Sårvård
Hur hade ni gjort med d här såret? Han går ute dygnet runt.. D verkar vara 2-3 cm långt o nån halv cm djupt.. Jag har tvättat me sprit o lite koksalt men vet inte vad ja ska göra..
vet inte om d e så värst smart me bandage runt när han går i hagen hela tiden..
ge mig nått bra tips… =)
snälla snälla… //
min häst har precis haft ett liknande sår o jag sprayade på m lila sårpray o det fungerade kanon! Läkte jätte fint o det ä rnästan helt läkt nu! Tvättade först m jodopax.
Bluespray brukar funka till det mesta. ;-) Om såret inte känns så djupt, tycker jag det är ett bra förslag.
Om ett sår/en reva känns "stort" brukar jag badda med Nelex (receptbelagt, menkanon då det tar bort all gammal vävnad).
Kanske behövs tar/sårplast mot flugor?
Tänk bara på att inte "blanda" tvålpreparat och jodopax då de slår ut varandra.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
alovera spray helt suveränt!
Jag skulle se till att hästen fick en stelkrampsspruta till att börja med….
Ett av stona hade för ett tag sedan ett ganska stort bitsår på halsen hon behandlades med 4 ESS sårspray och det läkte på några dagar. Annar brukar väteperoxid vara bra. Håll koll om det börjar svullna eller ömma och bli varmt omkring.
Veritas odium paretFörvånad

#4 Hästen e redan vacc mot stelkramp.
jag sprayade på plastplåster på spray när det hade torkat.. Det va lite svullet just vid såret igårkväll.
Ska åka o köpa såndär blåspray mot flugorna idag..

Tvätta. Procell salvan är bra för sårläkning.
#6: Även om de är stelkrampsvaccinerade med fullgott skydd så bör de väl ha en spruta vid skadetillfället. Du skriver att såret är nån halv cm djupt?…
Skulle nog ha bett en veterinär sy såret i första hand när det är så omfattande.
Penicillinsalva varje dag, och så lite klägg o tvätt som möjligt efter det så länge det ser fint ut (vilket jag ofta tycker irriterar mer än det gör nytta).
Om jag tvättar gör jag det med grönsåpa helst (såvida det inte har infekterat).
#9 inte ger du väl PC salva på rutin??? Snacka om att bädda för resistensutveckling…
Jättesvårt att uttala sig utan att ha sett såret i verkligheten…
plastplåster ska man undvika då det stänger inne såret. Jag skulle kolla så den var ordentligt vaccinerad mot stelkramp. Är det tid ge en ny så gör det. Är det ett sår som går neråt så det blir en ficka kan det behöva dräneras. Det läker inte av sej självt då. Att ta ut veterinären direkt kan spara omfattande skador på hästen. Hästens ben är jäkligt känsliga och man vill ju inte i efterhand veta att en sena fått en smäll eller att hästen ska ha lymfangit resten av livet senare.

Jo självklart är det jättesvårt o att uttala sig utan att ha sett såret i verkligheten..
Tänkte bara lite sådär tips i allmänheten.
Nu har det gått ett par dar och såret har inte blivit värre. D ´har inte runnit nått eller benet har inte svullnat mer eller blivit varmt. Har haft på socatyl så såret får vara ifred från flugor på nätterna men har tvättat med koksalt på dan.
Just som jag som bor 5 mil från stan. Har ingen annan hästkunnig på sådär avstånd att rådfråga så är det för mig jättebra att kunna skriva här..
#12 är fickan neråt behöver det inte rinna något heller. Tryck lite och se om det kommer var. Borde göra det nu om det är infekterat
#10 Ja det har nog blivit extrem resistensutveckling på det enda hela stora såret mina hästar har haft på 8 år..
(då en häst fastnade i ett elrep)

Har nyligen gått kurs i sårvård genom jobbet. Vi fick lära oss att använda kranvatten och tvål, som första alternativ. Absolut INTE penillisilinsalva, den behandlingen är helt ute i dag. Klorhexidin används om det behövs i extremfall. Sprit anses försena läkningen.
Vad bra då behöver ni inte använda det då!

Jag brukar tvätta me lactacydtvål och vatten först, sen koksalt.. men sen om det blir infekterat så behövs d väl nå mer?
Phoebe, jag ska trycka imorgon bitti, det va rätt mörkt ute i hagen nu ikväll när ja kom hem från hoppträning.. Såg ju inte ett dugg där ute.
Mitt shetlandssto Fuga har rivit sig på taggtråd/lammnät för 1½ vecka sen o det blev revor på övre del insidan av bakknä/lår.Fick stelkrampsspruta o penicillinspruta i 5 dgr för säkerhetsskull av veterinären.Har tvättat med Hexocil-schampoo och sprayat med 4 ess sårspray varje dag.Nu lindade jag med kompress o linda benet igårem. efter att sprayat i aloeveraspray och när jag tog av det ikväll var det var som fastnat på kompressen o gammal död vävnad åkte bort.Nu ett öppet hudsår,men ser rent ut…tvättade o sprayade igen med aloevera o lindade om för skydd mot smuts o flugor..
Måste nog skaffa hem blåspray som skydd mot flugor..!!
Puh..stackars liten…
På humansidan används i huvudsak också tvål och vatten vid sårvård eller koksalt.
Tvärt emot vad som var brukligt tidigare ska sår hållas fuktiga.
Lactacyd skulle jag vara försiktig med att använda många är allergiska mot detta.
OBS allt ovanstående gäller humansidan.
Veritas odium paretFörvånad

Apoteket säljer plåster till djur, helt suveräna. Dessa klipps till en lagom bit o fäster bra i pälsen.

#20 menar du sådanna polstrade tejp plåster, sånna fick jag till min Puzz efter 1 månads box vila med jätte bandage efter att ha fastnat i elrepet. Nu kan hon gå i hagen med dessa kanon tejp plåster med lite pecilinsalva under. Håller verkligen med om att de är helt suveräna.

#21 Ja, "vadderade" plåster. De hindrar inte heller rörelserna och behöver inte lindas om extra. Jag tycker de är jättebra, väl värt priset.

åh jag köpte nått bandage som skulle fästa på pälsen men d funka inte över huvudtaget så jag köpte nog fel då tror jag!

Det räcker bra att hålla rent såret med tvål och vatten , spola gärna med ljummet vatten först , sen tvätta med tvål och sen spola av igen. Sen är det super att använda aloevera sårspray och sårgele. Det använder de tom på djursjukhuset i slöinge tex.
Många av er kommer säkert ihåg vårans Ajax och hans fina sår som varade och hade sig , det var det enda som användes till han och han såg ut så här idag när jag var hos hingstarna.

#24 wow kanon fint såret blivit, ja jag pratade med min veterinär om Aloevera produkterna och hon tyckte att jag kunde prova dem nästa vecka när pencilin behandlingen är över, då ena såret var infekterat och behövde pencilinsalva.
#22 Jag ska köpa upp ett lager sån vadderad tejp och ha sedan kan vara bra och ha hemma funkar ju på andra djur med. min ena hund har nämligen en tendens att hitta glasbitar när man är ute och går och trampa på dem även om jag försöker titta vart man går så nog sjutton trampar hon på dem och det gick faktiskt att sätta tejpen runt tassen med.

#25 Visst har det blivit det , nu har ju pälsen börjat växa över ärret med och jag hoppas ju att det ska komma lite mer man just där såret satt , men jag vet ju inte hur det blir men hans man har ju annars växt ut skit mycket och han har ju gott om det.