Grevagården
Någon härifrån som ska till Grevagården och avelsvärderingen för shetlandshingstar den 9 april? 

Jag skall dit, dock utan häst. Jag skall hjälpa till vid mätningen.

Jag planerar att ta min kamera och åka ner. Vill gärna se hingstarna "live" för att bilda mej en egen uppfattning oxå. Lika spännande varje gång vilka som "håller måttet", tycker jag.
Okej då ses vi vid mätstationen!

Jag är lite nyfiken på vad du skall visa, Hanna. Men jag har mina misstankar….

Ja vi ska ju dit med ena våran i allafall *ler* … Jag hoppas bara att vi kommer i väg i tid på Lördagen så jag kan kolla lite på welsharna med *ler*
Jag ska dit och titta. Det har blivit en tradition att åka på hingstvisningarna varje år så det får vi inte bryta i år :-)
Amor vincit omnia 
Hej!
Jag kommer att åka ner då jag ska visa min hingst. Vi åker redan på lördag så vi är där i god tid. Ska bli roligt att se alla hingstar, det är så sällan det är mycket hingstar med på utställningarna nuför tiden, så man får ta chansen på hingstpremieringen
MVH Johanna

Jag ska också dit fast bara på söndagen och visa en 3-årshingst.
Ska bli kul att träffa folk igen efter den långa, och kalla vintern!
Jag ska dit och bara titta på alla fina shettisar! Men först skall jag på semester en vecka… dock inte till solen, även om det hade varit skönt just nu…
Det är ju ingen hemlighet längre eftersom mitt namn står som c/o i katalogen 

#10 o alla andra, ett tips: om ni svarar på ett inlägg så kopiera # och inläggsnr så ser man vem ni svarar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#10. Jag har inte läst katalogen ännu.
#12 Stuart vd Zandkamp, kolla i webstamboken.

#13. Där rök min teori. Spännande!
#14 Vilken trodde du att det var?

#16. Jag trodde du köpt Ytterhalls-hingsten. Han har varit utannonserad.
Är det inte väldigt konstigt att katalogen inte lagts ut på SPAFs (nya) hemsida än?

#18. New Forest och Connemara finns ju där sedan ett tag och även Welsh, så det verkar lite konstigt.
Var inne igår och läste på SPAF:s hemsida, fann då under propositionerna till Grevágården att reglerna endast skulle gälla ifall SSS plan och riktlinjer blev godkända, hur räknar man då eftersom dom inte är godkända ännu??
Hoppas det blev under rätt tråd 
Jag antar att de går efter de gamla reglerna tills det är klart med ändringar…
#21 Nä! det står på sidan att reglerna gäller endast ifall plan o riktlinjerna blir godkända, hade det varit så, då hade man väl inte skrivit ut detta överhuvudtaget??

#22 Jag rekommenderar att du kontaktar SPAF eller SH, för ett riktigt svar direkt från dem som vet.
/Cattis
#23 Det kan man iof göra, men svaret blir: att det är inte dom som bestämmer huruvida våran rasförening skall ha reglerna, utan det kommer ifrån SSS( som i sin tur skall följa moderlandets), så varken SH eller SPAF har egentligen något att göra med SSS regler att göra, så jag vet inte hur hjälpt man blir av det 

hm mycket prat om samma sak här nu tycker jag med lite olika formuleringar och det är ingen som vet förrän allt är klart så varför ens fundera och hålla på kan inte förstå det alls för det enda som händer är att det blir en massa *skit* snack eller missförstånd hela tiden… Tycker jag och det står jag för och undanhåller mig att behöva ändra mig 
#25 helt rätt veronica. Nu stoppar vi här tycker jag
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Men så tråkigt att man ska behöva läsa sådana inlägg om skit och snack hela tiden!!
Vill man inte ta till sig vad någon skriver om vad det står under samma rubrik Grevágården, då tycker jag att man inte behöver kommentera annat än sånt som går att relatera till innehållet i trådarna (detta fallet Grevágården)
#25 Jag skriver likvärdigt till dig, alla har uppfattat din åsikt, måste du kommentera och lägga in den i varenda tråd? det blir ju så dålig stämmning annars….eller?
#27 jag förstår vad du menar, men precis som veronica skrev så vet ingen hur det kommer att bli och därmed så finns det ingen anledning att fundera på hur det kommer att bli. Det blir väldligt lätt skitsnack och andra tråkigheter.
Så snälla lämna detta ämne tills vi vet vad som komma ska
#28 Det finns ingen anledning till varför jag eller någon annan här ska behöva ta emot kommentarer bara för att vi är mer insatt i något ämne än en del andra, hur skulle det se ut ifall vi satt och la in kommentarer på allas inlägg, i mina ögon är det sånt som skapar skitsnack och dåligheter inte frågor om saker man faktiskt undrar över
och detta står jag för och förbehåller mig att fortsätter ni med er pajkastning mot folk, då är det ni själva som skapar den dåliga stämmningen och skitsnacket ni så gärna inte vill ha och kan därför inte tillskrivas folke som vill ha information……
#29 snälla du Carola, tänk om du kunde vänta tills jag svarade dig, men då du inte har gjort det så tar jag det här och nu igen.
Exakt vad är det du anser att jag har gjort fel???? Pajkastning osv osv
Vet du Carola vad som komma ska i framtiden???? DÅ ber jag dig vänligen att skriva ner det du vet så vi får slut på alla dessa funderingar.
Vilka andra har jag som du skriver stoppat vill gärna ha namn på dom och en förklaring om vad som är så fel. Det är nämligen bara du som har skrivit och klagat till mig. Ber om ursäkt om jag följer forumet regler.

Lägg ner den här diskussionen, den leder ingenstans alls! Vi kan ta upp den igen när det efterlängtade svaret från moderlandet har anlänt. Tills dess finns inget nytt att tillföra, enligt min mening.
jag har lagt ner för min del och hoppas att ni andra gör det också.
#30 jag anser precis vad jag skriver inget annat, men är det emot reglerna att fråga om sådant som tillhör trådarna, då vill jag ha en förklaring på vilken regel man stödjer sig på, du skriver att "VI" ska få slut på alla dessa funderingar??? Vad exakt menar du med detta?
Jag hann med att lägga in 3 st inlägg av 30 tycker du inte att det är lite väl att ta i när #25 skrev som hon gjorde och att du dessutom skriver att du håller med, var i forumsreglerna här hittar jag att man får göra så själv, men så fort någon annan gör, då skall det direkt kommenteras…….Jag har för övrigt inte tänkt tolerera att bli lika orättvist behandlad här som jag blev på föregående forum…jag har rätt som individ att försvara mig när någon kommer med personangrepp eller oförskämdheter oavsett om jag befinner mig på detta forumet eller någon annanstans, rätta mig om jag har fel

Okej stopp!
Det är lite intressant faktiskt at tfå veta vad som gäller iom att det stod så som det gjorde i proppen inför Grevagården. Jag undrar varför den ens ligger kvar?
Men, vad stod i katalogen? Stod det inget i den om hur och vad som skulle gälla för iaf denna premiering?
Det är intressant.
Sen skriver jag att jag tycker att svaret på varför det stått så skall hämtas från SPAF som skrivit proppen, eller kanske SH om de vet mer.
Här efter spårar det sedan ur till vem som bestämmer våra regler eller ej och varför inte. Och andra går på och säger ifrån och vill inte lyssna på mer av den varan.
Varför kan vi inte hitta en medelväg?
Varför kan vi inte helt enkelt lämna alla kommentarer åt sidan och allihop bara avvakt besluten. Vi VET inget, ingen av oss VET ännu hur det kommer se ut med exakthet - oavsett våra kontakter. Därför att det inte är KLART ännu. Därför vill jag helst se att vi slutar tjafsa på detta vis om ämnet som är så infekterar (av ganska förklarliga skäl) till dess att vi VET.
Nedan detta inlägg skall fortsatta kommentarer handla om, just Grevagården - inget annat.
/Cattis
#31 Jag vet inte om jag kommer att klara av att lägga ner en så viktig fråga, men det kanske beror på att jag vet vad som väntas, det känns som en viktig del i hela shetlandsSverige och att det berör oss i alla sammanhang, det känns rätt tråkigt ifall vi som verkligen behöver varandra ska behöva sitta och vara ovänner, det finner iallafall jag ingen anledning till, det är defenitivt ingenting som någon av oss har nytta utav…snarare tvärtom

#35. Lägg ner TILLS VI VET MER. Vi är inte ovänner, men lugna ner dig lite. Jag håller med om att det är en viktig fråga, men för tillfället kommer vi inte längre. Vi har kört fast i denna diskussion, det blir bara upprepningar. Nu tycker jag vi struntar i detta ämne tills vi vet vad som kommer att gälla.
Jag har tagit passningen och håller med om att det är intressant, när man läser under Grevágårdens proppar, ville bara veta…
#36 Jag ska försöka lugna ner mig lite, men hoppas att ni förstår att jag håller på att spricka av information som jag vill att alla ska ha rätt att ta del av, vill bara väl och bär på egenskapen väldigt rak…men menar för den skull inget illa, får försöka ta hänsyn till att alla inte är som jag……..tur är väl det 

#38. Vi väntar tålmodigt på svaret från moderlandet.
# 39 Tycker att det så ska ha gjorts hela tiden istället för att tjafsa hit och dit med olika info.
# 38 Vad konstigt att inte alla få ta del av den informationen "offentligt" från den källa den kommer ifrån?.
#40 Tycker att såna kommentarer är onödiga, det du kallar tjafsa kan vara fakta för andra,
Kan det ha att göra med hur pass intresserad man är och att man inte väljer att tro på allt som sägs?
se bara på vad som förändrats i tidningen, har du aldrig funderat över varför alla "V-texter" är borta, utan att det lämnas en förklaring på varför?
Det kan även ha sina orsaker var man letar information, har du aldrig hört talas om att "gräset är grönare på andra sidan" med detta menar jag att man kanske många gånger väljer att tro på allt som framförs, bara det framförs av rätt personer, man kanske nöjer sig med informationer, bara den blåser åt "rätt håll"
Man brukar oftast inte reagera förrän man själv blir drabbad, och egentligen så har jag full förståelse för att en del reagerar som dom gör, har man trott och litat på "systemet" då har man ju inte heller haft orsak att ifrågasätta den information som kommit ut eftersom, tänk bara vilket rabalder det blev när man påstod att jorden var rund istället för platt, men idag är det väl ingen som ifrågasätter eller tänker ens på detta

End of discussion!
/Cattis
Det var få av hingstarna som KRÄVDE veterinärundersökning. tänk om alla de hingstar som fått 37-39p hade krävt veterinärundersökning för att sedan få reda på att de kan stambokföras hur som helst eftersom england KANSKE kommer kräva att ALLA hingstar ska "godkännas"…

Ja, då kommer du att ha lagt ut ett par hundringar i onödan…
Och förhoppningsvis kommer inte alla andra som inte hade tillräckligt "bra" hingstar att stambokföra sina pojkar och avla på dem. Många av dem var ju tydligen inte viodare bra exteriört, vill man avla på sådana hingstar? Upp till var och en, men man hoppas ju att förnuftet segrar över känslorna ibland.
MIN åsikt.
/Cattis

#43 Men det är ju så att inga kan nekas till att användas i avlen , men många även jag väljer att inte använda våra hingstar som inte uppnår de krav som vi i Sverige alltid har haft…
Tänk vad bra det varit ifall vi kunde nöja oss med vad Shetlandsponnyns hemland nöjt sig med i flera århundraden, undrar hur dom burit sig åt att bevara rasens kvaliteér