människor som älskar sin ponny och som kommer att användas och köras. Risken att de blir "vandringspokaler" är mindre.

Jag tror att många shetlandsponnyer skulle må mycket bättre av att kastreras. Jämför med de större raserna - där finns inte lika mycket hingstar (då menar jag inte godkända avelshingstar) utan håller den inte måttet av en eller annan anledning så gör man valack av den, varför behålla shettisarna som hingstar bara för att de är små och lättare att hantera?

#51 Skrattande

Annette
0

Många uppfödare säljer sina ponnyer utan annons. Det sker genom kontakter och mun till mun metoden. Även de mest eftertraktade bruksshettisarna säljs så.

Shettisar02
0

#70 Ok,men många säljer via annonser också.Ser nästan dagligen annonser via länksidor eller annons marknader.

Om man innehar ett större stuteri så kommer det troligen nya föl vart år,och därmed krävs mer plats inför vintern,om åringarna inte säljs av så blir där ju ingen plats för de nya fölen.Så hur gör ni då? Med tanke på prisdebatten så undrar jag om inte några går ner i pris,men å andra sidan skriver de heller inte i diskussionen eller så kastar man sten i glashus…

Houdini
0

#33 Men det har jag väl inte skrivit heller??

Jag skrev att om någon av UPPFÖDNINGARNA inte motsvarade förväntade avelsmål inte höll måttet!!

Eller tror du alla avkommor får guld bara för att föräldrarna har det?

Hallonbuske
0

# Förundras av alla olika syner på inläggen.

Vem har skrivit att det skulle vara olika pris på samma ponny bara för att spekulanterna har olika synsätt på användningsområden för den tilltänkta ponnyn? Förstår inte vad det är som är bra skrivet?????

Hallonbuske
0

Varför är ingen av uppfödarna här inne så snabba med att svara på frågan om prissänkning vid icke såld häst???? Ni är ganska snabba när det gaddar ihop sig.

maysod
0

# 74

Nu vet inte jag om jag räknas som uppfödare, MEN har jag satt ett pris så sänker jag inte, då får det vara, tar inte fram flera än de kan vara kvar om så är.

FÖRUNDRAS AV ATT MAN SKRIVER ANONYMT !

Cattis
0

#68 Många brukar väl, mig veterligen, behålla det som inte går att sälja till dess att det går. En del sänker kanske priset en aning också för att slippa vinterns kostnader, eller lånar ut som sällskap tills vidare. En del behåller tills de blir äldre och utbildar dem.
Själv kan jag inte svara på hur jag gör, för det är olika från år till år. Beroende på tillfällen, antal djur/hagar och diverse andra orsaker.

#74 Man kanske inte har ngt som helst intresse av att deltaga i denna diskussion. Det är ingen som är skyldig att här redovisa varenda åsikt eller handling inför andra.

/Cattis

Boel
0

Jag anser att för en bra shettis blir aldrig priset för högt. Jag lägger hellre ut ng mer på inköpssumman och får tag på shettisen med DET. Som jag vill ha. Då kommer priset inte att vara av betydelse. Men jag tycker att det är trevligt när priserna står, men skulle inte dra mig för att maila eller ringa till den ägaren till shettis jag är intresserad av.