Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 524 ggr
trex
0

Utställning

Hej där.

Skall ställa ut min shettis i sommar, ett sto 3 år.

Får man visa i grimma?

Vad krävs i poäng för stamboksföring?

[Anna-N]
0

Läs gärna artikeln "Utställningdax" här på forumet. Där finns en del tips och sådant som är viktigt att tänka på.

Ja, du får visa ditt sto i grimma.

För Stambokföring krävs att ditt sto inte har under 30 p exteriört och ingen delpoäng under 5. Men för att få klass 1 krävs 38 p och uppåt. Får ditt 3-årsto dessutom 40 p erhåller ett avelsdiplom.

Lycka till!

// Anna

paparatzi
0

På tal om utställningar!

Vad är erat absolut bästa/roligaste minne i utställningssammanhang, eller hur började det, har ni något fint Gladminne från första utställningen

Milla
0

nä på vår första utställning fick vårt elitsto som alltid haft 40 p och uppåt 35 pFörvånad fast vi var rätt så glada ändå och har sen ställt ut fler gånger efter det

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

Det roliaste minnet är absolut när Ghia visades, min treåring. Hon fick guld och vår käre bortgågne Håkan Ström sa till mej att det var en mycket fin häst med ovanlig stamtavla.(Hon gick tvåa i ringen. ) När jag sedan visade hennes pappa, Gino, en valack numera och han fick guld även han så grät jag av lycka. Höll på att dö när han senare blev champion valack. Detta var första gången jag fått guld på egna hästar och extra kul var ju att treåringen är en helt egen uppfödning.

dajmie
0

Första utställningen för oss var 1990, vi hade en brun märr som hette Glittra, det var Torsten Jeppson som dömde, vi gick sist på 37p, Ytterhalls Akleja gick etta, vi var överlyckliga som hade fått silver, sedan fick hon föl året efter, en brun Hingst, vi skulle ställa ut honom för Håkan Ström 1991,vi tyckte han var drömsnygg, vi trodde helt klart att han skulle vinna, vi trodde vi kunde allt om shetland, men så fel vi hade, vi gick näst sist på hela 32p, sist gick kanteborgs Sprite, jag var fullkomligt vansinnig, vi tyckte inte han kunde döma, men tre år senare gick våran och kanteborgs Sprite in, så man ser vad som kan hända, och man har ju lärt sig någonting av det här genom åren, det är minnen man aldrig glömmer, 40p då var kanonbra, kvaliten på våra hästar har ju gått oerhört framåt dom sista åren. maria.

Denna kommentar har tagits bort.
Hanna-D
0

Är förstås alltid kul att få höga poäng och andra framgångar men det allra roligaste är när ponnyerna uppför sig exemplariskt och får mer poäng än man förväntat sig.

Första utställningen var på Fornboda 2002, domare var Lars Gerth och vi visade Stjernens Epus (då ett år).

Annette
0

Jag minns Elit-utställningen på Valla 1984. Har aldrig varit med om värre regnväder. Visarna halkade omkull i det hala gräset och man var som en dränkt katt. Men roligt var det!

VeronicaP
0

Ja för oss har det faktistk ofta gått bättre än vad jag har trott väldigt många gånger ,men så är jag väl väldigt kritiskt när det gäller att titta på mina egna hästar. Fast en av de roligaste var väl årets fölchampionat när vårat lilla toviga ulliga shettisföl vann allt ihopa och det trodde man väl inte direkt när man åkte hemifrån och sen när man såg de fina welhsarna som Kulltorps hade hm jag älskar ju welshar med *S* och sen när det bara var Carisma och ridponnyn kvar så trodde man ju att ja då blev man reserv och var skitlycklig för det men nä hon blev bäst in show och var hur söt som helst i sitt något förstor täcke *S*

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det roligaste var nog när min 2-årshingst fick gå med i BIS-ringen! Det är ju en händelse som kanske jag aldrig får vara med om igen…

Sedan tyckte jag det var roligt när jag ställde ut mitt stora shettissto på en lokal utställning och träffade hennes dotter! DET var kul att kunna ställa dem brevid varandra och se hur lika de var…

Pernilla Lindström
0

Skrattande Min bästa dag var på Gotland 2003 Skrattande

Lindsbo Kismet BIS, Furunäs Sahib Bim, och fölisen Lindsbys Selma som är efter Sahib och Kismet blev Championföl. Dommare Annika Strindgård

Cool Kan det bli bättre tror inte det.. vilken häst familj Cool

RebeckaSvensson
0

Vår första utställningen var 1997 i Borås och den utställningen kommer jag nog inte att glömma i första taget. Hela familjen och vårt ministo Anchorside Shandy åkte iväg.

Jag visste absolut inte hur ngt fungerade, men efter en snabb lektion i hur man skulle gå i ringen och ställa upp så gick det iaf bra. Shandy blev klassvinnare och sedan även Champion ministo. Min fina lilla älskling! Döm om vår förvåning när hon vann championatet. Fast hon i våra ögon var den allra vackraste ponnyn i hela världen, och är det än i dag, så var det extra kul att även domaren tyckte hon var fin. Kan tro vi körde hem försiktigt med vår dyrbara last i transporten Skrattande

Finns flera utställningar som man kommer ihåg extra bra, både då det gått bra och dåligt, men första utställningen med Shandy är den som jag är gladast över.

Utställningen i Alvesta 2004 var oxå en höjdare då vår Morette blev klasstvåa med hela 42 p. Då kom verkligen glädjetårarna när jag hörde poängen :-)

thira
0

En av de utställningar jag minns mest är Strömsholm 1999, då det var kokhett, skulle visa vår ettårshingst, på vägen dit hoppade han över bommen i transporten och slog runt, väl på plats stod han på bakbenen hela tiden, våra barn som var små då, skrek och ville hem - men han vann sin klass……..!