Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1360 ggr
Sofia_Schultz
0

Sadel"problem"

Idag har jag skaffat mig ett intressant problem…Min pappa var på en "marknad" och hittade en hästsadel för ett mycket BILLIGT pris. Han trodde den skulle passa shettis, så han köpte den. Eftersom han inte är vidare hästkunnig var den såklart förstor för shettis och för liten för min medryttarhäst. Hm? vad gör jag nu?

Den verkar hel och fin men jag hittar inget märke. Eftersom den var så billig antog jag att den skulle vara defekt på något vis, men jag har inte hittat nåt. Det verkar vara hur fint läder som helst och den verkar vara välskött! Jag kan ju inte sälja den om jag inte vet vad det är för storlek, om den är trasig nånstans och inte vet nåt om den. Finns det nån man kan gå till för att få den undersökt kanske? En sadelmakare…vad skulle det kosta?
Vad ska jag göra med "patrasket"? Kan ju knappast slänga bort en så fin sadel :P

Vad har ni för storlek på era shettissadlar?

Kiara
0

Hopp eller dressyr är det en hopp kan jag vara intresserad

Hanna-D
0

#0 Du kan ju besöka t ex Stenbergs Läder, ligger på St Eriksgatan. De är duktiga på sadlar men frågan är vad det kostar och om det är värt det, du kan ju ringa och höra.

Eller prova att kasta ut en annons på t ex Annonsdirekt och se om någon nappar.

Niklas
0

Borde det inte gå att mäta upp storleken? Är det inte standard för storlekarna?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rissla
0

Jopp, sätet ska väl vara typ 14" 15" 16" 17" eller 18". Ett tum är 2,54 cm. Så, det är bara å ta ett måttband och mäta. Cool

JennyR
0

Har för mig att man mäter sätet diagonalt? Eller är jag helt ute o cyklarGlad

cinna
0

#5 Japp - från sadelknapp till bakvalv.

Bomstorlek (vidd?) är det värre med, har du ingen sadel med känd bomstorlek på som du kan använda som referens?

Mvh

Cinna

Sofia_Schultz
0

Jag ska ta med den till stallet nåndag och se vad jag har för grejer att mäta med där. Ska även prova att mäta sätet, nåt kan ju vara kul att veta innan man tex slänger ut en annons :P

#1 Det är nog mer åt dressyrhållet, fast ändå inte. Måste säga att den e lite "skum". Nåndag kanske jag kan ta en bild och lägga ut.

#2 Okej, tack för tipset! Ska fundera på saken och ta de lite "odyrare" alternativen till hjälp först.