Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 620 ggr
hippoteket
0

treårspremiering

Mina sto-avkommor har kommit med ojämna mellanrum så jag har inte visat så många på treårspremiering. Det är flera år sen senast, men nu är det dags igen!

Funderar bara på detta med meriter - skickar man in meriter för treårsstona som visas? Tänkte på både deras egna utställningsmeriter som unghästar och på föräldrars och syskons meriter.

Hur brukar ni andra göra?

AnnaFagerell
0

De enda meriterna som är någon poäng att skicka in är guld som är intjänade samma år. Har man en ponny som visas under sommaren kan man ta med resultaten på plats. Två guld resulterar i GI. Även resultat från vårens treårstest om det delats ut utmärkelse. Räknas också till GI merit. Föräldrar och syskons meriter är helt obetydande i sammanhanget.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
0

Skickar alltid med det jag vill ska beaktas

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Jag har varit på en informationskväll om sommarpremieringar. Morgan Johnsson höll i den och menade att alla meriter man vill åberopa skall bifogas. Det har jag aldrig gjort tidigare. Men eftersom det är en avelsvärdering och inte en utställning skall jag absolut göra det i fortsättningen.

Kris_J
0

#1 Om du läser storelementet skall alla meriter man vill åberopa insändas tillsammans med anmälan.

"Om meriter åberopas skall dessa ha inkommit tillsammans med anmälan. Annars kan de ej komma stoet tillgodo. Endast officiella meriter kan komma ifråga. Då meriter för avkommor åberopas kan dessa endast komma i fråga om den meriterade avkomman inte överstiger mankhöjden enligt rasbeskrivningen"

Varför är föräldrar och syskons meriter betydelselösa?

AnnaFagerell
0

#4 Vår regionalförening har alltid tagit in stoets egna meriter hon tjänat in strax innan premieringen. Har hon fått två guld ska hon ju ha GI så det tycker jag de gör rätt i. Däremot har ju inte andra ponnyer i stamtavlan någon påverkan på denna ponnyns visande… Det är ju den enskilda ponnyn som bedöms så varför ska föräldrar och syskons meriter påverka detta? Jag har aldrig lämnat med andra meriter än ponnyns egna och kommer aldrig göra det heller. Ponnyn som ska visas står väl på egna ben och får egen bedömning och ska väl inte bedömas för vad morsan eller halvsyskonet eller helsyskonet bevisat.

PP
0

Föräldrar och syskons meriter borde inte vara värdelösa utan ingå i den härstamningsvärdering som ska sägs ingå i svensk avelsvärdering. Själv har jag dock aldrig fått ta del av något mer än mor och fars meriter, vilka jag naturligtvis redan har känt till. Treårsstoet kan bara tilldelas avelsvärdeklass utifrån egna meriter, därför kan det ju vara onödigt arbete att bifoga hela stamträdets meriter - åtminstone så länge härstamningsvärderingen fortsätter vara en väl förborgad hemlighet. B-)

Kris_J
1

#5 Men de skall väl följa reglementet, det skall väl inte beror var någonstans man anmäler sin ponny, alla skall väl behandla lika?
Det är ju SSS regler som gäller för shetlandsponnyer.

(Jag är medveten att det har skett och sker så lite här och var även om reglementet säger något annat. Tycker inte et är ok.)

AnnaFagerell
0

#7 tycker det är av obetydelse för ponnyn får ju ändå GI om man premierar om den året efter på de meriterna eller blandar in dubbelguldsdiplom så jag tyker det kan kvitta #6 Precis. De meriterna kan man ju inte använda sig av för om poängen på hästen sätts pga bra avel "runt" om ponnyn så kan vi lika bra göra allt pappersvägen